Tanggung Jawab Penjual Atas Cacat Tersembunyi dalam Jual Beli Menurut Hukum Positif Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.55606/birokrasi.v3i2.1840Keywords:
Consumer Protection, Hidden Defects, ResponsibilityAbstract
Hidden defects are defects in goods that cannot be directly known by the buyer at the time of the transaction. In the Civil Code, hidden defects are regulated in Article 1491 of the Civil Code and Article 7, paragraph (2) of Law No. 8 of 1999 concerning Consumer Protection. This study aims to analyze the seller’s liability for goods containing hidden defects using a normative approach. The findings indicate that the seller's liability for hidden defects is strict (strict liability), obligating the seller to provide compensation to the buyer who suffers a loss. A harmed consumer is entitled to claim compensation in the form of returns, replacements, or reimbursements. Legal protection is essential to create a balance of rights and obligations within the legal relationship between consumers and business actors. Enforcing seller liability also promotes compliance with quality standards and increases consumer awareness of their rights. Therefore, the existing regulations play a significant role in ensuring justice and guaranteeing consumer safety in sales transactions.
References
Buku
Barkatullah, A. H. (2008). Hukum perlindungan konsumen: Kajian teoritis dan perkembangan pemikiran. Bandung: Nusantara Media.
Marzuki, P. M. (2021). Penelitian hukum (Edisi revisi). Prenamedia Group.
Nasution, A. (1995). Konsumen dan hukum: Tinjauan sosial, ekonomi, dan hukum pada perlindungan konsumen Indonesia. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.
Nasution, A. (2001). Hukum perlindungan konsumen: Suatu pengantar. Yogyakarta: [Penerbit tidak disebutkan].
Saefullah, H. (2000). Tanggung jawab produsen terhadap akibat hukum yang ditimbulkan dari produk pada era pasar bebas. Bandung: Mandar Maju.
Jurnal
Bachta, V. C., & Bakhtiar, T. B. (2023). Tanggung jawab pelaku usaha terhadap cacat tersembunyi pada sepeda motor baru. Jurnal Ilmu Hukum, 3(6), 571.
Laksmi, K. B. T., & Arimbawa, N. K. (2018). Tanggung jawab pelaku usaha terhadap konsumen terkait cacat tersembunyi pada barang elektronik dalam transaksi online. Kertha Semaya: Journal Ilmu Hukum, 4(1), 9–10.
Licardi, S. (2023). Pertanggungjawaban hukum terhadap produk cacat yang merugikan konsumen ditinjau dari Undang-Undang No. 8 Tahun 1999. Jurnal Kewarganegaraan, 7(2), 2252–2257.
Saputra, B. D., & Surbakti, H. S. (2019). Perlindungan hukum bagi konsumen dalam perjanjian jual beli handphone resmi di toko handphone di Kota Magelang. Diponegoro Law Journal, 8(2), 919–920.
Skripsi, Tesis, dan Makalah
Toar, A. M. (1988). Penyalahgunaan keadaan dan tanggung jawab atas produk di Indonesia. Makalah disajikan dalam “Seminar Dua Hari tentang Pertanggungjawaban Produk dan Kontrak Bangunan”.
Yulia, A. (2015). Tanggung jawab produsen atas produk yang cacat terhadap objek jual beli (Tesis, Universitas Diponegoro).
Peraturan Perundang-Undangan
Kitab Undang-Undang Hukum Perdata (KUHPer).
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 1999 tentang Perlindungan Konsumen.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Birokrasi: JURNAL ILMU HUKUM DAN TATA NEGARA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.