Upaya Mengatasi Masalah Perilaku Mahasiswa Merokok Menurut Teori Psikoanalisis

Authors

  • Apri Yanti Kasilda Siburian Universitas Negeri Medan
  • Yeni Marito Universitas Negeri Medan
  • Theresia Elizasabaet Sianturi Universitas Negeri Medan
  • Shyndy Monika Sianturi Universitas Negeri Medan
  • Natalia Br Ginting Universitas Negeri Medan
  • Ingrid Duma Sidabalok Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v2i5.1537

Keywords:

Guidance Counseling, Smoking behavior, Dangers of smoking, Psychoanalysis, Sigmund

Abstract

This study aims to determine what triggers smoking behavior among students of the Faculty of Engineering, State University of Medan. The design of this study is qualitative with a descriptive phenomenological approach. Data collection techniques are based on interviews, observations, documentation, and literature studies as research support. The source of research data is 4 active FT students, who have a smoking habit, and are willing to be informants for this study. This study refers to the Psychoanalytic Theory which consists of 3 structures: Id, Ego, and Superego. Psychoanalytic theory is used by researchers in analyzing cases of factors that trigger students to smoke, as well as analyzing research discussions. The results of the study showed that the factors behind students smoking were environmental influences, peers, and psychological satisfaction.

References

Artini, B. (2018). Faktor dominan yang mempengaruhi perilaku merokok mahasiswa D3 keperawatan. Jurnal Keperawatan, 7(2), 87–91. https://doi.org/10.47560/kep.v7i2.108

Bertens, K. (2006). Psikoanalisis Sigmund Freud. PT Gramedia Pustaka Utama.

Brilinani Soraya, F. (2014). Kajian psikoanalisis tokoh dalam teks film À la folie... pas du tout karya Laetitia Colombani. Skripsi, Universitas Negeri Yogyakarta.

Cahyani, T. E., Dolifah, D., & Sejati, A. P. (2024). Upaya peningkatan pengetahuan keluarga terhadap bahaya rokok bagi kesehatan dengan pendidikan kesehatan. Jurnal Kesehatan Tambusai, 5(2), 3883–3897.

Efni, N., & Fatmawati, T. Y. (2023). Edukasi hidup sehat tanpa rokok pada remaja. Jurnal Abdimas Kesehatan (JAK), 5(2), 383–389.

Lukyta, P. (2016). Pengaruh negatif rokok bagi kesehatan di kalangan remaja.

Munir, A. (2024). Model-model konseling: Teori dan praktik. CV. Kencana Emas Sejahtera.

Nefri Anra Saputra, & Munaf, Y. (2020). Perkembangan peserta didik. Depublish.

Purba, B. G. (2019). Studi identifikasi faktor-faktor yang mempengaruhi perilaku merokok pada siswa kelas XI di SMA Parulian 2 Medan (Doctoral dissertation, Universitas Medan Area).

Setiyanto, D. (2013). Perilaku merokok di kalangan pelajar: Studi kasus tentang faktor dan dampak dari perilaku merokok pada kalangan pelajar SMA Negeri 2 Karanganyar. SOSIALITAS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sosial dan Antropologi, 3(2).

Silfiani, R. (2021). Program Germas peduli kesehatan masyarakat dengan berhenti merokok.

Sodik, M. A. (2018). Merokok & dampak: Bahayanya. Dition.

Suhaeni, E. (2021). Gambaran kebiasaan merokok pada kelompok petani di Desa Gabus Kulon Indramayu.

Suharsimi, A. (2006). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Suparyanto, & Rosad. (2020). Suprayanto dan Rosad. Journal Name, 5(3), 248–253.

Published

2024-10-14

How to Cite

Apri Yanti Kasilda Siburian, Yeni Marito, Theresia Elizasabaet Sianturi, Shyndy Monika Sianturi, Natalia Br Ginting, & Ingrid Duma Sidabalok. (2024). Upaya Mengatasi Masalah Perilaku Mahasiswa Merokok Menurut Teori Psikoanalisis. Student Research Journal, 2(5), 40–47. https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v2i5.1537

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.