Analisis Kemampuan Siswa SMP dalam Menerjemahkan Soal Cerita SPLDV dan Penyelesaiannya

Authors

  • Teguh Wibowo Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Erni Puji Astuti Universitas Muhammadiyah Purworejo
  • Anugrah Dwi Cahyani Universitas Muhammadiyah Purworejo

DOI:

https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i3.323

Keywords:

Ability analysis, Translate, Two Variable Linear Equation System (SPLDV).

Abstract

This study aims to determine the ability of junior high school students in translating SPLDV word problems into mathematical models and their solutions. Especially in the matter of two-variable linear equation systems (SPLDV).

This type of research is qualitative. The approach used is the phenomenological approach. Data collection using test techniques, interviews, field notes, and documentation. The research subjects took 2 students with high category classification from class VIII B of SMP Negeri 2 Puring which originated from the determination of high, medium and low group boundaries. The group limit is high if the Odd PAS value is > (x ̅ + SD), the group limit is medium if (x ̅ - SD) < Odd PAS value < (x ̅ + SD), while the group limit is low if the Odd PAS value < (x ̅ + SD). Data analysis techniques include data reduction, data presentation, and conclusions. Checking the validity of the data uses credibility and confirmability tests.

The results of this study indicate that the subject has a high ability to translate because he is able to understand the problem (write down what is known and asked), is able to solve problems (make examples and mathematical models), is able to take steps to solve problems. But did not evaluate or check again. Students who have high translation skills experience a few mistakes, namely not carrying out the evaluation step or checking again.

References

Aledya, V. 2019. Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Pada Siswa. Universitas Negeri Medan. Skripsi.

Auzar. 2013. Hubungan Kemampuan Membaca Pemahaman dengan Kemampuan Memahami Bahasa Soal Hitungan Cerita Matematika Murid-murid Kelas 5 SD 006 Pekanbaru. Jurnal Bahasa. Volume 08, Nomor 01.

Ayu, N. R. 2018. Analisis Kemampuan Siswa Menyelesaikan Soal Matematika Bentuk Cerita Di Kelas VIII MTs. Negeri Bandar T.A. 2017/2018. FITK UIN Sumatera Utara. Skripsi.

Cahyono, E. 2013. Permodelan Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.

Dede, A. T., Hidiroglu, C. N., & Guzel, E. B. (2017). Examining of model eliciting a activities developed by mathematics student teachers. Journal on Mathematics Education. Volume 08, Nomor 02.

Erni, H. 2012. Soal Cerita Matematika. http://id.shvoong.com/social-sciences/education/2253028-soal-cerita-matematika/, (Diakses tanggal 24 Maret 2012).

Hidayati. 2012. Analisis Kemampuan Siswa SMP Dalam Menerjemahkan Soal Cerita ke Dalam Model Matematika dan Penyelesaiannya. Universitas Muhammadiyah Surakarta. Skripsi.

Khasanah, U. 2015. Kesulitan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika pada Siswa SMP. Universitas Sebelas Maret. Skripsi.

Mujiyono & Wulan, E. R. 2007. Matematika untuk SMP dan MTS Kelas VIII. Surakarta: Grahadi.

Nabilah, M., Stepanus, S. S. & Hamdani 2020. Analisis Kemampuan Kognitif Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Soal Momentum dan Impuls. JIPPF (Jurnal Inovasi Penelitian dan Pembelajaran Fisika. Volume 01, Nomor 01.

Nuryadi, A. R., Santoso, B. & Indaryanti. 2018. Kemampuan Pemodelan Matematika Siswa dengan Strategi Scaffolding with A Solution Plan pada Materi Trigonometri di Kelas X SMAN 2 Palembang. Jurnal Gantang. Volume 03, Nomor 02.

Rahmania, L. & Rahmawati, A. 2016. Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel (Analysis Of Student’s Errors In Solving Word Problems Of Linear Equations In One Variable). Analisis Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. Volume 01, Nomor 02.

Retna, M., Lailatul, M., & Suhartatik. 2013. Proses Berpikir Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Berdasarkan Kemampuan Matematika (The Student Thinking Process in Solving Math Story Problem). Jurnal Pendidikan Matematika STKIP PGRI Sidoarjo. Volume 01, Nomor 02.

Runtukahu, J. T. & Kandou, S. 2014. Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sholikhah, F. D. A. 2019. Analisis Kemampuan Siswa SMP dalam Menerjemahkan Soal Cerita ke dalam Model Matematika dan Penyelesaiannya. Universitas Muhammadiyah Surakarta. Skripsi.

Sumarwati. 2013. Soal Cerita dengan Bahasa Komunikatif untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. Volume 01, Nomor 19.

Wahyuddin. 2016. Analisis Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Ditinjau dari Kemampuan Verbal. Beta Jurnal Tadris Matematika. Volume 09, Nomor 02.

Downloads

Published

2023-06-03

How to Cite

Teguh Wibowo, Erni Puji Astuti, & Anugrah Dwi Cahyani. (2023). Analisis Kemampuan Siswa SMP dalam Menerjemahkan Soal Cerita SPLDV dan Penyelesaiannya. Student Research Journal, 1(3), 104–113. https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i3.323

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.