Administrasi Sarana dan Prasarana Pendidikan

Authors

  • Saskia Azhara Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Sakban Sakban Universitas Muhammadiyah Riau
  • Dwi Yana Alidia Fitri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Reni Ramita Sari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Firly Fadila Julita Universitas Muhammadiyah Riau
  • Alvi Mahessa Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.55606/srjyappi.v2i1.1033

Keywords:

Educational Administration, Facilities, Educational infrastructure

Abstract

In this article the author will explain the administration of facilities and infrastructure in the school environment. Facilities and infrastructure administration is one of the most important things in education. All activities in schools will require facilities and infrastructure, both directly and indirectly so that they will support the course of the learning process of education. Administration of facilities and infrastructure is very supportive of achieving educational goals. The positive and negative educational environment depends on maintaining the school facilities and infrastructure. Maintenance and management of infrastructure must be managed properly, but there are still some that have not been implemented optimally. Therefore, the author intends to make this article so that it can be used as a reference in managing educational facilities and infrastructure.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023) ‘Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi’, 12, pp. 241–251.

Anggraini, J. et al. (2024) ‘Kemuliaan Penjaga Lisan Dari Susut Pandang Hukum Islam’, 2(1).

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022) ‘Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI’, Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan islam, 11, pp. 282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022) ‘PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR’, 11, pp. 301–308.

Ayu, H., Irjanti, H. and Sukiada, K. (2023) ‘Fungsi Manajemen Pengembangan Kapasitas dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Perspektif Manajemen Pendidikan’, 7(2), pp. 146–163.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022) ‘Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru’, Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, pp. 100–110.

Dewi, S.N. et al. (2024) ‘Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia’, 2(1).

Farizi, M.A. Al (2021) ‘Peranan Guru Dalam Administrasi Sarana Dan Prasarana Sekolah’, Osf.Io [Preprint].

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024) ‘Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan’, 2(1).

Fitri, A., Nursikin, M. and Amin, Khairul, W. (2023) ‘Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru’, Journal on Education, 5(3), pp. 9710–9717. Available at: https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786.

Fitriana, D., Basri, H. and Hadiana, E. (2020) ‘Hakikat Dasar Pendidikan Islam’, 7(2), pp. 143–150. Available at: https://doi.org/10.32923/tarbawy.v7i2.1322.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R.T.A.E. (2022) ‘Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru’, 4(6), pp. 1734–10351.

Hidayah, D.F.N. et al. (2023) ‘Pengempelementasian Sarana Prasarana di Sekolah sebagai Penunjang Keefektifan dalam Pembelajaran bagi Dunia Pendidikan Modern’, 2(2), pp. 792–811.

Islam, J.P. (2021) ‘Problematika Sarana dan Prasarana Pendidikan’, Al-Ulum: Jurnal Pendidikan Islam, 2(2), pp. 136–149. Available at: https://doi.org/10.56114/al-ulum.v2i2.119.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri (no date) ‘Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam’, 4(3), pp. 1162–1168.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021) ‘Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam’, AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), pp. 131–146. Available at: https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183.

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022) ‘IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN’, 11(2), pp. 285–294.

Masnur, N.A., Hafiza, A. and Putri, Jihan Nailah, W. (2024) ‘Makna Kehidupan Beragama Bagi Generasi Zaman Ini’, 2(1).

Maulansyah, R.D., Febrianty, D. and Asbari, M. (2023) ‘Peran Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan : Penting dan Genting !’, 02(05), pp. 31–35.

Muslim et al. (2023) ‘Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru )’, Journal of Education, 05(03), pp. 10192–10204.

Nagiuddin, M.S. et al. (2022) PENGADAAN SARANA DAN PRASARANA PENDIDIKAN D I S MA N 2 B A T U SA N G KA R.

Nasution, M.R., Islam, U. and Sumatera, N. (2021) ‘ALACRITY : Journal Of Education’, 1(1), pp. 26–32.

Nyoman, N. et al. (2021) ‘INTERNAL TERHADAP PENINGKATAN MUTU PINTU : Pusat Penjamin Mutu’, 2(2).

Palopo, T.K. and Palopo, I. (2021) ‘MENINGKATKAN KINERJA GURU DI SD NEGERI MENINGKATKAN KINERJA GURU DI SD NEGERI 14 TEMMALULLU KOTA PALOPO’.

Rahmawati, I. et al. (2023) ‘IMPLEMENTASI MANAJEMEN SARANA DAN PRASARANA DI SMAN’, 02, pp. 12–22.

Rahmi, M. Yemmardhotillah, S. (no date) ‘Peran kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru’, pp. 12–29.

Riska Syafitri, Miskun, Erfina, Rusli Ibrahim, W. (2022) ‘Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis “ Subsidi Silang ” Pada SDIT Imam Asy-Syafii’, 11(2), pp. 274–284.

Rosita, A. (2022) ‘PEMENUHAN STANDAR SARANA DAN PRASARANA DI MI Purbalingga’, p. 45.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (no date) ‘Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru’, 4(1), pp. 1082–1088.

Sakban, Deprizon, N. (2020) ‘Upaya Kepala Sekolah Dalam Menciptakan Budaya Religius di Madrasah Aliyah Negeri 2 Padang’, An-Nizom, 5(3), pp. 190–196. Available at: https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/annizom/article/view/3761.

Sakban, Junita Karinah, Nurul Aini, Lannuria, F. amelia (2022) Kebijakan Kurikulum Pendidikan di SDIT Fadilah Pekanbaru.

Sakban (2021a) ‘Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana dan Prasarana Pendidikan’, Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement, 4(1), pp. 1–6. Available at: http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/11485.

Sakban (2021b) ‘Pengelolaan Guru dalam Rangka Pendayagunaan Sumber Daya Manusia Secara Optimal (Studi Evaluatif di Madarasah Aliyah Negeri 2 Padang)’, Al-Muaddib: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial dan Keislaman, 6(1), pp. 126–134.

Sistem, D.Y. and Nasional, P. (2022) ‘Dasar-dasar yuridis sistem pendidikan nasional’, 2, pp. 22–28.

Surabaya, U.N. et al. (2014) ‘HUBUNGAN PEMANFAATAN SARANA DAN PRASARANA ATLETIK TERHADAP PRESTASI BELAJAR PENJASORKES ATLETIK SISWA TUNARUNGU DI SMALB PGRI PAMEKASAN e-journal’.

Susanto, B.W. and Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A.Z. (2023) ‘Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik’, 12, pp. 327–337.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K.A.R.Q. (2023) ‘Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital’, Jurnal on Education, 6(1), p. 13. Available at: https://doi.org/10.29210/146300.

Tiarma Fitri Malau et al. (2022) ‘Pentingnya Administrasi Sarana Dan Prasarana Pendidikan’, Dewantara : Jurnal Pendidikan Sosial Humaniora, 1(4), pp. 186–195. Available at: https://doi.org/10.30640/dewantara.v1i4.462.

Torismayanti, T., Zohriah, A. and Muin, A. (2023) ‘Implementasi Manajemen Sarana dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MTs Negeri 1 Lebak’, Journal on Education, 6(1), pp. 7200–7213. Available at: https://doi.org/10.31004/joe.v6i1.3962.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023) ‘Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru’, 4(4), pp. 1625–1633.

Wismanto, Ananda, D. et al. (2024) ‘Ajaran dan gaya hidup dalam islam 1’, 1(1), pp. 52–64.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E.M.S. (2023) ‘PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR’, 12(1), pp. 196–209.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A.Z. (2023) ‘Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan’, 12, pp. 338–350.

Wismanto (2021) ‘Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru’, 12(1).

Wismanto (no date) ‘Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase’.

Wismanto Abu Hasan (2018) Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik. 1st edn. Pekanbaru: Cahaya Firdaus.

Wismanto, W. et al. (2023) ‘Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau’, Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), pp. 16–27. Available at: https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Downloads

Published

2024-01-28

How to Cite

Saskia Azhara Putri, Sakban Sakban, Dwi Yana Alidia Fitri, Reni Ramita Sari, Firly Fadila Julita, & Alvi Mahessa. (2024). Administrasi Sarana dan Prasarana Pendidikan. Student Research Journal, 2(1), 253–263. https://doi.org/10.55606/srjyappi.v2i1.1033

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.