Pendampingan Metode Pembiasaan dalam Meningkatkan Kemampuan Pelaksanaan Shalat Dhuha Siswa SDN 1 Cibeber Kec. Kiarapedes Kab. Purwsakarta

Authors

  • Muhammad Faisal Husain STAI Dr KH EZ Muttaqien Purwakarta
  • Akke Azhar Annisa STAI Dr KH EZ Muttaqien Purwakarta
  • Dede Supendi STAI Dr KH EZ Muttaqien Purwakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jppmi.v3i1.1090

Keywords:

Dhuha Prayer, Students, Habituation Method

Abstract

Duha prayer is a sunnah prayer that is carried out in the morning starting from the rising of the sun until it is time for the dhuhur prayer. At SD Negeri 1 Cibeber, the dhuha prayer is taught during Islamic religious education (PAI) lessons, but students do not master the lafadz reading the dhuha prayer. The purpose of this study was to educate students of SD Negeri 1 Cibeber grade 3 so that they have the ability and understanding of the dhuha prayer both reading lafadz and procedures for dhuha prayer in accordance with applicable regulations. This service implementation method uses the PAR method which is carried out in stages: Problem identification is carried out as a first step to formulate what will be used as material for system planning and materials in educating in this service activity. Conducted a survey of SD Negeri 1 Cibeber  where the activities were carried out. Then carry out the interview and discussion process with the teacher at SD Negeri 1 Cibeber  to identify problems. The implementation of the solution or idea was carried out on 14 until 21 February, 2024 in the form of educating grade 3 students. perform the Duha prayer properly. By using this habituation method, it can improve students' ability to memorize the lafadz reading the dhuha prayer.

References

Achmad Munif et.al. 2022. Buku Pedoman Kuliah Kerja Nyata IAIN Kediri Tahun 2022. Kediri: LPPM IAIN Kediri.

Ambariah, A., Purnamasari, R., Kusnandar, E., & Supendi, D. (2023). Penanaman Nilai-Nilai Toleransi Pada Anak Usia Dini Di TK Sejahtera Citeko Kecamatan Plered. PANDU: Jurnal Pendidikan Anak dan Pendidikan Umum, 1(2), 105-111.

Arfanaldy, S.R., Supendi, D., & Ridwan, A. (2024) Gaya Kepemimpinan Kepala Madrasah. Yogyakarta: Sulur Pustaka

Farhan Muhammad. 2020. Usaha Meningkatkan Kemampuan Ibadah Shalat Dhuha Anak Menggunakan Metode Pembiasaan di SD Negeri 2 Yogyakarta. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan.

Halimah, A., Ahmadiah, D., Maulana, A., & Supendi, D. (2023). Program Pembiasaan Sholat Berjamaah dalam Membentuk Karakter Santri di Asrama Putri Al-Husna Pondok Pesantren Al-Hikamussalafiyah Cipulus. Paedagogie: Jurnal Pendidikan dan studi Islam, 4(02), 81-92.

Kania, I., & Supendi, D. (2024). Pendampingan Aplikasi Sorogan Kitab Jawi di Majlis Ta’lim Baetul Wasilah Desa Sindangpanon Kecamatan Bojong Purwakarta:(Aplikasi Sorogan Kitab Jawi di Majlis Ta’lim Baetul Wasilah Desa Sindangpanon, Bojong, Purwakarta, Jawa Barat). Sivitas: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat, 4(1), 17-26.

Khoirur Abror, 2019. Fiqh Ibadah. Yogyakarta: Phoenix Publisher.

Nurul Hidayah, Faiqoh dan Novi Wulandari. 2021. Pembiasaan Sholat Dhuha Berjamaah Terhadap Pendidikan Karakter di SDN 2 Setu Kulon, Artikel Prosiding dan Web Seminar Standarisasi Pendidikan Sekolah Dasar Menuju Era Human Society 5.0, 416.

Rindiyani, R., Dharma, S. H., & Supendi, D. (2022). Pemberdayaan Remaja Masjid Dalam Meningkatkan Minat Mengaji Siswa Sekolah Dasar Desa Cipeundeuy. Jurnal INDONESIA RAYA (Pengabdian pada Masyarakat Bidang Sosial, Humaniora, Kesehatan, Ekonomi dan Umum), 3(1), 25-32.

Rohayati, S., Supendi, D., & Sanusi, M. (2022). Pengaruh Emotional Quotient (EQ) Terhadap Akhlak Siswa Kepada Guru Kelas X 2 di MA Daarul Ma'arif Pasawahan. Paedagogie: Jurnal Pendidikan dan studi Islam, 3(01), 25-34.

Septiani, F. A., Oktriawan, W., & Supendi, D. (2024). Pendampingan Do’a Sehari-Hari dalam Pendidikan Aqidah Akhlak terhadap Anak-Anak Majlis Ta’lim Nurul Huda. Mutiara: Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 2(2), 214-221.

Supendi, D. (2019). Kepemimpinan Situasional Dalam Membangun Iklim Sekolah Era Society 5.0. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan.

Supendi, D. (2023). PENDAMPINGAN PROGRAM BTQ SISWA-SISWI MDTA HIDAYATUSSIBYAN. Journal of Community Empowerment and Innovation, 2(1), 16-25.

Supendi, D., & Bumi, A. R. (2023). Pendampingan Menghafal Al-Qur’an Dengan Menggunakan Metode Ummi Di Pengajian Qurrata A’yun. Dedicate: Journal of Community Engagement In Education, 2(01), 1-12.

Supiana, P., Ardiansyah, H., & Supendi, D. (2023). Pendampingan Pembentukan IKROMAH sebagai Upaya Preventif Kenakalan Remaja di Kampung Pasir Banteng Desa Cihanjawar. JANKA: Jurnal PengabdiAN MasyaraKAt 2(2), 62-27

Zuraidah, Azzah R Iftinan. 2021. Optimasi Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Huruf Hijaiyah pada Taman Pendidikan Al-Qur’an. Kontribusi Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat. 2 (1), 46-55.

Zuraidah, Rahmawati Hafitza. 2021. Penerapan Metode Demontrasi Bimbingan Shalat dan Bacaan Sholat Usia 5 Tahun Menggunakan Media Gambar di TPQ Nurul Huda 1 Bojonegoro. Jumat Keagamaan Jurnal Pengabdian Masyarakat. 2 (2), 113-116.

Downloads

Published

2024-03-14

How to Cite

Muhammad Faisal Husain, Akke Azhar Annisa, & Dede Supendi. (2024). Pendampingan Metode Pembiasaan dalam Meningkatkan Kemampuan Pelaksanaan Shalat Dhuha Siswa SDN 1 Cibeber Kec. Kiarapedes Kab. Purwsakarta. Jurnal Pelayanan Dan Pengabdian Masyarakat Indonesia, 3(1), 21–28. https://doi.org/10.55606/jppmi.v3i1.1090