DEKADENSI MORAL BAGI GENERASI MUDA
Keywords:
Nation Character, Moral Decadence, Moral Educat ionAbstract
This paper is a scientific idea that aims to give an idea of the importance or building the character of moral resources, through the internalization or positive values in the implementation of education. This is one way to he able to overcome various issues, especially moral decadence among young people. The method used is literature review. In general, the values that need to be developed and internalized in the implementation of education in Indonesia, among others, religious, mutual cooperation, togetherness, humility, refinement, hospitality, tolerance, so that the unity and unity of the nation can be realized.
References
Majid, Abdul. A.A. (2001). Mendidik dengan Cerita. 30 cerita pilihan.
Bandung: P.T. Remaja Rosda Karya
Allen, Bern P. (1990). Personal Adjusment. Wodsworth, California: Belmont Inc.
Bandura, A., & Walter, R.H. (1973). Social Leaming Theory and Personality Development. New York: Holt Rinehart and Winston
Cronbach, L.J. (1977). Educational Psychology, 3 edition, Harcourt Brace Javanovich, Inc.
Calhoun, F. James, & Acoclla J. R Alih bahasa RS. Satmoko. (1990). Psikologi tentang Penyesuaian dan Hubungan Kemanusiaan.Edisi ketiga, IKIP Semarang Press
Darling, N. (1999). Parenting Style and Its Correlates. Eric Degest. Champaign IL: ERIC Clearinghouse on elementary and Early Chilhood Education. (online) Tersedia: ttp://www.ed.gov/ databases/ERTC_Digest/ed427896.html
Fraenkel, Jack R. (1977). How to Teach About Values: An Analytik Approach. Enflewood Cliffs, New Jersedy: Prentice Hall, Inc.
Larry Winecoff, H. (1998). Values Education, conceps and Models, Bandung: Depdikbud. PPs, IKIP
Kniker, Charles R. (1977). YouAnd ValuesEducation. Iowa State University. Columbus, Ohio: Charles E. Merrill Publishing Compeny, A Bell & howell Company
Kregman, J.J & Worchel, P. (1961). Arbitrarines of Frustration and Agression. Journal of Abnormal and social Psychology 63
Schiller, P. & Bryant, T. (2002). ValuesBook/or Chilren, 16 Moral Dasar Bagi Anak, disertai kegiatan yang bisa diolakukan orang tua bersama anak, Jakarta: PT Elex Mesia Komputindo, kelompok Gramedia
Syah, M. (2002). Pengantar: Utami Munandar. Psikilogi Be/ajar. Jakarta: Logos Wacana Ilmu dan Pemikiran
Danim, Sudarwan. 2006. Agenda Pembaruan Sistem Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Daulay, Haidar Putra. 2012. Pendidikan Islam dalam Sistem Pendidikan Nasional di Indonesia. Jakarta: Kencana
Daradjat, Zakiah. 1979. Peranan Agama dalam Kesehatan Mental. Jakarta: Gunung Agung
-------------------. 1996. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara. Husain, S.S. dan Ashraf,
S.A. 2000. Krisis Pendidikan dalam Islam. Jakarta: Al-Mawardi Prima
Koentjaraningrat. 2004. Kebudayaan Mentalitas dan Pembangunan. Jakarta: Gramedia.
Nata, Abuddin. 2012. Manajemen Pendidikan: Mengatasi Kelemahan Pendidikan Islam di Indonesia. Jakarta: Kencana
Maragustam. 2010. Mencetak Pembelajar Menjadi Insan Paripurna (Falsafah Pendidikan Islam). Yogyakarta: Nuha Litera. Miskawaih, Ibn. Tt. Tahdzib al-Akhlaq wa Tahhir al-Araq. Mesir: Dar al- Kutub
Muhaimin, et. Al. 2007. Kawasan dan Wawasan Studi Islam. Jakarta: Prenada Media
Mulkhan, Abdul Munir, dkk. 1998. Rekonstruksi Pendidikan dan Tradisi Pesantren, Religiusitas Iptek. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Mulyasa, Enco. 2011. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya
Muthahhari, Murtadha. 1995. Filsafat Akhlak. Bandung: Pustaka Hidayah
Muthohar, M. Aris. 2001. Tata Krama di Rumah, Sekolah, dan Masyarakat. Jakarta: SIC
Mudji, Sutrisno SJ. 1994. Dialog Kritis dan Identitas Agama. Bandung: Mizan.
Undang-Undang No.12 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Yulianingsih dan Ismantoro. 2002. Dengan Budi Pekerti Mendidik Anak Didik Seutuhnya. Suplemen Republika, Sabtu, 11 Mei 200