Analisis Kesalahan Berbahasa pada Teks Editorial dalam Modul Ajar Bahasa Indonesia Kelas XII SMA Kurikulum Merdeka
DOI:
https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i2.361Keywords:
language errors, Indonesian language teaching modules, editorial texts, independent curriculum, syntaxAbstract
Language has an important contribution in communicating with others. If there is no language for communication, it is impossible to run smoothly. The use of language cannot be separated from mistakes in both speech and writing. Language errors are forms of errors in the use of speech forms of various linguistic units in the form of words, sentences, and paragraphs. The standard language rule system is a form of Indonesian language rule that is used as a reference standard. The purpose of this investigation is to be able to describe the forms of language errors, the factors that trigger language errors, and efforts to resolve these errors. In the editorial text in the teaching module there are still language errors at the syntactic level, therefore it is interesting for the author to investigate errors at the syntactic level. In this research, we used two methods of data collection and data analysis. The data analysis method used was documentary. Apart from that, the descriptive method was used for analyzing data. From the data, it was found that there was an error in the language at the syntactic level in the editorial for the Indonesian language teaching module for class XII SMA Merdeka curriculum. Based on the data investigation conducted, there were 4 language errors found, among others, standard word errors, conjunction errors, punctuation errors, and effective sentence errors. The benefits obtained after conducting an analysis of language errors in editorial texts are improving sentence structure according to linguistic rules
References
Agung, I. M., & Husni, D. (2017). Pengukuran Konsep Amanah dalam Pendekatan Kualitatif dan Kuantitatif. Jurnal Psikologi, 43(3), 194. https://doi.org/10.22146/jpsi.11233
Antari, W. Y., & Satyawati, M. S. (2017). Analisis Penggunaan Kalimat Bahasa Indonesia pada Karangan Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 10 Sanur, Denpasar. Jurnal Humanis, 21(1), 46–51. https://ojs.unud.ac.id/index.php/sastra/article/view/35643/21481
Asep Purwo Yudi Utomo, Haryadi, Zulfa Fahmy, A. I. (2019). Kesalahan Bahasa pada Manuskrip Artikel Mahasiswa di Jurnal Sastra Indones. Jurnal Sastra Indonesia, 8(3), 234–241. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jsi/article/view/36028
Atmoko, D., & Murti, F. K. (2021). Keefektifan Model Decision Making Dan Model Problem Based Learning Dalam Pembelajaran Menyusun Teks Editorial Pada Siswa Kelas Xii Smk. Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pengajarannya, 4(April). https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2132637
Baiti, N. (2020). Analisis Penggunaan Konjungsi Dalam Kumpulan Artikel Pada Rubrik Politik Hukum Koran Kompas. Konfiks Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 7(1), 24–27. https://doi.org/10.26618/konfiks.v7i1.2993
Erika Putri,Tri Riya Anggraini, D. P. (2022). Pemakaian Kalimat Efektif Pada Tajuk Rencana Harian Umum. January.
Gio Mohamad Johan, & Yusrawati JR Simatupang. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Secara Sintaktis Dalam Proses Diskusi Siswa Kelas Iv Sdn Miri. Visipena Journal, 8(2), 241–253. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i2.408
Giyanti, Afifah, R. N., & Wulandari, R. A. D. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Bidang Sintaksis Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas Viii Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2017. WACANA: Jurnal Bahasa, Seni, Dan Pengajaran, 3(1), 28–34.
Guanabara, E., Ltda, K., Guanabara, E., & Ltda, K. (n.d.). 2022.
Hasrianti, A. (2021). Analisis Kesalahan Penggunaan Tanda Baca dalam Karangan Peserta Didik. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 7(1), 213–222. https://doi.org/10.30605/onoma.v7i1.618
Hidayatullah, A. (2018). Analisis Kesalahan Diksi Pada Karangan Siswa Kelas IX SMP Islam Daar El-Arqam Tangerang. El-Banar: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 01(01), 41–50.
Jember, N., Saadah, U., Wuryaningrum, R., Husniah, F., Pendidikan, J., & Keguruan, F. (2014). Kesalahan Penggunaan Konjungsi dalam Surat Kuasa Karya Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Jember.
Julianus, Simanjuntak, H., & Seli, S. (2020). Analisis Kesalahan Ejaan, Diksi, Dan Kalimat Efektif Dalam Penulisan Surat Dinas Di Kantor Desa Kiung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 9(3), 1–8.
Khansa, A. F., Kosasih, E., & Harras, K. A. (2019). Teks Editorial Sebagai Bahan Ajar Bahasa Indonesia Kelas XII di SMAN 12 Bandung. METABAHASA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(2).
Kurniasari, N., Andrianti, V., & Isnaini, H. (2018). Analisis Kesalahan Ejaan Pada Salah Satu Judul Berita “Isu Tka Digoreng Menjelang Pilpres” Pada Surat Kabar Tribunjabaredisi 25 April 2018. Pada Surat Kabar Tribun Jabar Edisi, 1(4), 527–534.
Najwa Faradilah Tri Utami, Asep Purwo Yudi Utomo, Setiya Adi Buono, & Nur Isna Sabrina. (2022). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Cerpen Berjudul “Warisan untuk Doni” Karya Putu Ayub. Jurnal Riset Rumpun Ilmu Bahasa, 1(1), 88–101. https://doi.org/10.55606/jurribah.v1i1.120
Ningsih, T., Nuryanti, M., & Mutaqin, D. (2019). Analisis Kebahasaan Teks Editorial Pada Harian Pikiran Rakyat Edisi 2017 Sebagai Pengembangan Materi Ajar Teks Editorial Sma Kelas Xii. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia Metalingua, 4(1), 7–12. https://doi.org/10.21107/metalingua.v4i1.6121
Putri, A. N. (2019). Penggunaan Konjungsi Subordinatif Kausal Dan Temporal Dalam Teks Berita. BASINDO: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(2), 136–148.
Rahmawati, I. A., Mudzanatun, M., & Royana, I. F. (2019). Analisis Kesalahan Penerapan Kata Baku Dan Tanda Baca Dalam Menulis Kembali Isi Cerita Fabel. Mimbar Ilmu, 24(2), 259. https://doi.org/10.23887/mi.v24i2.21307
Sari, K., Joko Nurcahyo, R., & Kartini. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Pada Majalah Toga Edisi Iii Bulan Desember Tahun 2018. Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 11–23. https://doi.org/10.22236/imajeri.v2i1.5073
Sari, T. P., Dawud, D., & Andajani, K. (2019). Hubungan Kemampuan Berpikir Kritis dengan Kemampuan Menulis Teks Editorial Siswa Kelas XII. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(1). https://doi.org/10.17977/jptpp.v4i1.11853
Setiawati, S. (2016). Penggunaan Kamus Besar Dalam Pembelajaran Kosa Kata Baku Dan Tidak Baku. Gramatika STKIP PGRI Sumatera Barat, 2(1), 44–51.
Siagian, E. N. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa (Tulis) Mahasiswa BIPA Tingkat Lanjut Universitas Yale, USA. FKIP E-PROCEEDING, 11–22. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/fkip-epro/article/view/4849
Student, M. T., Kumar, R. R., Omments, R. E. C., Prajapati, A., Blockchain, T.-A., Ml, A. I., Randive, P. S. N., Chaudhari, S., Barde, S., Devices, E., Mittal, S., Schmidt, M. W. M., Id, S. N. A., PREISER, W. F. E., OSTROFF, E., Choudhary, R., Bit-cell, M., In, S. S., Fullfillment, P., … Fellowship, W. (2021). 2021. Frontiers in Neuroscience, 14(1), 1–13.
Wiratno, T., & Santosa, R. (2014). Bahasa, Fungsi Bahasa, dan Konteks Sosial. Modul Pengantar Linguistik Umum, 1–19. http://www.pustaka.ut.ac.id/lib/wp-content/uploads/pdfmk/BING4214-M1.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Renny Puspitasari, Elvienchi Multya Dewi, Trista Etika Putri, Prasasti Asadiva, Asep Purwo Yudi Utomo, Iwan Hardi Saputro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.