Kedudukan Hadits Sebagai Pedoman Hidup Sekaligus Dasar Penyelenggaraan Pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.55606/srjyappi.v2i2.1126Keywords:
Al-Qur'an, Hadith, Islamic EducationAbstract
Islamic education is something that is very urgent in the lives of all mankind. This is because Islamic education is a means by which all humans can achieve their life goals, namely achieving happiness in this world and the hereafter. The foundation of Islamic education which is the most important reference is the hadith. The aim of this research is to reveal the position of hadith in the implementation of Islamic education. The method used in this research is literature study, namely activities carried out by the author related to data collection methods in the bibliography, by reading, taking notes and then managing the necessary information sourced from books, magazines and journal articles related to the theme. So with this method we can reveal the position of hadith as the basis of Islamic education. The results of this research show the position of hadith in Islamic education, namely that it is the main reference in Islamic education. So understanding it requires interpretation. At the same time, hadith provide explanations of concepts in the Qur'an, including education, and serve as examples as guidance.
References
Annur, A. R., Ansadatina, L. H., Assrie, N. L., Heriyani, N., & Putri, V. J. H. (2023). Hadits Sebagai Ajaran dan Sumber Hukum Islam. Jurnal Religion: Jurnal Agama, Sosial, Dan Budaya, 1(2), 550–558.
Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.
Dra. Rosdiana A. Bakar, M. A., & Dr. Afrahul Fadhila Daulai, M. A. (2022). Dasar Kependidikan. 12–20.
Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.
Hanafi, P. (n.d.). Pendik Hanafi Dosen Falkutas Tarbiah dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam ( IAI ) Pangeran Diponegoro Nganjuk Nganju , Jawa Timur , Indonesia.
Isnaini, I. (2020). Belajar Sepanjang Hayat Dalam Perspektif Hadits (Analisis Kualitas Hadits). Jurnal Inspirasi: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 4(2), 100–109.
Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129
Kaspullah, K., & Suriadi, S. (2020). Globalization in Islamic Education (Internalization Strategy of Local Values in Islamic Education in the Era of Globalization). Ta Dib : Jurnal Pendidikan Islam, 9(1), 31–41. https://doi.org/10.29313/tjpi.v9i1.6010
Keagamaan, J. I., Dakwah, P., & Husna, H. (2023). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di Sekolah Dasar Negeri Handil Babirik Kecamatan Bumi Makmur Kabupaten Tanah Laut. 19(2), 1–15.
Komarudin, K. (2022). Konsep Pendidikan Andragogi Dalam Al-Quran Perspektif Pendidikan Islam. Kuttab, 6(1), 103. https://doi.org/10.30736/ktb.v6i1.798
Mauliza, T., Mayo, A. C., Az-zahra, C., & Helwena, Tsabita, W. (2024). Pendidikan Islam Dari Sudut Pandang Kehidupan Manusia. 2(1).
Mts, D. I., & Natar, M. (n.d.). Bandar lampung 202 3.
Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.
Rofiq, A. A., & Sidik, A. K. (2024). Menerapkan Etika Ibn Miskawaih dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. 5(1), 283–298.
Rozzaq, A., & Mujahid, K. (2024). Larangan Berperilaku Boros dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah. Tsaqofah, 4(1), 895–912. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v4i1.2627
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
Salastia Paramita Nurhuda., N. & A. K. (2023). Hakikat Manusia Sebagai Makhluk Sosial Dalam Pandangan Islam. Jurnal Ilmu Sosial, Humaniora Dan Seni (JISHS), 1(4), 684–690.
Singgih, P. A. (2020). Manajemen Pendidikan Islam Ditinjau dari Tripusat Pendidikan. Jurnal Media Informasi Dan Komunikasi Ilmiah, 2(1), 43–58.
Sony Eko Adisaputro. (2020). Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Milenial Membentuk Manusia Bermartabat. J-KIs: Jurnal Komunikasi Islam, 1(1), 1–27. https://doi.org/10.53429/j-kis.v1i1.118
Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.
Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.
Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).
Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.
Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.
Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Wardah Yuni Kartika, Marsya Al Farin, Amanda Putri Sari, Hafifa Hafifa, Wismanto Wismanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.