Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran PAIKEM Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD Negeri 054904 Lorong Bambuan

Authors

  • Ajeng Dwi Kartika Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Al Maksum
  • Cinta Zahra Dwi Putri Br. Purba Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Al Maksum
  • Tri Wantini Sekolah Tinggi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Al Maksum

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v3i1.982

Keywords:

Learning Outcomes, Paikem Method, Indonesian Language Learning

Abstract

This research aims to improve student learning outcomes at SD Negeri 054904 Lorong Bambuan. This type of research is classroom action research (PTK). Classroom action research consists of two cycles. Each cycle consists of four stages that must be passed, namely planning, implementation, observation and reflection. This research was conducted at SDN 054904 Lorong Bambuan. The research was carried out from 18 October 2023 to 18 December 2023 for the 2023/2014 academic year. The research subjects were 19 class V students consisting of 11 female students and 8 male students. The research object is the PAIKEM method. Data collection techniques are observation, questionnaires and tests. Based on the research results, it can be concluded that: (1) Student learning outcomes before the action only achieved 21% completeness or as many as 4 students. (2) Student learning outcomes after implementing the Paikem Learning Strategy in cycle I were 47.4% or 9 students completed. Student learning outcomes in cycle II were 100% or 19 people completed.

References

Afwa, Farkhatul dkk. (2021). Penerapan PAIKEM sebagai Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa di MISS Proto 02 setelah Adanya Daring. Surakarta : UNISRI Press.

Ahmad Susanto. (2018). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar, Jakarta: Prenadamedia Group

Asmani, J. M. (2019). 7 Kompetensi Guru Menyenangkan dan Professional. Jogjakarta: Power Books.

Aswan. (2018). Strategi Pembelajaran Berbasis PAIKEM Edisi Revisi. Aswaja Presindo.

Djuliani. (2023). Penerapan Metode Pembelajaran PAIKEM dalam Upaya Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Biologi Kelas XI IPA di MA Nahdhatul Khairaat Labuan Kecamatan Labuan Kabupaten Donggala Tahun Pelajaran 2021/2022. Ulil Albab: Jurnal Ilmiah Multidisiplin. Vol. 2. No. 11.

Islam, M. R., Pramahdi, Y. S., Nengseh, Y., & El-Yunusi, M. Y. M. (2023). Penerapan Paikem Menggunakan Media Game Interaktif Dalam Meningkatkan Minat Belajar PAI DI SMP Kartika IV-1. Surabaya. Al-Hasanah: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 8

Kusmana, Syidiq. (2022). Pengembangan Strategi PAIKEM dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Guru Tua: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 5, No.2.

Leltakaeb, Wilfrida dkk. (2023). Metode PAIKEM untuk Meningkatkan Minat Baca: Studi Kasus pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Praktik Baik Pembelajaran Sekolah dan Pesantren. Vol.2 No. 2.

Mohammad Jauhar. (2019). Implementasi PAIKEM dari Behavioristik sampai Konstruktivistik Sebuah Pengembangan Berbasis CTL (Contextual Teaching & Learning. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Mujadilah, Disurya, Ramanata dan Hermansyah. (2023). Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri. Vol. 9.

Mustafa, M. N., Hermandra, & Zulhafizh. (2019). Teachers’ Strategies to Design Media to Implement Communicative Leaning in Public Schools. Journal of Educational Sciences.

Mustafa, M. N., Hermandra, & Zulhafizh. (2020). Pengelolaan Kelas: Upaya Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Yogyakarta: Mirra Buana Media.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Pratama, Rian, dan Permana, Indra. 2019. Pengaruh Metode PAIKEM terhadap Kemampuan Membuat Teks Puisi. Parole: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. Vol. 2,

Rahman, S. (2022, January). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar. Bogor : Guepedia

Syaiful Bahri Djamarah. (2018). Guru dan Anak Didik dalam Interaksi Edukatif, Jakarta: Rineka Cipta.

Uno, H. B., & Nurdin, M. (2020). Belajar dengan Pendekatan P.A.I.L.K.E.M. Jakarta: Bumi Aksara.

Yudhi dan Farida Hamid. (2019). Strategi Dan Model-Model Pembelajaran Aktif, Inovatif, Kreatif, Efektif, Dan Menyenangkan. Jakarta: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan (FITK) UIN Syarif Hidayatullah.

Downloads

Published

2024-01-19

How to Cite

Ajeng Dwi Kartika, Cinta Zahra Dwi Putri Br. Purba, & Tri Wantini. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran PAIKEM Pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Di SD Negeri 054904 Lorong Bambuan. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 174–181. https://doi.org/10.55606/concept.v3i1.982

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.