Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Konseling Direktif Dengan Teknik Pendekatan Cbt (Cognitive Behavior Therapy)

Authors

  • Wahyu Aulizalsini Alurmei Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Salsabila Putri Azzahra Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Vanesa Kusuma Dewi Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Kurnia Nurul Azmi Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Ananda Intan Fadhillah Yahya Universitas Bhayangkara Jakarta Raya

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v3i1.952

Keywords:

Self confidance, Directive counselling, Cognitve behaviour therapy

Abstract

This research aims to assess the effect of employing cognitive behavior therapy (CBT) counseling on enhancing the self-assurance levels among 19-25-year-old students enrolled at the Faculty of Psychology, Bhayangkara University of Greater Jakarta. The study utilized a quantitative methodology, employing questionnaires for data collection. The collected data revealed that among 30 students, 4 exhibited low self-confidence levels. These four individuals were chosen as subjects for the research, receiving CBT-based counseling to address their self-confidence issues. The focus of the researchers was solely on interventions targeting self-confidence problems through CBT counseling techniques. The counseling sessions uncovered that these students faced challenges in feeling confident when interacting with groups of people, experiencing worry and a lack of assurance in such situations. While the outcomes of the counseling using CBT did not achieve a complete 100% enhancement in the self-confidence levels of the students at the Faculty of Psychology, Bhayangkara University of Greater Jakarta, there were observable positive changes in the students' perspectives and their ability to manage their thoughts. The efficacy of the counseling could be deemed successful with a 70% success rate.

References

AD, Y., & Megalia, M. (2017). Pengaruh Konseling Cognitif Behavior Therapy (CBT) dengan Teknik Self Control untuk Mengurangi Perilaku Agresif Peserta Didik Kelas VIII di SMPN 9 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2016/2017. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 133–146. https://doi.org/10.24042/kons.v3i2.561

Aiman, U. (2016). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Kecemasan Pada Mahasiswa Psikologi Semester VI (Enam) Yang Akan Menghadapi Skripsi (Vol. 152, Issue 3) [UNIVERSITAS ISLAM NEGERI MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG]. file:///Users/andreataquez/Downloads/guia-plan-de-mejora-institucional.pdf%0Ahttp://salud.tabasco.gob.mx/content/revista%0Ahttp://www.revistaalad.com/pdfs/Guias_ALAD_11_Nov_2013.pdf%0Ahttp://dx.doi.org/10.15446/revfacmed.v66n3.60060.%0Ahttp://www.cenetec.

Akmal, A. G. (2018). PENGARUH TEKNIK COGNITIF BEHAVIOR THERAPY TERHADAP PENINGKATAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS X DI MAN 4 TANAH DATAR (Vol. 01). INSTITUT AGAMA ISLAM NEGRI BATUSANGKAR.

Alawiyah, D., Nurasmi, N., Asmila, N., & Fatasyah, R. (2022). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Terhadap Kecemasan Berbicara Di Depan Umum Pada Mahasiswa. RETORIKA : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 4(2), 104–113. https://doi.org/10.47435/retorika.v4i2.1201

Andriani, M. (2021). LAYANAN KONSELING INDIVIDU DENGAN TEKNIK DIRECTIF CONSELING UNTUK MENGATASI MASALAH MEMBOLOS OLEH GURU BIMBINGAN DAN KONSELING DI MTS N 1 LIWA LAMPUNG BARAT. UNIVERSITAS ISLAM NEGERI RADEN INTAN LAMPUNG.

Fajrin, R. M. (2022). HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI DENGAN KECEMASAN BERBICARA DI DEPAN UMUM (Pada Mahasiswa Tasawuf dan Psikoterapi Angkatan Tahun 2021 Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang). UNIVERSITAS ISLAM NEGERI WALISONGO SEMARANG.

Maharani, R. A. (2020). Penggunaan strategi restrukturing kognitif untuk meningkatkan rasa rendah diri peserta didik di sekolah menengah pertama. Prosiding Seminar & Lokakarya Nasional Bimbingan Dan Konseling, 386–391.

Saphira, N. (2020). COGNITIVE BEHAVIOR THERAPY (CBT) DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI MAHASISWA DI BAHAGIAN KAUNSELING UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA (BKUPM) (Vol. 167, Issue 1) [UNIVERSITAS ISLAM NEGERI SUNAN KALIJAGA YOGYAKARTA]. https://www.e-ir.info/2018/01/14/securitisation-theory-an-introduction/

Sari & Khoirunnisa. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri Terhadap Kepercayaan Diri Mahasiswa Jurusan X Yang Sedang Menyelesaikan Skripsi Di Masa Pandemi Covid-19. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 08(03), 1–11.

Sulistyowati, S. (2021). Konseling Kelompok Dengan Teknik Cognitive Behavior Therapy Untuk Meningkatkan Kepercayaan Diri. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2). https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5741

Wahyuningtyas, R. T., & Hazim, H. (2023). Body Image with Student Confidence of Muhammadiyah University of Sidoarjo. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 5, 1–7. https://doi.org/10.21070/jims.v5i0.1574

Downloads

Published

2024-01-16

How to Cite

Wahyu Aulizalsini Alurmei, Salsabila Putri Azzahra, Vanesa Kusuma Dewi, Kurnia Nurul Azmi, & Ananda Intan Fadhillah Yahya. (2024). Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Konseling Direktif Dengan Teknik Pendekatan Cbt (Cognitive Behavior Therapy) . Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 46–56. https://doi.org/10.55606/concept.v3i1.952