Peran Program Business Challenge sebagai Sarana Pemberdayaan Ekonomi dan Pembentukan Karakter Islami Remaja Masjid Nurul Yaqin di Tanah Enam Ratus

Authors

  • Olivia Shafitri Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Muhammad Arifin Lubis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/jppmi.v4i2.2198

Keywords:

Business Challenge, Economic Empowerment, Entrepreneurship, Islamic Character, Mosque Youth

Abstract

This study aims to describe the role of the Business Challenge program as a means of economic empowerment and Islamic character formation among the youth of Nurul Yaqin Mosque in Tanah Enam Ratus. The main issue focuses on the extent to which this activity enhances participants’ economic independence, creativity, and Islamic values. This research employs a descriptive qualitative approach with data collected through interviews, observations, and documentation involving program committees, mentors, and participants. The findings reveal that the Business Challenge program plays a significant role in fostering youth entrepreneurship through Sharia-based business practices, basic financial management, and teamwork rooted in the values of trustworthiness, discipline, and responsibility. Moreover, it strengthens the participants’ Islamic character, such as honesty, independence, and social concern. Therefore, the Business Challenge serves not only as an economic training platform but also as a medium for shaping a productive and morally upright generation of mosque youth.

References

Abdi Makarti. (2023). Pemberdayaan ekonomi masyarakat melalui pengembangan ekonomi remaja masjid. 2(2), 153–160.

Arfaizar, J. (2024). Pemberdayaan Pemuda Masjid Muhibbin Sampakan melalui pendidikan ekonomi dalam membangun semangat kewirausahaan yang berintegritas. Swarna Mulia: Journal Islamic Studies, 1(1), 28–41.

Arif, S. Al. (2024). Pelatihan manajemen keuangan syariah untuk UMKM dalam rangka meningkatkan literasi ekonomi syariah di komunitas lokal. Jurnal Peradaban Masyarakat, 4(4), 164–171. Diambil dari https://www.journal-stiehidayatullah.ac.id/index.php/peradaban/article/view/525

Dwi Wulandari, M., Fahmi, M., & Rohman, F. (2024). Peran remaja masjid dalam meningkatkan partisipasi keagamaan peserta didik di SMP Negeri 19 Surabaya. Hikmah: Jurnal Studi Pendidikan Agama Islam, 1(4), 164–181. https://doi.org/10.61132/hikmah.v1i4.307

Fiddini Izaturahmi, D., Rehulina, D., Ramadani, I., & Wismanto, W. (2024). Peran strategis masjid dalam mendorong pertumbuhan ekonomi. Ikhlas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Islam, 2(1), 12–24. https://doi.org/10.61132/ikhlas.v2i1.217

Ghozali, I. (2021). Desain penelitian kuantitatif & kualitatif untuk akuntansi, bisnis, dan ilmu sosial (10 ed.). Semarang: Yoga Patama.

Irawan, F. (2024). Peningkatan literasi keuangan syariah di kalangan mahasiswa untuk mewujudkan generasi ekonomi Muslim mandiri. Jurnal Aksi Afirmasi, 5(8), 92–98.

Jannah, M., Kusbiantoro, S., & Hannan, F. F. (2024). Peran lembaga keuangan mikro syariah pondok pesantren dalam meningkatkan ekonomi umat di Indonesia. Assyarikah: Journal of Islamic Economic Business, 5(2), 254. https://doi.org/10.28944/assyarikah.v5i2.1929

Latif, Z. Bin, & Aziz, R. (2023). Peran Pertubuhan IKRAM Sibu dalam meningkatkan sumber daya remaja. Tamkin: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 5(4), 437–454. https://doi.org/10.15575/tamkin.v5i4.24219

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2007). Analisis data kualitatif. Jakarta: Universitas Indonesia Press.

Muslim, A. (2017). Implementation of participatory learning through focus group discussions in improving student communication skills. Journal of Pedagogy, 4(1), 15–20. https://doi.org/10.33394/jp.v4i1.3019

Najiich, M., & Lestari, T. (2020). Implementasi literasi keuangan Islam sejak usia dini melalui pengelolaan keuangan lembaga dan penanaman nilai-nilai ekonomi syariah di RA Purwokerto Selatan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(8), 1–10.

Qomaro, G. W., Dzikrulloh, D., Hanifah, L., Rahman, T., Sunariyah, A., & Nasik, K. (2025). Penguatan konsep mu’amalah dan kewirausahaan untuk membangun kemandirian ekonomi santri. Santri: Journal of Student Engagement, 4(1), 45–53. https://doi.org/10.55352/santri.v4i1.1270

Riyansyah, A., & Lubis, M. A. (2021). Pemikiran ekonomi Islam Al-Syaibani tentang aktivitas produksi. Aghniya: Jurnal Ekonomi Islam, 3(2), 159–170. https://doi.org/10.30596/aghniya.v3i2.7242

Sugiyono. (2021). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D (3 ed.). Bandung: Alfabeta.

Tulasmi, & Mukti, T. (2020). Peran Pegadaian Syariah dalam literasi keuangan syariah. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(2), 239–245.

Waluyo, N., Nurohman, Y. A., & Qurniawati, R. S. (2023). Pemberdayaan ekonomi masyarakat melalui pengembangan ekonomi remaja masjid. Abdi Makarti, 2(2), 153–160.

Downloads

Published

2025-11-01

How to Cite

Olivia Shafitri, & Muhammad Arifin Lubis. (2025). Peran Program Business Challenge sebagai Sarana Pemberdayaan Ekonomi dan Pembentukan Karakter Islami Remaja Masjid Nurul Yaqin di Tanah Enam Ratus. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(2), 16–26. https://doi.org/10.55606/jppmi.v4i2.2198