Analisis SWOT untuk Meningkatkan Daya Saing pada UMKM Tarekli Salama Kelurahan Na’e Kota Bima

Authors

  • Kartin Aprianti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Irma Mardian Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Sendarina Sendarina Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Nur Afni Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Sri Rahma Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Putri Sulistiani Juary Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Aldy Bima Prasetya Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • M. Dhani Inzaghi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima
  • Andika Putra Bayu Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Bima

DOI:

https://doi.org/10.55606/jimas.v3i4.1602

Keywords:

MSMEs, Tarekli, SWOT Analysis, Business Strategy, Competitiveness

Abstract

This research discusses efforts to increase the competitiveness of "Tarekli" MSMEs through SWOT analysis. The main goal of this analysis is to maximize strengths and opportunities, while reducing weaknesses and threats faced by the business. The research method uses a descriptive qualitative approach, relying on data from scientific journals and online publications. The analysis results show that Tarekli has advantages in the form of product and service quality, but faces challenges such as distribution difficulties and dependence on raw materials with unstable prices. Innovation in packaging and brand strengthening were identified as strategic steps to increase competitiveness. SWOT analysis provides important insights for MSMEs in formulating growth strategies and increasing customer satisfaction..

References

Anggraeni, P., Sunarti, S., & Mawardi, M. K. (2017). Analisis swot pada umkm keripik tempe amel malang dalam rangka meningkatkan daya saing perusahaan (Doctoral dissertation, Brawijaya University).

Azis, H., Praptono, B., & Tripiawan, W. (2017). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing Pada Produk Fariz Fashion. eProceedings of Engineering, 4(3).

Diyanti, Y. (2018). Analisis swot sebagai strategi meningkatkan daya saing usaha tahu di desa hajoran kecamatan sungai kanan Kabupaten Labuhan Batu Selatan (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Hidayat, T., Wulandari, A., Mulyanto, H., Bastanta, A. R., & Muhsoni, R. (2024). Meningkatkan Daya Saing UMKM melalui Analisis SWOT dan NIB. Jurnal Komunitas: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 7(1), 8-13.

Kusuma, E. D., & Ramdani, D. (2023). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing UMKM Hoki Souvenir. Jurnal Kewirausahaan Dan Manajemen Bisnis: Cuan, 1(1), 12-20.

Mashuri, M., & Nurjannah, D. (2020). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing. JPS (Jurnal Perbankan Syariah), 1(1), 97-112.

Novia, C., Saiful, S., & Utomo, D. (2021). Analisis SWOT peningkatan daya saing pada UKM keripik nangka di Kabupaten Malang. Teknologi Pangan: Media Informasi dan Komunikasi Ilmiah Teknologi Pertanian, 12(1), 61-69.

Rahmawati, S. (2019). Analisis SWOT Sebagai Strategi Meningkatkan Daya Saing Bisnis Toko Surabaya Ampel Kota Kediri. Jurnal At-Tamwil: Kajian Ekonomi Syariah, 1(2), 90-117.

Sari, D. A., & Suprapto, R. (2018). Strategi Peningkatan Daya Saing UMKM Pengolahan Ikan Melalui Analisis SWOT. Stability: Journal of Management and Business, 1(2).

Sianturi, R. D. (2020). Manajemen pemasaran menggunakan analisis SWOT pada UMKM guna meningkatkan daya saing UMKM. Journal of Business and Economics Research (JBE), 1(1), 45-50.

Downloads

Published

2024-11-29