Penerapan Permainan Grab The Ball Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Gerak Dasar Passing Bawah Pada Permainan Bola Voli
DOI:
https://doi.org/10.55606/concept.v3i3.1456Keywords:
Grab The Ball, Games, Learning Outcomes, Passing, Volley BallAbstract
The early outcomes of teaching fundamental passing techniques in volleyball games to the students of class IV-A at SDN Jeruk 1/469 Surabaya were unsatisfactory, with a significant number of pupils failing to fulfil the expected performance standards (KKTP). This is demonstrated by the fact that only 50% of students in this class have successfully finished or satisfied the KKTP. Researchers were motivated to carry out Classroom Action Research (PTK) in this class utilising the grab the ball game method. The objective is to enhance academic achievements in class IV-A at SDN Jeruk 1/469 Surabaya. Substantial outcomes were achieved after implementing this methodology. The methodology is executed in two rounds. During cycle I, there was a 20% increase, going from 50% to 70%. Additionally, during cycle II, there was a notable improvement in student learning outcomes. In cycle I, the percentage of students achieving satisfactory results was 70%, but it increased to 80% in cycle II. Based on these results, it can be inferred that implementing the grab the ball game can enhance the learning outcomes of basic volleyball underpassing movement material for class IV-A students at SDN Jeruk 1/469 Surabaya.
References
Ari Iswanto. (2021). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Yang Efektif. Majalah Ilmiah Olahraga, 48(2), 39–62. www.ine.es
Christianto, B. A., & Tuasikal, A. R. S. (2013). PENINGKATAN HASIL BELAJAR LAY UP KIRI BOLA BASKET MELALUI METODE LATIHAN BAGIAN (Studi Pada Siswa Kelas XI IPA 1 SMAN 2 Nganjuk Tahun Ajaran 2012-2013). Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 1, 311–313.
Dewi, T. L., Kurnia, D., & Panjaitan, R. L. (2017). Penggunaan Media Permainan Ular Tangga Pada Pembelajaran Pips Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Pembagian Wilayah Waktu Di Indonesia. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 2091–2100.
Hanafia, A., Wiryanto, Ekawati, R., & Hendratno. (2021). Penerapan Permainan Tradisional Congklak Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Education and Development, 9(4), 354–361. http://journal.ipts.ac.id/index.php/ED/article/view/3093
Hanief, Y. N., Subekti, T. B. A., & Mashuri, H. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bolavoli melalui Permainan 3 on 3 pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 3(2). https://doi.org/10.17509/jpjo.v3i2.12414
Leony Sanga Lamsari. (2019). Peningkatan Konsentrasi Belajar Mahasiswa Melalui Pemanfaatan Evaluasi Pembelajaran Quizizz Pada Mata Kuliah Kimia Fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29–39.
Melyza, A., & Aguss, R. M. (2021). Persepsi Siswa Terhadap Proses Penerapan Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan Pada Pandemi Covid-19. Journal Of Physical Education, 2(1), 8–16. https://doi.org/10.33365/joupe.v2i1.950
Muhaimin, A., & Yusuf, P. M. (2018). Pengaruh Latihan Passing Bawah Menggunakan Sasaran Tembok (Wall Bounce) Dan Passing Berpasangan Menggunakan Tali Terhadap Kemampuan Passing Bawah Dalam Permainan Bola Voli Klub Putra Montong Baan Lombok Timur Tahun 2019. JUPE : Jurnal Pendidikan Mandala, 4(4), 128–132. https://doi.org/10.58258/jupe.v4i4.898
Mulyana, A., Ruwaidah, A. I. S., Fitriani, F., Eliza, H., Faudah, I. S., Kulsum, M. U., Khoerunnisa, S., & Hasanah, S. A. (2024). Pengaruh Olahraga Lari Terhadap Kesehatan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Ilmiah Interdisiplinier, 8, 488–493. https://sostech.greenvest.co.id/index.php/sostech/article/view/810
Mustafa, A. F. (2022). Gambaran pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (PJOK) selama pandemi covid-19 di sekolah dasar. Jurnal Olahraga Pendidikan Indonesia (JOPI), 1(2), 213–225. https://doi.org/10.54284/jopi.v1i2.25
Mustafa, P. S. (2022). Peran Pendidikan Jasmani untuk Mewujudkan Tujuan Pendidikan Nasional. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 68–80. https://doi.org/10.5281/zenodo.6629984
Nasirun, M., Indrawati, & Supraptim, A. (2021). Studi Tingkat Pemahaman Guru PAUD Dalam Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jurnal Ilmiah Potensia, 6(1), 26–36.
Pamungkas, P. (2020). Pendekatan bermain untuk meningkatkan kemampuan passing bawah permainan bola voli. Tajdidukasi: Jurnal Penelitian Dan Kajian Pendidikan Islam, 10(1), 26. https://doi.org/10.47736/tajdidukasi.v10i1.48
Prasetya, R. P. (2020). Peran Sekolah dalam Pembinaan Olahraga Bola Voli di SD Negeri Se-Kecamatan Semarang Barat. Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 1(2), 482–486. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/inapes
Pratama, A. F. S., & Purbodjati. (2024). Hubungan Koordinasi Mata-Kaki dan Kekuatan Otot Tungkai dengan Kecepatan Menggiring Bola. Jurnal Kesehatan Olahraga, 12, 21–28.
Purnomo, A. F. A., & Pungki, I. (2021). Pengaruh Latihan Drill Bola Pantul Terhadap Peningkatan Keterampilan Passing Bawah Bola Voli. Jurnal Porkes, 4(2), 95–102. https://doi.org/10.29408/porkes.v4i2.4620
Saputra, D. I. M., & Gusniar, G. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Passing Bawah Bola Voli melalui Bermain Melempar Bola. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga (JPJO), 3(1), 64–73. https://doi.org/10.31539/jpjo.v3i1.862
Sasputra, A. E. (2023). PENGARUH PERMAINAN KUCING-KUCINGAN DAN PERMAINAN ESTAFET BOLA UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN PSIKOMOTOR PASSING ILMIYAH MOJOWETAN BLORA. Seminar Nasional Ke-Indonesiaan VIII, 8, 533–540.
Sholeh, M. (2017). Keefektifan Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kinerja Guru. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 1(1), 41. https://doi.org/10.26740/jdmp.v1n1.p41-54
Sunarti Rahman. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 289–302.
Supargo, A. (2021). Penerapan Metode Pembelajaran Direct Instructions dalam Upaya Peningkatan Prestasi belajar Penjaskes yang Memuat Renang Pada Siswa Kelas X TKJ 1 Semester 1 SMK Negeri 1 Pogalan Trenggalek Tahun Pelajaran 2016/2017. Jurnal Terapan Pendidikan Dasar Dan Menengah, 1(1), 66–73. https://doi.org/10.28926/jtpdm.v1i1.172
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Defita Rahma Dwi Utami, Mochamad Ridwan , Lestari Suryaningsih
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.