Implementasi Pelatihan Desain Grafis di Balai Pelatihan Kerja Desa Kronggen dalam Memperoleh Kesempatan Kerja
DOI:
https://doi.org/10.55606/concept.v4i1.1708Keywords:
Graphic Design, BLK, Non-Forma EducationAbstract
The problem that the Indonesian people are still facing is the employment problem. The high workforce every year is not equipped with appropriate skills and expertise. It is hoped that this training program can create a workforce that has skills and expertise in their field. Qualitative research method with a descriptive approach. Data collection techniques are through observation, interviews and literature study. The aim of this research is to provide participants with graphic design knowledge and skills, so that participants can apply the skills they have acquired in opening their own business. The results of this research are that the Kronggen village BLK annually carries out graphic design training. In 2024, for the first time, the Kronggen village BLK will carry out cosmetology training.
References
Abdi, F. (2019). Kontribusi Balai Latihan Kerja (BLK) dalam meningkatkan keterampilan kerja, motivasi kerja dan minat berwirausaha pada generasi muda. Indonesian Journal of Islamic Economics and Business, 4, 27–39.
Abdussamad, Z. (2021). Metode penelitian. CV. Syakir Media Press. https://osf.io/preprints/juwxn
Ananto, M. R., Nururrohmah, T., & Natalia, D. U. (2023). Pengaruh pelatihan kerja dan pengembangan karir terhadap kinerja karyawan. Jurnal Manajemen dan Bisnis Ekonomi, 1.
Elapuspita, P. M., Sawiji, H., & Indrawati, C. D. S. (2021). Penerapan sistem penilaian e-kinerja di Sekretariat Daerah Kota Surakarta. Jurnal Informasi dan Komunikasi Administrasi Perkantoran, 5(2).
Gustiana, R., Hidayat, T., & Fauzi, A. (2022). Pelatihan dan pengembangan sumber daya manusia (Suatu kajian literatur review ilmu manajemen sumber daya manusia). Jurnal Ekonomi Manajemen Sistem Informatika, 3(6), 657–666.
Habibi, M. (2019). Pelatihan desain grafis untuk memperoleh kesempatan kerja di UPT Pelatihan Kerja Surabaya. Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 3, 17–26.
Khosyiin, M. I., & Fakhruddin, M. (2022). Evaluasi program pelatihan model Kirkpatrick. Cermin Jurnal, 1(2), 42–46.
Kusumastuti, A., & Khoiron, A. M. (2019). Metode penelitian. Universitas Negeri Semarang. http://lib.unnes.ac.id/id/eprint/40372
Ramdhan, M., Nusantara, L., Grup, A., Puncak, P., Agung, J., Kav, R., Kecamatan, M., Kota, L., No, A. I., Cipta, H., & Ridwan, M. (2023). Perencanaan dan pembangunan SDM.
Syaadah, R., Al, M. H., Ary, A., Silitonga, N., & Rangkuty, S. F. (2022). Pendidikan formal, pendidikan non-formal dan pendidikan. PEMA: Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 125–131.
Tjahyadi, S., & Antonio, W. (2023). Analisa pengaruh desain grafis pada konten media sosial terhadap daya tarik pengguna dari generasi Z di Kota Batam. Journal on Education, 5(3), 9523–9539.
Tjandra, S. J., Yuwono, E. C., & Cii, L. (2022). Perbandingan teori dan praktik perancangan desain grafis pada proyek internship di studio grafis. Petra Hristian.
Wahyuningtyas, E., Siswanto, & Ilyas. (2012). Pengelolaan program menjahit tingkat dasar pada anak putus sekolah di Balai Latihan Kerja (BLK) Demak. Journal of Non Formal Education and Community Empowerment, 1(2), 17–24.
Waruwu, M., Pendidikan, M. A., Kristen, U., & Wacana, S. (2023). Pendekatan penelitian pendidikan: Metode penelitian kualitatif, metode penelitian kuantitatif, dan metode penelitian kombinasi (mixed method). Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 2896–2910.
Yulianthini, N. N. (2019). Evaluasi pelaksanaan pelatihan program dasar instalasi listrik pada PT PLN Persero Area Bali Utara. Jurnal Universitas Pendidikan Ganesha, 7(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Shabrina Khilda Zulfia, Rona Fristi Febbilla, Wasis Wijayanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.