Sosialisasi Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Pengembangan UMKM Di Kota Blitar

Authors

  • Devi Istyalita Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Pandu Dewa Dana Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Ardian Christyanti Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Mirza Andrian Syah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Gideon Setyo Budiwitjaksono Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.55606/jppmi.v2i3.461

Keywords:

MSMEs, Outreach, Social Media

Abstract

This study aims to explain the importance of socializing the application of social media in the development of Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs) in Blitar City. Social media has become a very effective tool in building relationships with customers, marketing products and increasing business visibility. However, there are still many MSMEs in Blitar City that have not utilized the potential of social media optimally. Through outreach, MSMEs owners will be provided with a better understanding of social media and how to use it as an effective marketing tool. This outreach will involve training and increasing knowledge on relevant social media platforms, online marketing strategies, creating engaging content, and measuring and analyzing social media performance. It is hoped that by socializing the use of social media, MSMEs in Blitar City will be able to make better use of social media to promote their products and services, reach a wider audience, and increase their online presence. With the increase in online presence, it is hoped that there will be an increase in the overall turnover and growth of MSMEs in Blitar City.

References

Dwiantari, S., & Slahanti, M. (2022). Media Sosial Whatsapp Bisnis Sebagai Media Promosi Guna Meningkatkan Penjualan Bakmi Jowo Denbagus. Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 3(2), 75. Mikro Kecil Menengah (UMKM). Jurnal Pengabdian Masyarakat Darma Bhakti Teuku Umar, 2(1): 63-73.

Hasan, S. (2021). Pengaruh sosial media dalam peningkatan pemasaran UMKM kuliner selama pandemi covid-19 (studi kasus: UMKM kuliner Kota Bangkinang, Provinsi Riau). INVEST: Jurnal Inovasi Bisnis dan Akuntansi, 2(1), 30-40.

Huda, M., & Prasetyo, A. (2020). Efektivitas promosi melalui media sosial pada umkm di kabupaten kebumen. Jurnal Ekonomi Dan Teknik Informatika, 8(1), 14-24.

Kurniawan, E., Nofriadi, N., & Maharani, D. (2021). Sosialisasi digital marketing dalam upaya peningkatan penjualan produk umkm. Jurnal Pemberdayaan Sosial dan Teknologi Masyarakat, 1(1), 31-36.

Lina, L. F., & Permatasari, B. (2020). Social media capabilities dalam adopsi media sosial guna meningkatkan kinerja UMKM. Jembatan: Jurnal Ilmiah Manajemen, 17(2), 227-238.

Maxuel, A., & Primastiwi, A. (2021). Pengaruh sosialisasi perpajakan dan sanksi perpajakan terhadap kepatuhan wajib pajak UMKM e-commerce. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis, 16(1), 21-29.

Setiyana, C. D. M. R., & Maulidasari, C. D. (2020). Sosialisasi digital marketing pada usaha mikro kecil menengah (umkm). Jurnal Pengabdian Masyarakat Darma Bhakti Teuku Umar, 2(1), 63-73.

Sinambela, E., Sanjaya, S., & Irsan, M. (2021, November). Sosialisasi Perpajakan UMKM dan Pelatihan Pembukuan Usaha Pada Pelaku UMKM di Desa Amplas Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang Sumatera Utara. In Prosiding Seminar Nasional Kewirausahaan (Vol. 2, No. 1, pp. 1096-1103).

Sofiyana, M. S., Lestari, L. D., Triamini, M. H., Faizah, A. I., & Ardiyansyah, V. R. (2021). Sosialisasi Pemanfaatan Media Sosial Untuk Meningkatkan. J. APTEKMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 4(4), 96–100.

Sudirman, A., Halim, F., Nainggolan, A. B., Butarbutar, N., & Sherly, S. (2021, June). Meninjau Hubungan Antara Penggunaan Media Sosial dan Orientasi Pasar Terhadap Kinerja Bisnis Sektor UMKM. In Prosiding Seminar Nasional Ekonomi Dan Bisnis (pp. 165-179).

Zulfahri, A. F., Wibowo, D. A., Sirait, J. R., & Sholeha, E. W. (n.d.). SOSIALISASI PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI MEDIA PROMOSI PENJUALAN PADA UMKM DI DESA BUMI JAYA. 7(November 2022), 53–63.

Downloads

Published

2023-07-16

How to Cite

Devi Istyalita, Pandu Dewa Dana, Ardian Christyanti, Mirza Andrian Syah, & Gideon Setyo Budiwitjaksono. (2023). Sosialisasi Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Pengembangan UMKM Di Kota Blitar. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(3), 156–162. https://doi.org/10.55606/jppmi.v2i3.461