Penggunaan Bahasa Isyarat SIBI dan BISINDO untuk Siswa Tuli di Sekolah Luar Biasa Negeri Pembina Medan
DOI:
https://doi.org/10.55606/concept.v4i3.2178Keywords:
BISINDO, Communication Accessibility, Deaf Students, Sign Language, SIBIAbstract
Sign language is the primary form of communication for deaf individuals to convey ideas, thoughts, and receive information from others.
References
Creswell, J. W. (2009). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. (3th Ed). SAGE Publications.
Creswell, J. W. (2013). Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approch. California: (3th Ed). SAGE Publications.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. (4th Ed). SAGE Publications.
Siregar, H. (2024). Pengembangan Program Pelatihan Vokasional Untuk Penyandang Disabilitas. CV. Prokreatif.
Arianto, D., & Apsari, N. C. (2022). Gambaran Aksesbilitas, Inklusivitas, dan Hambatan Penyadang Disabilitas dalam Memanfaatkan Layanan Transportasi Publik: Studi Literatur di Berbagai Negara. Jurnal Pekerjaan Sosial, 5(2), 156-170. https://doi.org/10.24198/focus.v5i2.42633
Ayuning, A., Pitaloka, P., Fakhiratunnisa, S. A., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. MASALIQ : Jurnal Pendidikan dan Sains, (21) 26-42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83
Bintoro, T. (2011). Kemampuan Komunukasi Anak Tunarungu. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, 23(14), 12-40. https://doi.org/10.21009/PIP.231.2
Ganurdan, M. H., & Bunga, B. N. (2014). Pola Komunikasi Anak Usia Dini Tunarungu Bukan Bawaan. Jurnal Transformasi Edukasi, 3(2), 63-69.
Gumelar, G., Hafiar, H., & Subekti, P. (2018). Bahasa Isyarat Indonesia Sebagai Budaya Tuli Melalui Pemaknaan Anggota Gerakan Untuk Kesejahteraan Tuna Rungu. Jurnal INFORMASI: Kajian Ilmu Komunikasi, 48(1), 65-78. https://doi.org/10.21831/informasi.v48i1.17727
Lintangsari, A. P. (2014). Identifikasi Kebutuhan Mahasiswa Tuli. Indonesian Journal of Disability Studies , 1 (1), 66. https://doi.org/10.21776/ub.ijds.2014.01.01.08
Mursita, R. A. (2015). Respon Tunarungu Terhadap Penggunaan Sistem Bahasa Isyarat Indonesia (SIBI) dan Bahasa Isyarat Indonesia (BISINDO) dalam Komunikasi. Jurnal INKLUSI, 2(2), 221-232. https://doi.org/10.14421/ijds.2202
Nisa, K., Mambela, S., & Badiah, L. I. (2018). Karakteristik dan Kebutuhan Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Abadimas Adi Buana, 2(1), 33-40. https://doi.org/10.36456/abadimas.v2.i1.a1632
Perdana, N. A. P., Iroth, N. C., Salsabila, A., & Assyifa, R. F. B. (2022). Fenomena Penggunaan Bahasa Isyarat Bagi Penyandang Tuna Rungu di Sekolah Inklusi. Hasanuddin Journal Of Sociology, 4(2), 120-134.
Pramartha, I. N. B. (2015). Sejarah dan Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa Bagian A Negeri Denpasar Bali. Jurnal Historia, 3(2), 67-74. https://doi.org/10.24127/hj.v3i2.274
Pratiwi, A., & Amri, A. (2019). "Penggunaan Sistem Isyarat Bahasa Indonesia (SIBI) Sebagai Media Komunikasi (studi pada siswa tunarungu di SLB Yayasan Bukesra Ulee Kareng, Banda Aceh)". Jurnal Ilmiah Mahasiswa FISIP Unsyiah, 4(3), 1-12.
Purba, G. C., & Siregar, H. (2024). Efektivitas Program Bimbingan Keterampilan Bagi Penyandang Tunagrahita di Yayasan Anak Cacat (YPAC) Medan, Jurnal Ilmiah Kajian Politik Lokal dan Pembangunan, 10(4), 159-167. https://doi.org/10.56015/gjikplp.v10i4.212
Santoso, M. B., & Apsari, N. C. (2017). Pergeseran Paradigma dalam Disabilitas, Intermestic: Journal of International Studies, 1(2), 166-176. https://doi.org/10.24198/intermestic.v1n2.6
Syaifudin, A. A., Wibiyanto, J. S., & Muizzah, A. U. T. (2024). Pola Komunikasi Teman Tuli dalam Proses Pembelajaran di Sekolah Luar Biasa (SLB) ABC Swadaya Kendal. Jurnal Kajian Komunikasi dan Pembangunan Daerah, 84-96. https://doi.org/10.33592/dk.v12i1.3499
Setiawati, F. A., & Nai'mah. (2020). Mengenal Konsep-Konsep Anak Berkebutuhan Khusus dalam PAUD. Jurnal Program Studi PGRA, 6(2), 193-208.
Ulfah, S. M., & Ubaidah, S. (2023). Penerapan Bahasa Isyarat dalam Pembelajaran bagi Anak Berkebutuhan Khusus Tuna Rungu. Journal Of Disability Studies and Research (JDSR), 2(1), 6-23.
Usup., Madi, M. S., & Satiawati, C. (2023). Pengaruh Teman Sejawat Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(2), 196-204. https://doi.org/10.59141/japendi.v4i02.1612
Widiana, I. W., Nurjaya, I. G., & Vidiawati, N. K. R. (2019). Analisis Interaksi Sosial Siswa Kolok (Tunarungu) di Sekolah Inklusif. Journal for Lesson and Learning Studies, 2(3), 455-464.
Winarsih, M. (2010). Pembelajaran Bahasa Bagi Anak Tunarungu. Jurnal Perspektif Ilmu Pendidikan, 22(12), 103-113. https://doi.org/10.21009/PIP.222.1
Zaenuri, & Maemonah. (2021). Strategi Mnemonic Sebagai Solusi Untuk Pengayaan Kosa Kata Pada Anak Tunarungu Di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU, 5(4), 1825-1833. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1038
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Concept: Journal of Social Humanities and Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.