Birokrasi dan Struktur Kekuasaan dalam Organisasi Pendidikan Modern: dengan Pendekatan Max Weber

Authors

  • Indra Devi UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Silfia Hanani UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Iswantir M UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Aisyah Syafitri UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Nur Indri Yani Harahap UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v2i4.790

Keywords:

Bureaucracy, Power Structure, Organization, Education, Modern

Abstract

This research examines the role of bureaucracy and power structure in modern educational organizations using the Max Weber's theoretical approach. The primary objective of this study is to understand how Weber's concepts related to bureaucracy and power can be applied in the context of contemporary educational institutions. The research methodology employed in this study is a literature review, involving a comprehensive examination of literature from various sources, including books, scholarly journals, and conference papers, relevant to Max Weber's theory, bureaucracy, and power structure in modern educational organizations. The collected data were qualitatively analyzed to support the research findings. The research findings indicate that Weber's bureaucratic principles, such as division of labor, hierarchy, and rational rules, still hold relevance in modern educational organizations. However, their impact may differ in an educational context, where aspects such as flexibility, innovation, and participation also hold significance. Furthermore, the power structure in modern educational organizations can be understood through Weber's concepts of authority and control. This study provides in-depth insights into how Weber's theory can help us comprehend the dynamics of bureaucracy and power in educational institutions, which, in turn, can support improvements and developments in modern education systems.

References

Adia, V. R., & Susetyo, I. B. (2022). Birokrasi dan Governansi Publik. Penerbit P4I.

Ambarwati, A. (2021). Perilaku dan Teori Organisasi. Media Nusa Creative (MNC Publishing).

Arif, L., & Kriswibowo, A. (2020). Birokrasi. Sasanti Institute.

Azra, A. (2019). Pendidikan Islam: tradisi dan modernisasi di tengah tantangan milenium III. Prenada Media.

Daraba, D. (2019). Reformasi birokrasi & pelayanan publik. Penerbit Leisyah.

Devi, I., Sesmiarni, Z., Syafitri, A., Simbolon, A. M. Y., & Iswantir, I. (2023). Upaya Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Produktivitas Kerja Guru Di Mtss Tigo Nagari, Kabupaten Pasaman. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 14422–14433.

Dewi, S. F., & Sos, S. (2017). Sosiologi Politik. Gre Publishing.

Gaol, N. T. L. (2023). Teori dan Model Manajemen Pendidikan: Sebuah Kajian Fundamental. PT. Scifintech Andrew Wijaya.

Halim, A. (2020). Sosiologi politik etnik: studi otoritas dan demokrasi lokal masyarakat Madura. Cita Intrans Selaras Malang.

Hamzah, M. G., & Yusuf, R. M. (2023). Birokrasi Modern. PT. RajaGrafindo Persada-Rajawali Pers.

Haning, M. T. (2018). Reformasi Birokrasi di Indonesia: Tinjauan Dari Perspektif Administrasi Publik. JAKPP (Jurnal Analisis Kebijakan & Pelayanan Publik), 25–37.

Kadir, A. (2015). Prinsip-Prinsip Dasar Rasionalisasi Birokrasi Max Weber Pada Organisasi Perangkat Daerah Kota Kendari Provinsi Sulawesi Tenggara. JAKPP (Jurnal Analisis Kebijakan & Pelayanan Publik), 40–54.

Madiistriyatno, H. (2022). Dinamika dan Keberadaban Organisasi. Indigo Media.

Maliki, Z. (2018). Sosiologi politik: makna kekuasaan dan transformasi politik. Ugm Press.

Munafaroh, M., & Masyhuri, M. (2019). Analisis Kritis Terhadap Pemikiran Max Weber (Perspektif Islam). Jurnal Pemikiran Dan Ilmu Keislaman, 2(2), 390–409.

Putera, P. B., Akil, H. A., Aminullah, E., Triyono, B., & Hidayat, D. (2013). Struktur Baru Organisasi Lembaga Penelitian dan Pengembangan Pemerintah di Indonesia: Sebuah Konsep dan Respon Atas Kebijakan Penataan dan Penguatan Organisasi dalam Reformasi Birokrasi. Jurnal Borneo Administrator, 9(3).

Sabri, A. (2020). Pendidikan Islam Menyongsong Era Industri 4.0. Deepublish.

Saleh, A. M. (2016). Komunikasi dalam kepemimpinan organisasi. Universitas Brawijaya Press.

Salim, K. (2023). Sosiologi Kekuasaan: Teori dan Perkembangan. Bumi Aksara.

Savitri, A. (2019). Revolusi industri 4.0: mengubah tantangan menjadi peluang di era disrupsi 4.0. Penerbit Genesis.

Sawir, M. (2020). Birokrasi Pelayanan Publik Konsep, Teori, Dan Aplikasi. Deepublish.

Setiawan, I. (2014). Rekonstruksi Birokrasi Pemerintahan Daerah. irfan setiawan.

Setiyono, B. (2023). Birokrasi dalam perspektif politik dan administrasi. Nuansa Cendekia.

Solong, H. A., & Yadi, A. (2021). Kajian Teori Organisasi Dan Birokrasi Dalam Pelayanan Publik. Deepublish.

Sudrajat, T. (2022). Hukum Birokrasi Pemerintah: Kewenangan dan Jabatan. Sinar Grafika.

Suhardiman, S., Rachman, M., & Jamiah, J. (2023). Birokrasi & Public Governance. Tahta Media.

Syafitri, A., Sesmiarni, Z., & Devi, I. (2023). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kepuasan Kerja Guru Di Smpn 2 Tigo Nagari Kabupaten Pasaman. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2), 11401–11410.

Taruna, J. C. T. (2017). Analisis Organisasi dan Pola-Pola Pendidikan. SCU Knowledge Media.

Wicaksana, S. A., Asrunputri, P. A. P., & Ramadhania, M. M. A. P. (2022). Organisasi dan Industri: Pendekatan Integratif dalam Menghadapi Perubahan. Dd Publishing.

Zein, M. H. M., & Septiani, S. (2023). Ilmu Administrasi Negara. Sada Kurnia Pustaka.

Downloads

Published

2023-12-05

How to Cite

Indra Devi, Silfia Hanani, Iswantir M, Aisyah Syafitri, & Nur Indri Yani Harahap. (2023). Birokrasi dan Struktur Kekuasaan dalam Organisasi Pendidikan Modern: dengan Pendekatan Max Weber. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(4), 268–281. https://doi.org/10.55606/concept.v2i4.790