Perbedaan Hasil Belajar Siswa Sistem Reguler dengan Sistem Boarding School pada Mata Pelajaran IPS

(Studi Pada SMP Negeri 2 Gunung Meriah dan SMP Darul Muta`allimin)

Authors

  • Fitri Handayani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Hendri Fauza Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nuriza Dora Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.55606/concept.v3i1.1078

Keywords:

Social Studies Learning Results, Regular, Boarding School

Abstract

The aim of this research is to determine the differences in social studies learning outcomes between regular and boarding school students. This research uses a quantitative approach with comparative methods. Data collection techniques use tests and documentation. The data analysis technique uses the t test. From the results of calculations that have been carried out using the t test with a significance level of 5%, the calculated value of tcount ≤ ttable or 1.462 ≤ 2.005746 is obtained. So Ha is rejected and H0 is accepted. It can be concluded from the results of these calculations that there is no significant difference in social studies learning outcomes between regular schools and boarding schools. This is proven by the R2 obtained which was only 2.9% while the remaining 97.1% was influenced by other variables.

References

Abidin, A. Mustika. (2022). Penerapan Teori Belajar Behaviorisme dalam Pembelajaran ( Studi Pada Anak ). An Nisa’, 15(1), 1–8.

Ahmadiyanto. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993.

Alfiah. (2015). Hadis Tarbawi. Pekan Baru: Kreasi Edukasi.

Arifin, Moh. Zainal, & Jatiningsih Oksiana. (2018). Perbandingan Sikap Toleransi Beragama Antara Peserta Didik di Boarding School dan Non Boarding School di SMP Luqman Al Hakim Surabaya dan SMPN 21 Surabaya. Jurnal Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 6(13), 1091–1105.

Cong Sujuna, I Wayan. (2019). Fungsi dan Tujuan Pendidikan Indonesia. Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 29–39.

Djamaluddin, Ahdar & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Sulawesi Selatan: CV Kaaffah Learning Center.

Fadilah, Ahmad Arif. dkk. (2022). Perbandingan Manajemen Sekolah Biasa Dengan Manajemen Boarding School. Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2(4), 427–439.

Hamzah, Amir & Lidia Susanti. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif Kajian Teori & Praktik. Malang: Literasi Nusantara.

Hapnita, Widia, dkk. (2018). Faktor Internal dan Eksternal yang Dominan Mempengaruhi Hasil Belajar Menggambar Dengan Perangkat Lunak Siswa Kelas XI Teknik Gambar Bangunan SMK N 1 PADANG TAHUN 2016/2017. Jurnal Cived, 5(1). 2175-2182.

Hidayah, Nur, dkk. (2017). Psikologi Pendidikan. Malang: Universitas Negeri Malang.

Hidayat, Rahmat & Abdillah. (2019). Ilmu Pendidikan “Konsep, Teori dan Aplikasinya.” Medan: Lembaga Peduli Pengembangan Pendidikan Indonesia (LPPPI).

Karim, Abdul. (2017). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS). Kudus: Iain Kudus Press.

Komarudin & Sarkadi (2017). Evaluasi Pembelajaran. Jakarta: Laboratorium Sosial Politik Press.

Kurniawan, Budi, dkk. (2017). Studi Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Jurnal of Mechanical Engineering Education, 4(2). 156-162.

Manaf, Abdul. (2022). Rekonstruksi Pendidikan Boarding School di Indonesia. Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 20(1), 50–60.

Musyarofah. dkk. (2021). Konsep Dasar IPS. Depok: Komojoyo Press.

Nurkholis. (2013). Pendidikan Dalam Upaya Memajukan Teknologi. Jurnal Kependidikan, 1(1), 24–44.

Nurul Reskiawan, Muh Miftahul & Andi Agustang (2022). Sistem Sekolah Berasrama (Boarding School) Dalam Membentuk Karakter Disiplin di Man 1 Kolaka Sistem Sekolah Berasrama (Boarding School) Dalam Membentuk Karakter Disipin di Man 1 Kolaka. Pinisi Journal of Sociology Education Review, 1(2), 125–133.

Perdana, Novrian Satria, dkk. (2018). Pengelolaan Sekolah Berasrama. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Quthb, Sayyid. (2004). Tafsir Fi Zhilalil Qur`an. Jakarta: Gema Insani.

Rachmah, Huriah. (2018). Teori dan Praktik Berpikir Sosial dan Keterampilan Sosial. Bandung: Alfabeta.

Rakhtikawati, Yayan. (2021). Islamic Boarding School Sebuah Alternatif Sistem Pendidikan Modern Berwawasan Kebangsaan. Bandung: Anggota Ikapi.

Rabbi, Rewa. dkk. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Kelas VII. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 4(2), 1–6.

Rohmanurmeta, Fauzatul. Ma`rufah & Candra Dewi. (2019). Pengembangan Ilmu Pengetahuan Sosial. Madiun: Unipma Press.

Ropii, Muhammad & Muh Fahrurrozi. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Lombok Timur: Universitas Hamzanwadi Press.

Rudi, dkk. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran IPS Dengan Menggunakan Media Gambar Kelas V SDN. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4(6), 95–106.

Rudyani, Meita Althofaroh, dkk. (2018). Perbedaan Antara Program Full Day School Dan Reguler Terhadap Perkembangan Psikososial Siswa Smp Negeri Di Kecamatan Ngaliyan Differences Between Full School and Regular Program Against Psychosocial Development Students Yuniot High SchoolIn Ngaliyan District. Semarang: Unissula Press.

Salim. (2018). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Medan: Citapustaka Media.

Shihab, M. Quraish. (2002). Tafsir Al-Mishbah. Jakarta: Lentera Hati.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Supriadi, Gito. (2021). Statistik Penelitian Pendidikan. Yogyakarta:UNY Press.

Susiyani, Andri Septilinda & Subiyantoro. (2017). Manajemen Boarding School dan Relevansinya dengan Tujuan Pendidikan Islam di Muhammadiyah Boarding School (MBS) Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Madrasah, 2(2), 327–347.

Wahab, Gusnarib & Rosnawati. (2021). Teori-Teori Belajar Dan Pembelajaran. Indramayu: CV. Adanu Abimata.

Wandini, Rora Rizky & Maya Rani Sinaga (2018). Games Pak Pos Membawa Surat Pada Sintax Model Pembelajaran Tematik. Jurnal Raudah, 6(1), 2338–2163.

Wirda, Yendri, dkk. (2020). Faktor-Faktor Determinan Hasil Belajar Siswa. Jakarta: Pusat Penelitian Kebijakan, Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan, Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Yusnaldi, Eka. (2019). Potret Baru Pembelajaran IPS. Medan: Perdana Publishing.

Downloads

Published

2024-03-04

How to Cite

Fitri Handayani, Hendri Fauza, & Nuriza Dora. (2024). Perbedaan Hasil Belajar Siswa Sistem Reguler dengan Sistem Boarding School pada Mata Pelajaran IPS: (Studi Pada SMP Negeri 2 Gunung Meriah dan SMP Darul Muta`allimin). Concept: Journal of Social Humanities and Education, 3(1), 253–265. https://doi.org/10.55606/concept.v3i1.1078