Peran Pendidikan dalam Pelestarian Budaya Bali pada Penerus Muda dan Masyarakat Lokal

Authors

  • Merlina Agustin Universitas Muhadi Setiabudi
  • Nurito Nurito Universitas Muhadi Setiabudi
  • Isnaeni Wijayanti Universitas Muhadi Setiabudi
  • Naila Rizqiah Universitas Muhadi Setiabudi
  • Laelia Nurpratiwiningsih Universitas Muhadi Setiabudi

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v4i1.1796

Keywords:

Education, Preservation Of Balinese Culture, Young Successors, Local Community

Abstract

This research aims to determine the role of education in preserving Balinese culture among young people and local communities. This research uses qualitative research methods with data collection techniques through interviews and observation. The research results show that education has an important role in preserving Balinese culture, especially in increasing awareness and participation of local communities. However, this research also found several challenges faced in preserving Balinese culture through education, such as a lack of integration of Balinese culture in the educational curriculum and a lack of educational resources. This research has implications for the importance of increasing the role of education in preserving Balinese culture and increasing awareness and participation of local communities in preserving Balinese culture.

References

Dharmika, I. B., & Al, E. (1988). Pakaian adat tradisional daerah Bali.

Isnanto, B. A. (2022). Kebudayaan Bali: Keberagamaan dan ciri khasnya. Detik. Retrieved from https://www.detik.com/bali/budaya/d-6392476/kebudayaan-bali-keberagamaan-dan-

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2022). Festival tunas bahasa ibu lahirkan konten kreator berbahasa daerah di Provinsi Bali. Retrieved from https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2022/11/festival-tunas-bahasa-ibu-lahirkan-konten-kreator-berbahasa-daerah-di-provinsi-bali

Marti, S. (2019). Ilmu pulang: Sebuah buku tentang pendidikan adat. Life Mosaic & YP MAN.

Moleong, J. L. (2016). Metodologi penelitian kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.

Ngurah, B. I. (2021). Etika dan sistem pendidikan tradisional di Bali. Jurnal Vidya Wertta, 4(2).

Normina. (2017). Pendidikan dalam kebudayaan. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 15, 28.

Pratiwi, N. K. S., & Oktarina, P. S. (2018). Pentingnya pelestarian bahasa Bali pada pendidikan formal. Kalangwan: Jurnal Pendidikan Agama, Bahasa, dan Sastra, 8(2).

Priyoga, I., & Maria, S. M. (2018). Kajian pola ruang dan rumah adat desa Penglipuran Bali. Prosiding Semarnusa IPLBI.

Ridwan, M. (2022). Pengaruh pendidikan dalam melestarikan kebudayaan dan karakter bangsa. Retrieved from https://osf.io/preprints/thesiscommons/2da4j

Saryono. (2012). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiartha, I. G. A. (2015). Bentuk dan konsep estetik musik tradisional Bali. Panggung.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Swariga, I. M., Rahita, G. H., & Ernawati, D. P. (2024). Penerapan kearifan lokal Bali Tri Hita Karana di lingkungan sekolah sebagai upaya pelestarian wisata budaya Bali. SELAPARANG: Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 8(3), 3052–3058.

Umam. (2021). Sejarah tari Legong dan perkembangannya di masa kini. Retrieved from https://www.gramedia.com/literasi/sejarah-tari-legong/

Utami, N. K. A. A. (2022). Penggunaan pakaian adat Bali pada hari Kamis.

Winnrs, C. (2024). Menyelami budaya Bali melalui pendidikan tradisional. Pinterest, Addonsguide.

Downloads

Published

2025-02-25

How to Cite

Merlina Agustin, Nurito Nurito, Isnaeni Wijayanti, Naila Rizqiah, & Laelia Nurpratiwiningsih. (2025). Peran Pendidikan dalam Pelestarian Budaya Bali pada Penerus Muda dan Masyarakat Lokal. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 4(1), 86–99. https://doi.org/10.55606/concept.v4i1.1796