Identifikasi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus (PDBK) Slow Leaner di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.55606/concept.v3i4.1647Keywords:
Identification, learners with special needs, slow leanersAbstract
This study aims to determine the number of slow leaner leaners in inclusive primary schools. The method used in descriptive with a quantitative approach through observation, interviews, instruments, and document analysis techniques. The research subjects included all students from grade I to grade VI. The observation result showed that out of a total of 310 students, 28 students (8.97%) were identified as PDBK. Based on the result of interviews using the instrument, 16 PDBK (57.14%) were identification showed that most of the PDBK were in the borderline and mental detective categories based on the results of psychologist referrals. This research is expected to serve as a basis for schools in designing more inclusive learning programmes and providing appropriate interventions to meet the needs of slow leaner PDBK.
References
Angggraeni, V., & Harsiwi, N. E. (2024). Dukungan Guru, Teman dan Linkungan terhadap Minat Belajar Anak Slow Learner pada Siswa Kelas I di SDN I Kamal. EduCurio Journal, 2(3), 395–402.
Arnez, G., & Utami, I. S. (2022). Strategi Penanganan Guru Kelas Bagi Slow Learner di Sekolah Inklusi. Jurnal Penelitian Pendidikan Kebutuhan Khusus, 10, 30–36.
Asih, S. R., Riska, N., & Alim, J. A. (2023). Pengaruh Motivasi belajar dan Kemandirian Siswa terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7, 10217–10223. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/7974/6540
Atika, A. (2024). Praktik Pendidikan Inklusif untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Harakat An-Nisa: Jurnal Studi Gender Dan Anak, 9(1), 45–54. https://doi.org/10.30631/91.45-54
Babys, I. S., & Yunitasari, S. E. (2024). Stimulasi Aspek Perkembangan Sosial Emosional Anak Tuna Grahita melalui Terapi Aktivitas Kelompok. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 7(3), 2847–2853. https://doi.org/10.54371/jiip.v7i3.3725
Budiarti, E. W., Oktaviana, A., & Kamala, I. (2021). Analisis Perilaku Sosial pada Anak Slow Learner. At- Tarbawi, 8(2), 131–144. https://doi.org/10.32505/tarbawi.v8i2.2963
Cindyana, E. A., Alim, J. A., & Noviana, E. (2022). Pengaruh Pembelajaran Berdiferensiasi Berbantuan Materi Ajar Geometri Berbasis Rme Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Kelas 3 Sekolah Dasar. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(4), 1179. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i4.8837
Creswell, W. J. (2014). Research Design : Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. SAGE Publications.
Dhoka, F. A., Poang, F., Dhey, K. A., Lajo, M. Y., Guru, P., Dasar, S., Tinggi, S., Pendidikan, I., & Bakti, C. (2023). Pendidikan Inklusi Sebagai Upaya Mengatasi Pemasalahan Sosial Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Pendidikan Iknklusi, 1(1), 20–30.
Farisiyah, A., & Budiarti, Y. (2023). Analisis Keterampilan Sosial Siswa Slow Learner di Sekolah Inklusi UPT SD N 1 Ganjaran. Pendidikan Tambusai, 7(1), 2712–2720.
Fatimah, C., Parinata, D., Efendy, A., & Santika, Y. (2021). Digital Mathematics Learning Companion (Dmlc): Aplikasi Android Guru Pendamping Khusus Matematika Bagi Penyandang Tunanetra Berbasis Suara. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 2(1), 40–46. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v2i1.1068
Irvan, M. (2020). Urgensi Identifikasi dan Asesmen Anak Berkebutuhan Khusus Usia Dini. Jurnal Ortopedagogia, 6(November), 108–112.
Jannah, M., Danil, R., Mahfudzoh, T., Cindy, V., & Marhadi, H. (2024). Faktor-Faktor Keberhasilan Guru dalam Kegiatan Pembelajaran di Sekolah Inklusi. Jurnal Nakula: Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(3), 244–252.
Jaya, M., Putra, A., & Alim, J. A. (2023). Menulis (Disgrafia) pada Siswa Kelas III SDN 030 Bagan Jaya. 3, 9296–9302.
Julia, M., Rabiah, S., Marhadi, H., & Riau, U. (2024). Studi Literatur: Implementasi Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Di Provinsi Riau Rahmat Rael Mukrom. 2(2), 199–211. https://doi.org
Juntak, N. S., Rynaldi, A., Sukmawati, E., & Arafah, M. (2023). Mewujudkan Pendidikan Untuk Semua : Studi Implementasi Pendidikan Inklusif di Indonesia. Birokrasi & Pemerintahan Daerah, 5(2), 205–214.
Kasman. (2021). Pendidikan Inklusif pada Anak Berkebutuhan Khusus. Jurnal Education and Development Institut Pendidikan Tapanuli Selatan, 8(2), 514–519. https://doi.org/10.33367/ijhass.v2i1.1882
Khairuddin. (2020). Pendidikan Inklusif di Lembaga Pendidikan. Jurnal Tazkiya, IX(1), 82–104.
Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Inovatif Untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru Di Era Digital. JPG : Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222.
Mansyur, A. R. (2022). Telaah Problematika Anak Slow Learner dalam Pembelajaran. Education and Learning Journal, 3(1), 28. https://doi.org/10.33096/eljour.v3i1.147
Nengsi, R., Malik, A., & A Natsir, A. F. (2021). Analisis Perilaku Peserta Didik Slow Learner (Studi Kasus Di MTsN Makassar). Education and Learning Journal, 2(1), 49. https://doi.org/10.33096/eljour.v2i1.93
Nurfadhillah, S., Septiarini, A. A., Mitami, M., & Pratiwi, D. I. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Berkebutuhan Khusus Slow Learner di Sekolah Dasar Negeri Cipete 4. Jurnal Alsys Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 2(6), 646–660. https://doi.org/10.58578/alsys.v2i6.623
Pitaloka, H., & Arsanti, M. (2022). Pembelajaran Diferensiasi dalam Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Pendidikan Sultan …, November, 2020–2023. http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/sendiksa/article/view/27283
Rofifah, D. (2020). Landasan-Landasan Pendidikan Inklusi. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 18(2), 12–26.
Rusmono, D. O. (2020). Optimalisasi Pendidikan Inklusi di Sekolah : Literature Review. Manajemen Pendidikan, 7(2), 209–217.
Saragih, E., Fitriani, Y., & Rochyadi, E. (2024). Asesmen Pendidikan pada Anak dengan Slow Learner. Jurnal Inovasi, Evaluasi, Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(3), 363–370.
Soraya, N. (2024). Peran Hubungan Orang Tua dan Anak Slow Learner dalam Mendukung Proses Pendidikan. Jurnal Humaniora Dan Sosial Sains, 1(3), 355–360.
Supriyani, W., Karma, I. N., & Khair, B. N. (2022). Analisis Strategi Pembelajaran Bagi Siswa Lamban Belajar (Slow Learner) di SDN Tojong-Ojong Tahun Ajaran 2021/2022. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3b), 1444–1452. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3b.781
Taufik, A. N., & Rahaju, T. (2021). Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusif Untuk Mewujudkan Kesetaraan Belajar Bagi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus Tingkat Sma Di Surabaya. Publika, 9(3), 139–154. https://doi.org/10.26740/publika.v9n3.p139-154
Wiryana, R., & Alim, J. A. (2023). Problems of Learning Mathematics in Elementari Schools. Jurnal Kiprah Pendidikan, 2(3), 271–277.
Wulandari, P. Z., Putra, H. N., Rohimah, U., & Marhadi, H. (2024). 722-Article Text-2949-1-10-20240508. 2(3).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lora Septiana, Jesi Alexander Alim, Hendri Marhadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.