Penerapan Model Ekspositori Berbantuan Media Miniatur Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik di Kelas VI SDN No. 3 Tinambung Kabupaten Majene

Authors

  • Ahmad Munadi Alfarizi Taqwa Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Hilmi Hambali Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nurfadilah Nurfadilah Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v3i2.1203

Keywords:

Natural Science, Expository Model, Miniature Media, Learning outcomes

Abstract

This type of research is Pre-Experimental research with a pre-test and post-test group design which aims to determine student learning outcomes after implementing the expository model assisted by miniature media on student learning outcomes in class VI of SDN No. 3 Tinambung Majene Regency. The sample for this research was 29 class VI students. This research was carried out in 6 meetings, and the material presented during the research was the solar system. The data analysis technique used in this research uses descriptive statistical analysis.The research results showed that the average pretest score was 52.24 and the average posttest score was 86.55. Apart from that, N-Gain analysis shows that the average normalized gain of 0.70 is in the high category. From these results it can be concluded that the application of the expository model assisted by miniature media on the science learning outcomes of students in class VI of SDN No. 3 Tinambung Majene Regency.

References

Asriani, A., Sulaiman, U., & Rosdiana, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Miniatur Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V MIN 3 Polman Kec. Tapango Kab. Polewali Mandar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 92–101.

Astuti, N. F., & Rosyid, R. (2013). Efektivitas Model Pembelajaran Ekspositori Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pokok Bahasan Ayat Jurnal Penyesuaian. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 2(9).

Dewi, P. S., & Septa, H. W. (2019). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah dan disposisi matematis siswa dengan pembelajaran berbasis masalah. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 31–39.

Fauziyah, N. (2014). Penggunaan Media Miniatur Dalam Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Pada Materi Gaya Dan Momen Di Kelas X Tgb 3 Smk Negeri 3 Surabaya. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1(1), 3.

Hasbiyalloh, A. S., Harjono, A., & Verawati, N. N. S. P. (2017). Pengaruh model pembelajaran ekspositori berbantuan scaffolding dan advance organizer terhadap hasil belajar fisika peserta didik kelas X. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Teknologi, 3(2), 173–180.

Iswara, W. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Miniatur Lingkungan (Rumah-rumahan 3D) Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Mata Pelajaran IPA kelas 3 MIN 4 Banjar Kabupaten Banjar.

Jeperis Nahampun, J. (n.d.). Inovasi Dalam Penggunaan Metode Ekspositori Dalam Pembelajaran Fisika. LPMP Review.

Lestari, A. A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Ekspositori Berbantuan Advance Organizer Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran IPA Materi Macam-Macam Sumber Energi Di SD Islam Nururs Syamsi [PhD Thesis, Universitas Panca Marga].

Mareti, J. W., & Hadiyanti, A. H. D. (2021). Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar IPA Siswa. Jurnal Elementaria Edukasia, 4(1), 31–41.

Menrisal, M., & Putri, H. M. (2018). Perancangan dan Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Android Mata Pelajaran Pemrograman Dasar. Jurnal PTI (Pendidikan Dan Teknologi Informasi) Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universita Putra Indonesia" YPTK" Padang, 21–30.

Ramadhani, N. F., Khaeruddin, K., & Hambali, H. (2023). Penerapan Media Berbasis KIT IPA Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Panas Dan Perpindahannya Kelas V SDI Tanakaraeng Kecamatan Manuju Kabupaten Gowa. Journal on Education, 6(1), 1277–1284.

Setyawan, R., Judianto, O., Widyastuti, P. A., & Wijaya, M. R. R. (2022). Pemanfaatan Color Branding dalam Cetak Digital Tiga Dimensi Miniatur Konser KISS Band Skala 1: 27. Desainpedia Journal of Urban Design, Lifestyle & Behaviour, 1(2), 23–33.

Sugiyono. (2015). Statistika Untuk Penelitian. Bandung : UNY Cipta.

Sukmawati, D., & Purbaningrum, E. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Ekspositori Terhadap Kemampuan Berbicara Anak. Paud Teratai, 4(2), 1–6.

Sukmawati, H. (2013). Tripusat Pendidikan. PILAR, 4(2).

Published

2024-05-18

How to Cite

Ahmad Munadi Alfarizi Taqwa, Hilmi Hambali, & Nurfadilah Nurfadilah. (2024). Penerapan Model Ekspositori Berbantuan Media Miniatur Terhadap Hasil Belajar IPA Peserta Didik di Kelas VI SDN No. 3 Tinambung Kabupaten Majene. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(2), 88–99. https://doi.org/10.55606/concept.v3i2.1203