Analisis Kewajiban Belajar Mengajar Di Tinjau Dari Sudut Pandang Hadits

Authors

  • Atik Devi Kusuma Universitas Muhammadiyah Riau
  • Merli Anggelia Universitas Muhammadiyah Riau
  • Royhana Safitri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Zaky Raihan Febrianto Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.55606/srjyappi.v2i2.1127

Keywords:

Learning, Teaching, Human Resources, Responsibility

Abstract

Learning to teach is everyone's obligation, as taught by the Prophet Muhammad, to his people to continue learning throughout life. And also in the Qur'an it is explained in surah Al-Mujadilah verse 11 that Allah raises the status of believers and people of knowledge. The aim of this research is to reveal the arguments from the hadith which explain the obligation to learn and teach as well as the obligation to seek knowledge in Islam. The method used in this research is a qualitative method with a library approach, the main data sources are reading materials from books, magazines, journal articles and hadith books. The results of this research show that there are many hadith propositions that explain the obligation to learn to teach for every Muslim, starting from learning to teach from birth to the grave. Up to the priority of those who learn and those who teach.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.

Amirudin, N. (2019). Problematika Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Prodi PAI UMP, 181–192.

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.

Elindawati, R. (2021). Perspektif Feminis dalam Kasus Perempuan sebagai Korban Kekerasan Seksual di Perguruan Tinggi. AL-WARDAH: Jurnal Kajian Perempuan, Gender Dan Agama, 15(2), 181–193. https://doi.org/10.46339/al-wardah.xx.xxx

Fahuzi, F., & Alfani, I. H. D. (2022). Gunung Djati Conference Series, Volume 16 (2022) CATAH: Conference Article of Takhrij Al-Hadith ISSN: 2774-6585 Website: https://conferences.uinsgd.ac.id/gdcs. Keutamaan Ilmu Dan Menuntut Ilmu Menurut Perspektif Hadist Dalam Masyarakat 5.0, 16(20459), 126–135.

Farhan, F., Nurwadjah, & Andewi Suhartini. (2022). Masjid Sebagai Basis Pendidikan Non Formal. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 14(1), 46–57. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v14i1.630

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.

Muhammad Roni. (2021). Konsep Nur Muhammad Studi Penafsiran Surat An-Nur Ayat 35. Al-Kauniyah, 2(1), 88–106. https://doi.org/10.56874/alkauniyah.v2i1.467

Nabila, A., Putro, B. U., Yulianti, D., & Fauzan, M Aditya, W. (2024). Riwayat Hidup Nabi Muhammad S . A . W. 2(1).

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Wahyudi, W. (2016). Pendidikan Sepanjang Hayat Menurut Perspektif Islam (Kajian Tafsir Tarbawi ). Saintifika Islamica: Jurnal Kajian Keislaman, 3(2), 191–208. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/view/98

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Downloads

Published

2024-04-22

How to Cite

Atik Devi Kusuma, Merli Anggelia, Royhana Safitri, Zaky Raihan Febrianto, & Wismanto Wismanto. (2024). Analisis Kewajiban Belajar Mengajar Di Tinjau Dari Sudut Pandang Hadits. Student Research Journal, 2(2), 18–29. https://doi.org/10.55606/srjyappi.v2i2.1127

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)