Meningkatkan Hasil Belajar Kebugaran Jasmani Melalui Modifikasi Permainan Bentengan untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Cahya Kristian Banjarnahor Universitas Negeri Surabaya
  • Vega Candra Dinata Universitas Negeri Surabaya
  • Siti Maslikah SDN Petemon Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v2i5.1535

Keywords:

content, format, article

Abstract

This study aims to overcome the problem of PE learning at SDN Petemon Surabaya, especially for grade 4 who have difficulty understanding the material due to lack of direct experience. One solution offered is seeing the effectiveness through learning outcomes and student responses after the implementation of the modified fort game. This study is a Classroom Action Research (CAR) with two cycles, each consisting of planning, implementation, and reflection. The aim is to find out whether the game modification can improve student learning outcomes and how students respond to this method. The results of the study showed a significant increase in student learning outcomes. In cycle I, the average learning outcome reached 57.06, while in cycle II it increased to 88.62, with an increase of 31.56. Learning completion also increased from 41.87% in cycle I to 86.20% in cycle II. The number of students who completed the course increased from 12 to 25 students, with an increase in the percentage of completion of 44.33%. Meanwhile, student responses through questionnaires also showed high enthusiasm. Overall, the modification of the fort game proved effective in improving learning outcomes in physical fitness material, with positive student responses.

References

Ahmadi, F. (2017). Guru SD di era digital: pendekatan, media, inovasi. CV. Pilar Nusantara.

Ardiansyah, A., Andika, A., Rafifa, A., Dinata, V. C., & Sandiko, S. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dalam Permainan Sederhana Bola Kasti melalui Modifikasi Permainan Bola Karet pada Siswa Kelas VIIi-B SMPN 26 Tahun Pelajaran 2023/2024. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 7(2), 5946-5954.

Asrori, F., Suriatno, A., & Sakti, N. W. P. (2022). Peningkatan hasil belajar lari sprint 30 meter melalui modifikasi permainan" bentengan" di Sekolah Dasar. Discourse of Physical Education, 1(1), 26-40.

Carolin, R. D. (2024). Pengaruh Olahraga Tradisional Bentengan Terhadap Kebugaran Jasmani Siswa Kelas IV SDN Craken 1 Kecamatan Munjungan Kabupaten Trenggalek (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Hidayat, A. S., & Effendi, R. (2020). Teori Bermain Dalam Pendidikan Jasmani. Penerbit CV. Sarnu Untung.

Mariyaningsih, N., & Hidayati, M. (2018). Bukan Kelas Biasa: Teori dan Praktik Berbagai Model dan Metode Pembelajaran menerapkan inovasi pembelajaran di kelas-kelas inspiratif. CV Kekata Group.

Muhtar, T., & Lengkana, A. S. (2019). Pendidikan jasmani dan olahraga adaptif. UPI Sumedang Press.

Nurdyansyah, N., & Fahyuni, E. F. (2016). Inovasi model pembelajaran sesuai kurikulum 2013.

Parma, R., Hudayani, F., & Asnaldi, A. (2022). Evaluasi pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan pada masa pandemi. Jurnal MensSana, 7(1), 31-38.

Prihantoro, A., & Hidayat, F. (2019). Melakukan penelitian tindakan kelas. Ulumuddin: Jurnal Ilmu-Ilmu Keislaman, 9(1), 49-60.

Sujiono, B., Sumantri, M. S., & Chandrawati, T. (2014). Hakikat Perkembangan Motorik Anak. Modul Metode Pengembangan Fisik, 1-21.

Sukardi, S. (2022). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Olah Raga dan Kesehatan (PJOK) Materi Permainan Bulu Tangkis melalui Penerapan Model Pembelajaran Langsung. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2(1), 20-26.

Suwarso, P. N., Emaliana, I., Rahmiati, I. I., & Lintangsari, A. (2022). Pendampingan Penelitian Tindakan Kelas dan Publikasi Artikel Jurnal bagi Guru Bahasa Inggris SMA/MA se-Malang. E-Dimas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 13(1), 138-144.

Tahir, R., Anggraeni, A. F., Thamrin, S., Yulianti, M. L., Lestari, W., Wahidah, A. N., ... & Patria, T. M. (2023). METODOLOGI PENELITIAN: Teori, Masalah dan Kebijakan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Tohirin, A. (2024). Peningkatan Keterampilan Dasar Kelincahan Dengan Metode Permainan Bentengan Pada Siswa Kelas IV SD Negeri 3 Sukosari (Doctoral dissertation, Universitas Nusantara PGRI Kediri).

Published

2024-10-14

How to Cite

Cahya Kristian Banjarnahor, Vega Candra Dinata, & Siti Maslikah. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Kebugaran Jasmani Melalui Modifikasi Permainan Bentengan untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Student Research Journal, 2(5), 26–39. https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v2i5.1535

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.