Efektivitas Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa

Studi Literatur

Authors

  • Suci Hanifah Nahampun Universitas Sari Mutiara
  • Yeni Lupitasari Sinaga Universitas Sari Mutiara
  • Cindy Marito Habeahan Universitas Sari Mutiara
  • Roberkat Sardio Siahaan Universitas Sari Mutiara
  • Taruli Marito Silalahi Universitas Sari Mutiara

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v4i1.1745

Keywords:

Realistic Mathematics Education, understanding concepts, mathematics, literature studies

Abstract

This research aims to evaluate the effectiveness of the Realistic Mathematics Education (RME) learning model in improving students' understanding of mathematical concepts. The method used in this research is a literature study by analyzing various relevant literature sources. The results of this research show that the RME learning model can improve students' understanding of mathematical concepts by linking learning material to real life situations, increasing student involvement in the learning process, and encouraging students to think critically and creatively. 

References

Apriyanti, Eka, Asrin Asrin, and Asri Fauzi. "Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar." Jurnal Educatio FKIP UNMA 9.4 (2023): 1978-1986.

Armanto, D. (2019). Implementasi Pembelajaran Matematika Realistik di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(2), 145-158.

Haryanto, D. (2023). Implementasi RME dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar: Studi Kasus di Kota Bandung. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 11(1), 59-72.

Hidayat, Eneng Indriyani Fitri, Indhira Asih Vivi Yandhari, and Trian Pamungkas Alamsyah. "Efektivitas Pendekatan Realistic Mathematics Education (RME) untuk meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematika siswa kelas V." Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 4.1 (2020): 106-113.

Jiah, Paojiah, Turmudi Turmudi, and Puji Rahayu. "PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN REALISTIC MATHEMATICS EDUCATION UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN KONEKSI MATEMATIS SISWA SEKOLAH DASAR." Jurnal Ilmiah Matematika Realistik 4.2 (2023): 204-211.

Nisa, N. F. (2021). Penerapan Realistic Mathematics Education (RME) dalam Pembelajaran Matematika di SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(3), 235-246.

Putri, R. I. I., & Zulkardi. (2022). Pengembangan Soal Matematika Berbasis RME untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 12(2), 193-205.

Rahman, A. (2022). Realistic Mathematics Education (RME): Sebuah Pendekatan dalam Pembelajaran Matematika di Era Digital. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 10(1), 75-89.

Sari, M. K., & Hidayat, W. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran RME dalam Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 8(1), 47-60.

Zulkardi (2006). RME Suatu Inovasi dalam Pendidikan Matematika di Indonesia. Makalah yang disajikan pada Konperensi Matematika Nasional. Bandung: ITB.

Downloads

Published

2025-01-23

How to Cite

Suci Hanifah Nahampun, Yeni Lupitasari Sinaga, Cindy Marito Habeahan, Roberkat Sardio Siahaan, & Taruli Marito Silalahi. (2025). Efektivitas Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa : Studi Literatur. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 4(1), 32–37. https://doi.org/10.55606/concept.v4i1.1745