Pengaruh Penggunaan Gadget dan Self Regulated Learning terhadap Minat Belajar pada Mata Kuliah Web Design Mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran
DOI:
https://doi.org/10.55606/concept.v3i4.1550Keywords:
Gadget Use, Interest in Learning, Self-Regulated LearningAbstract
This study aims to investigate the influence of gadget use and self-regulated learning on the learning interest of students majoring in Office Administration Education who take Web Design courses. Through a quantitative approach, data was collected from odd semester students in the 2023/2024 academic year using a validated questionnaire. The results of multiple linear regression analysis show that gadget use and self-regulated learning significantly affect learning interest, with a coefficient of determination (R²) of 0.65, which means 65% of the variation in learning interest can be explained by these two variables. Hypothesis testing showed an F-statistic value of 24.56 (df = 2, sig < 0.01), confirming a significant influence between the independent variables and study interest. The results of this study indicate that gadget usage and self-regulated learning have a significant positive influence on the learning interest of students majoring in office administration majoring in web design.
References
Achru, A. (2019). Pengembangan minat belajar dalam pembelajaran. Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 3(2), 205. https://doi.org/10.24252/idaarah.v3i2.10012
APJII. (2024). Jumlah pengguna internet Indonesia tembus 221 juta orang. https://apjii.or.id/berita/d/apjii-jumlah-pengguna-internet-indonesia-tembus-221-juta-orang
Atmoko, A., Bariyyah, K., Costa, A. D., Hanafi, H., & Wahyuni, E. T. (2022). Perilaku belajar dan self-regulated learning siswa selama belajar dari rumah pada masa pandemi Covid-19. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 10(2), 294. https://doi.org/10.29210/174100
Azizah, K. N. (2022). Pengaruh penggunaan gadget terhadap prestasi belajar bagi anak. Jurnal Nama, 3(2), 177–180.
Bakar, I. P. S., & Kaddas, B. (2021). Pengaruh penggunaan gadget terhadap minat belajar siswa kelas V MIN 1 Kota Makassar. Jurnal Kajian Keislaman, 2(1), 57–66. https://e-journal.faiuim.ac.id/index.php/dirasatIslamiah
Dinia, A. N., & Nurmawati, I. (2020). Pengaruh minat belajar dan motivasi belajar terhadap hasil belajar biologi siswa pada masa pandemi di kelas X MIPA SMA Negeri 1 Tanggul Jember tahun pelajaran 2021/2022. ALVEOLI: Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 55–65.
Fatimah, W., Abustang, P. B., & Supardi, R. (2022). Pengaruh minat belajar terhadap hasil belajar IPS. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 7(1), 1–112.
Fau, J. F., Mendrofa, K. J., Wau, M., & Waruwu, Y. (2023). Pendidikan jendela dunia. Jurnal Visi Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 69–77. https://doi.org/10.51622/pengabdian.v4i2.1350
Fauziyah, N. K., Adnan, & Putri, A. (2022). Analisis interaksi sosial anak usia dini pengguna gadget dengan teman sebaya. Ash-Shudur: Jurnal Bimbingan Dan Konseling Islam, 2(1), 29–42. https://journal.iainlhokseumawe.ac.id/index.php/Ash-Shudur/article/view/1389
Gumanti, D., Respita, R., & Noer, S. M. (2023). Faktor-faktor mempengaruhi minat belajar siswa mengikuti pembelajaran tatap muka masa pandemi Covid-19 mata pelajaran ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi (JUPE), 11(1), 12.
Gusman, D. T., Wati, W., & Lageni, I. B. (2022). Sosialisasi dampak positif penggunaan gadget bagi siswa. Journal UMJ, 1–6. http://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat
Hakiki, R., & Setiana, A. R. (2023). Pengaruh gaya kepemimpinan terhadap kinerja pegawai pada unit pelaksana teknis daerah pusat kesehatan masyarakat (UPTD Puskesmas) Pagerageung Kabupaten Tasikmalaya. Jurnal Nama, 2(8), 3085–3094.
Imron, I. (2019). Analisa pengaruh kualitas produk terhadap kepuasan konsumen menggunakan metode kuantitatif pada CV. Meubele Berkah Tangerang. Indonesian Journal on Software Engineering (IJSE), 5(1), 19–28. https://doi.org/10.31294/ijse.v5i1.5861
Indy, R., Waani, F., & Kandowangko, N. (2019). Peran pendidikan dalam proses perubahan sosial di desa Tumaluntung Kecamatan Kauditan Kabupaten Minahasa Utara. HOLISTIK, Journal of Social and Culture, 12(4), 1–18. https://publikasipips.ulm.ac.id/index.php/tmkm/article/view/376
Lusi Marleni. (2016). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat belajar siswa kelas VIII SMP Negeri 1 Bangkinang. Journal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 149–159.
Marpaung, J. (2018). Pengaruh penggunaan gadget dalam kehidupan. KOPASTA: Jurnal Program Studi Bimbingan Konseling, 5(2), 55–64. https://doi.org/10.33373/kop.v5i2.1521
Nafiudin, A., Kurnia, D., & Tia Safitri, A. (2021). Pentingnya desain ulang pekerjaan dan deskripsi pekerjaan untuk peningkatan kinerja pegawai pada masa pandemi Covid-19. Sains Manajemen, 7(2), 155–167. https://doi.org/10.30656/sm.v7i2.4139
Nugraha, A. I. (2018). Faktor-faktor yang mempengaruhi penggunaan MKJP di enam wilayah Indonesia. Jurnal Prodi Teknologi Pendidikan, 7(3), 267–282.
Nurdin, I., Sugiman, & Sunarmi. (2018). Penerapan kombinasi metode ridge regression (RR) dan metode generalized least square (GLS) untuk mengatasi masalah multikolinearitas dan autokorelasi. Jurnal Mipa, 41(1), 58–68.
Pamungkas, H., & Prakoso, A. (2020). Self-regulated learning bagi mahasiswa: Pentingkah? Jurnal Pendidikan Ekonomi, 13(1), 69–75. https://doi.org/10.17977/um014v13i12020p069
Prambudi, J., & Imantoro, J. (2021). Pengaruh kualitas produk dan harga produk terhadap keputusan pembelian produk pada UKM Maleo Lampung Timur. Jurnal Nama, 7(3), 6.
Prasetyo, R. A., & Helma. (2022). Analisis regresi linear berganda untuk melihat faktor yang berpengaruh terhadap kemiskinan di Provinsi Sumatera Barat. Journal of Mathematics UNP, 7(2), 62. https://doi.org/10.24036/unpjomath.v7i2.12777
Puspasari, H., & Puspita, W. (2022). Uji validitas dan reliabilitas instrumen penelitian tingkat pengetahuan dan sikap mahasiswa terhadap pemilihan suplemen kesehatan dalam menghadapi Covid-19. Jurnal Kesehatan, 13(1), 65. https://doi.org/10.26630/jk.v13i1.2814
Rahayu, J., & Imami, A. I. (2022). Pengaruh self-regulated learning terhadap minat belajar siswa SMP pada pembelajaran matematika. AKSIOMA: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(3), 489–498. https://doi.org/10.26877/aks.v13i3.13899
Rahmasari, D. (2023). Strategi mengajar guru dalam meningkatkan minat belajar siswa. Jurnal Citra Pendidikan, 3(3), 1075–1079. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i3.1831
Rohmah, C. O., & Mardiyah, S. U. K. (2017). The effect of the use of gadget and learning environment toward learning interest of student grade XI office administration competence SMK Muhammadiyah 2 Yogyakarta. Jurnal Nama, 2, XX-XX.
Saniyyah, L., Setiawan, D., & Ismaya, E. A. (2021). Dampak penggunaan gadget terhadap perilaku sosial anak di Desa Jekulo Kudus. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2132–2140. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1161
Setiawan, I. (2020). Penerapan teknik self regulated learning dalam mereduksi tingkat academic burnout siswa di sekolah MAN 1 Watansoppeng. Journal Universitas Negeri Makassar, 53(9), 2–12. http://eprints.unm.ac.id/18995/1/JURNAL%20WANDI.pdf
Supriyadi, S. (2016). Community of practitioners: Solusi alternatif berbagi pengetahuan antar pustakawan. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 2(2), 83. https://doi.org/10.14710/lenpust.v2i2.13476
Ulum, M. I. (2016). Strategi self-regulated learning untuk menurunkan tingkat prokrastinasi akademik siswa. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2), 153–170. https://doi.org/10.15575/psy.v3i2.1107
Yasir, M. (2022). Peran pentingnya pendidikan dalam perubahan sosial di masyarakat. Tugas Mata Kuliah Mahasiswa Universitas Lambung Mangkurat Banjarmasin, 1(1), 122–132. https://publikasipips.ulm.ac.id/index.php/tmkm/article/view/376
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Nadiya Rahmadina, Marsofiyati Marsofiyati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.