Implementasi Kebijakan Penerimaan Peserta Didik Baru dengan Sistem Zonasi pada SMP Negeri 12 Bandung
DOI:
https://doi.org/10.55606/concept.v3i3.1649Keywords:
PPDB, Zoning, SMPN 12 Bandung.Abstract
This research aims to analyze the implementation of the New Student Admissions (PPDB) policy which uses a zoning system at SMPN 12 Bandung. This policy aims to increase equal access to education in society. To achieve this aim, this research applies a qualitative approach, which is considered effective for exploring in-depth information about the experiences and perspectives of the parties involved. Data was collected through direct interviews with resource persons from the student affairs section of SMPN 12 Bandung. This method allows researchers to gain a clearer understanding of the implementation of the zoning system in the PPDB process at the school. This research also aims to evaluate the extent to which zoning policies are effective in increasing access to education, reducing social disparities, and identifying the challenges and opportunities faced by schools in their implementation. It is hoped that the results of this research can provide recommendations for the government and related parties to improve and perfect zoning-based PPDB policies in the future.
References
Andina, E. (2017). Sistem zonasi dan dampak psikososial bagi peserta didik. Majalah Info Singkat Kesejahteraan Sosial, 9(14), 9-12.
Andina, R. (2017). Keuntungan sistem zonasi dalam penerimaan siswa baru: Pengurangan waktu perjalanan bagi calon siswa. Jurnal Manajemen Pendidikan, 15(3), 70-80.
Azhari, A., & Suryanef, S. (2019). Pelaksanaan sistem zonasi dalam penerimaan peserta didik baru (PPDB) tahun ajaran 2019/2020 di Kota Padang. Journal of Civic Education, 2(4), 390-396.
Filsafat, R. K., Pendidikan, S., Pendidikan, K., & Uny, F. (n.d.). Implementasi kebijakan penerimaan peserta didik baru (PPDB) sistem zonasi pada jenjang SMP Negeri di Kota Yogyakarta. The Implementation of Zonation System for New Student Admissions (PPDB) Policy at SMP Negeri in Yogyakarta.
Gunawan, A. (2017). Penerimaan peserta didik baru (PPDB) dalam sistem pendidikan berbasis zonasi. Universitas Negeri Jakarta.
Handani, M., Siswara, & Frinaldi, A. (2020). Implementasi kebijakan penerimaan peserta didik baru dengan sistem zonasi pada SMP Negeri di Kota Padang. 2(3), 73-86.
Ishak, I., Mustami, M. K., & Baharuddin, B. (2022). Analisis kebijakan penerimaan peserta didik baru melalui sistem zonasi di SMP Negeri 2 Sungguminasa Kabupaten Gowa. Nazzama: Journal of Management Education, 1(2), 157-170.
Kaffa, Z., Budi, S., & Gistituati, N. (n.d.). Kebijakan penerapan sistem zonasi. Vol. 5.
Karmila, M., & Syakira, N. (n.d.). Analisis kebijakan pendidikan sistem zonasi dalam penerimaan peserta didik baru.
Kussetyaningsih, R. (2020). Implementasi kebijakan penerimaan peserta didik baru (PPDB) sistem zonasi pada jenjang SMP Negeri di Kota Yogyakarta. Spektrum Analisis Kebijakan Pendidikan, 9(3), 243-255.
Nanda, K. D., & Prasetya, A. (2017). Efektifitas penerapan metode rekrutmen online (E-Recruitment): Studi pada PT Industri Kereta Api (INKA)–Jawa Timur. JAB (Jurnal Administrasi Bisnis), 53(1).
Novrian, A. (2019). Sistem zonasi dalam penerimaan siswa baru: Landasan pengaturan dan penataan sekolah secara menyeluruh. Jurnal Pendidikan Indonesia, 22(4), 45-59.
Pangaribuan, E. N., Sistem, I. K., Penerimaan, Z., Didik, P., Jenjang, B., Di, S., Gresik, K., & Hariyati, N. (n.d.). Implementasi kebijakan sistem zonasi penerimaan peserta didik baru jenjang SMP di Kabupaten Gresik. Kompasiana. Available at: www.kompasiana.com.
Purwanti, D., Irawati, I., Adiwisastra, J., & Bekti, H. (2019). Implementasi kebijakan penerimaan peserta didik baru berdasarkan sistem zonasi di Kota Bandung. Jurnal Governansi, 5(1), 12-23.
Rachmadhany, F. (2021). Implementasi kebijakan penerimaan peserta didik baru (PPDB) sistem zonasi di SMA Negeri 14 Bekasi. Wahana: Tridarma Perguruan Tinggi, 73(1). Available at: http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/whn
Raco, J. R. (2010). Metode penelitian kualitatif. Grasindo.
Rudi, M. (2019). Efektivitas penerimaan peserta didik menggunakan sistem zonasi dalam meningkatkan mutu sekolah. Pedagogi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 20(10), 1-8.
Saharuddin, E., Khakim, M. S., Aisyiyah, U., & Abstrak, Y. (2020). Implementasi kebijakan sistem zonasi dalam penerimaan peserta didik baru pada tingkat SMA di Daerah Istimewa Yogyakarta. Vol. 7, Issue 3. Bulan Desember Tahun.
Setiawati, N. D., & Rahaju, T. (2022). Implementasi kebijakan sistem zonasi PPDB di Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Krian Kabupaten Sidoarjo. Publika, 609-620.
Simamora, H. (2004). Manajemen sumber daya manusia. Salemba Empat.
Sirojudin, D., & Zulaikha, S. (n.d.). Implementasi kebijakan sistem zonasi terhadap penerimaan peserta didik baru SMP Negeri di DKI Jakarta.
Sirojudin, D., Suryadi, S., & Zulaikha, S. (2020). Implementasi kebijakan sistem zonasi terhadap penerimaan peserta didik baru SMP Negeri di DKI Jakarta. In Proceeding ICTESS (International Conference on Technology, Education, and Social Sciences).
Suherry, S. (2016). Implementasi kebijakan peraturan Pemerintah Republik Indonesia No. 47 Tahun 2007 tentang kawasan perdagangan bebas dan pelabuhan bebas Bintan. Jurnal Ilmu Pemerintahan: Kajian Ilmu Pemerintahan dan Politik Daerah, 1(2), 230-248.
Wijaya, C., Fuadi, A., & Hasibuan, S. (2020). Implementasi kebijakan sistem zonasi pada penerimaan peserta didik baru di sekolah menengah pertama Kabupaten Langkat. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 12(1), 162. https://doi.org/10.24114/jupiis.v12i1.16463
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elsya Rahmalia Hidayat, Agistia Nurbani Rajaba, Silmi Asy-Syifaa, Agni Nazwa N
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.