Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI di SMAN 1 Sutojayan

Authors

  • Della Eka Eliana Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah
  • Dita Hendriani Universitas Islam Negeri Sayyid Ali Rahmatullah

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v4i2.1848

Keywords:

Learning Interest, Learning Outcomes, Quizizz App

Abstract

This study was motivated by the low interest and learning outcomes of students in Economics subjects at SMAN 1 Sutojayan. The purpose of the study was to determine the effect of using the Quizizz application on learning interest, learning outcomes, and both simultaneously in class XI students. The method used was quantitative with a quasi-experimental design, involving 60 students from two classes. Data were collected through questionnaires and tests, then analyzed using the t test of two independent samples and the MANOVA test. The results showed that the Quizizz application had a significant effect on increasing students' learning interest and learning outcomes, with a significance value of 0.002 for the t test and 0.000 for the MANOVA test, respectively. this study shows that the use of interactive learning media such as Quizizz is effective in increasing student learning engagement and achievement.

 

 

References

Abdullah, Materi Pokok Pendidikan IPS, (Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan , PPPG Tertulis, 1992): 6

Ali, M.Makhrus, Tri Hariyati, Meli Yudestia Pratiwi, and Siti Afifah. “Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Penerapannya Dalam Penelitian.” Education Journal 2, no. 2 (2022): 1–6.

Amsul, Khusnul Mawaddah, Irmayanti Irmayanti, Fitriani Fitriani, and Sudirman P. “Efektifitas Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Minat Dan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA MAN 2 Sinjai.” JTMT: Journal Tadris Matematika 3, no. 1 (2022): 10–17.

Annisa, Rahma, and Erwin Erwin. “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5, no. 5 (2021): 3660–67. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1376.

Aprianis, Cici, and Neti Afrianis. “Pengaruh Penggunaan Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar Siswa.” Konfigurasi : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Terapan 8, no. 2 (2024): 79.

Asrulla, Risnita, M. S Jailani, and Firdaus Jeka. “Populasi Dan Sampling (Kuantitatif), Serta Pemilihan Informan Kunci (Kualitatif) Dalam Pendekatan Praktis.” Jurnal Pendidikan Tambusai 7, no. 3 (2023): 26320–32.

Djonomiarjo Guru SMK Negeri, Triono, and Patilanggio Kab Pohuwato. “Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar.” Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal Aksar 05 (2018): 39–46.

Eviani, Nur, Nur Eviani Prodi, Tadris Ilmu, Pengetahuan Sosial, Fakultas Tarbiyah, Ilmu Keguruan, Nur Isroatul, and Khusna Prodi. “Implementasi Model Pembelajaran Project Based Learning Menggunakan Media Flip Chart Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran IPS Kelas VII MTS PSM Tanen Rejotangan.” Pembelajaran Dan Ilmu Sosial 1, no. 3 (2023): 240–52.

Handayani, Eka Selvi, and Hani Subakti. “Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5, no. 1 (2020): 151–64.

Irfansyah, Aldy, Eddy Rudiyanto, and Fuad Indra Kusuma. “Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa.” Jurnal Teknik Otomotif : Kajian Keilmuan Dan Pengajaran 8, no. 1 (2024): 19. https://doi.org/10.17977/um074v8i12024p19-25.

Listyaningsih, Erna, Nursiwi Nugraheni, and Ira Budi Yuliasih. “Peningkatan Hasil Belajar Melalui Pendekatan TarlModel PBL Dalam Matematika Kelas V SDN Bendan Ngisor.” Madani: Jurnal Ilmiah Multidisipline 1, no. 6 (2023): 620–27.

Maunah, Binti. “Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembentukan Kepribadian Holistik Siswa.” Jurnal Pendidikan Karakter, no. 1 (2016): 90–101. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i1.8615.

Mawaddah, Ashimatul Wardah Al, M Thamrin Hidayat, Siti M Amin, and Sri Hartatik. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Melalui Daring Di Sekolah Dasar.” Jurnal Basicedu 5, no. 5 (2021): 3109–16. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1288.

Medianto, Rizka. “Pengaruh Penggunaan Media Aplikasi Quizizz Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VIII SMPN 189 Jakarta.” Skripsi, 2023, 1–210.

Nurdyansyah, and Eni Fariyatul Fahyuni. Inovasi Model. Nizmania Learning Center, 2016.

Nurfaisah, Andi, and Andi Amparita Said. “Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Quizizz Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V.” JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan 6, no. 2 (2022): 375. https://doi.org/10.26858/jkp.v6i2.33079.

P., Andi Achru. “Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran.” Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan 3, no. 2 (2019): 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012.

Rahman, Abd, Sabhayati Asri Munandar, Andi Fitriani, Yuyun Karlina, and Yumriani. “Pengertian Pendidikan, Ilmu Pendidikan Dan Unsur-Unsur Pendidikan.” Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam 2, no. 1 (2022): 1–8.

Rahmawati, Dhian Nuri, Ana Fitrotun Nisa, Dwi Astuti, Fajariyani Fajariyani, and Suliyanti Suliyanti. “Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Penilaian Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam.” Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD 2, no. 1 (2022): 55–66. https://doi.org/10.35878/guru.v2i1.335.

Ramdani, Sulaeman Deni. “Minat Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Chasis Kendaraan Ringan Pada Kelas XI TKRO SMK Muhammadiyah 7 Gondanglegi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa ,” 8, no. 1 (2024): 32–38.

Reski, Niko. “Tingkat Minat Belajar Siswa Kelas IX SMPN 11 Kota Sungai Penuh.” Jurnal Inovasi Penelitian 1, no. 11 (2021): 2485–90.

Rofik, Mochamad. “Pengaruh Disiplin Kerja Dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan.” Jurnal Ilmu Manajemen Dan Akuntansi Terapan (JIMAT) 13, no. 1 (2022): 104–14.

Selaras, Ganda Hijrah, Yuni Ahda, Heffi Alberida, and Tri Putri Wahyuni. “The Validity and Reliability of The Instrument Assessment of Higher Order Thinking Skill on The Biological Scope Materials.” Bioeducation Journal 3, no. 2 (2019): 151–58.

Suci Trismayanti Universitas. “Strategi Guru Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Di Sekolah Dasar Suci” 17, no. 2 (n.d.): 1–17.

Supriadi, Nunung -, Destyanisa Tazkiyah, and Zuyinatul Isro. “Penerapan Aplikasi Quizizz Dalam Pembelajaran Daring Di Era Covid-19.” Jurnal Cakrawala Mandarin 5, no. 1 (2021): 42. https://doi.org/10.36279/apsmi.v5i1.101.

Syarifuddin, Ahmad. “Rapan Model Pembelajaran Cooperative Belajardan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhinya.” Jurnal TA’DIB XVI, no. 1 (2011): 114–36.

Yogi Fernando, Popi Andriani, and Hidayani Syam. “Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa.” ALFIHRIS : Jurnal Inspirasi Pendidikan 2, no. 3 (2024): 61–68.

Yolanda, Siska, and Septi Fitri Meilana. “Pengaruh Aplikasi Quizizz Terhadap Minat Belajar IPA Siswa Kelas V Di Sekolah Dasar.” Jurnal Educatio 7, no. 3 (2021): 915–21. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1286.

Downloads

Published

2025-04-25

How to Cite

Della Eka Eliana, & Dita Hendriani. (2025). Penggunaan Aplikasi Quizizz dalam Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI di SMAN 1 Sutojayan. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 4(2), 18–92. https://doi.org/10.55606/concept.v4i2.1848