Efektivitas Metode Learning Contratc Terhadap Motivasi Belajar Pratikum Instalasi Listrik Pada Mahasiswa Teknik Elektro Universitas Negeri Padang

Authors

  • Mai Yandra Fadillah Universitas Negeri Padang
  • Hambali Hambali Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i6.736

Keywords:

Contrast Learning Method, Learning Motivation, Electrical Installation Practicum

Abstract

This research was motivated by the value of the Electrical Installation practicum for Electrical Engineering Students at Padang State University, there were low student grades, there were students who did not do the assignments given by the lecturer which made student grades low, and students who did not read enough material before taking part in the learning activities that were to be carried out. This research aims to determine the effectiveness of implementing the Learning Contratc method on learning motivation for Electrical Installation Practicum in Electrical Engineering Students at Padang State University. This research is a quantitative approach. The population in this study were all students of the 2022 class of Electrical Engineering at Padang State University using a random sampling technique. The analysis of this research is correlation. The results of this research show that the learning contract method has an influence on the motivation to learn electrical installation practicals in Electrical Engineering students at Padang State University.

References

Arikunto. (2016a). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktek edisi revisi VI Jakarta: Rineka Cipta. Arsyad, A (2005). Media Pembelajaran. Jakarta. PT

Arikunto, Suharsimi. (2016b). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Basrina, Y., Afryansih, N., & Febriani, T. (2023). Pengembangan Aplikasi Evaluasi Pembelajaran Wizer.Me pada Mata Pelajaran IPS di MTs Darussalam Aryojeding. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Geografi), 8.

Cipta, A. M. (2018). Pendidikan bagi anak berkesulitan belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Erwin, & Widiasworo. (2019). No Title. (Ilalang, Ed.). Yogyakarta: ARASKA.

Fauzi, A., Prasetyo, Y., & Christiawan, Y. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Contract (Kontrak Belajar) terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas XI IPS Madrasah Aliyah Nurul Islam Pungging Mojokerto. Nuris Journal of Education and Islamic Studies, 2.

Ghozali, I. (2018). Ghozali 2018. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro: Semarang.

Hamalik, O. (2011). Kurikulum Dan Pembelajaran, cetakan ke-12 edisi 1. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Hazmi, N., Sufyan, F. H., & Yuhasnil. (2023). Pengaruh Metode Learning Contract Terhadap Hasil Belajar Sejarah Indonesia Kelas X IPS. Jurnal Pendidikan Sejarah dan Riset Sosial Humaniora (KAGANGA), 6.

Herawati, Taufik, & Nashruddin. (2022). Pengaruh Teknik Learning Contract Terhadap Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Dalam Kegiatan Pembelajaran. JUBIKOPS: Jurnal Bimbingan Konseling dan Psikologi, 2.

Iskandar, M. P. (2019). Psikologi Pendidikan Sebuah Orientasi Baru. Ciputat: Gaung Persada (GP) Press.

Majid, A. (2018). Strategi pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhson, A. (2017). Pelatihan Analisis Statistik dengan SPSS. Yogyakarta: Fakultas Ekonomi UNY.

Nurmala, D. A., & Tripalupi, L. E. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan …, 1. Diambil dari https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPE/article/view/3046

Roza, M. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Matematika Siswa Menggunakan Metode Belajar Aktif Tipe Learning Tournament Dan Contract Learning Siswa Kelas X Man Kajai. bupatenpasaman Barat”( Jurnal Kepemimpinan Dan Pengurusan Sekolah : Bukit Tinggi, 1.

Ruslimin, Sari, A. S. D., & Hafsyah. (2021). Perbandingan Hasil Belajar Matematika antara Metode Pembelajaran Learning Contracts dengan Metode Pembelajaran Learning Journals Pada Siswa Kelas X SMAN 1 Enrekang. Diferensial Journal, 1.

Sardiman, A. M. (2017). Interaksi Motivasi dan Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Sudjana, N. (2019). Penilaian hasil proses belajar mengajar. (Remaja Rosda Karya, Ed.). Bandung.

Sugiyono. (2009). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R dan D. Alfabeta: Bandung.

Sugiyono. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif.pdf. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Suprijono. (2019). Coomperative Learning. Jakarta: Pustaka Belajar.

Suprijono, A. (2017). Pembelajaran Kooperatif: Teori &Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Uno, B. H. (2014). Teori Motivasi & Pengukurannya Analisis di Bidang pendidikan. Personnel Review. Jakarta: Bumi Aksara.

Uno, & Mohamad. (2011). Belajar dengan pendekatan PAILKEM. Jakarta:

Wahyuningtyas, S. T. (2015). HUBUNGAN ANTARA DUKUNGAN KELUARGA DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA. eprints.ums.ac.id. Diambil dari http://eprints.ums.ac.id/id/eprint/8029

Wati, C. I., Gustiawati, R., & Gani, R. A. (2021). Hubungan Learning Contract dengan Kedisiplinan Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani. Jurnal Pendidikan Olahraga, 10.

Winkel, W. S., & Hastuti, M. M. S. (2015). Bimbingan dan konseling di institusi pendidikan. Media Abadi.

Downloads

Published

2023-11-11

How to Cite

Mai Yandra Fadillah, & Hambali Hambali. (2023). Efektivitas Metode Learning Contratc Terhadap Motivasi Belajar Pratikum Instalasi Listrik Pada Mahasiswa Teknik Elektro Universitas Negeri Padang. Student Research Journal, 1(6), 01–15. https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i6.736

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.