Pengaruh Pengalaman Pengguna Digital dan Personal Branding terhadap Minat Berwirausaha di E-Commerce pada Generasi Z

Authors

  • Febi Ardhani Universitas Duta Bangsa Surakarta
  • Indra Hastuti Universitas Duta Bangsa Surakarta
  • Khabib Alia Akhmad Universitas Duta Bangsa Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/jimas.v3i3.1442

Keywords:

Digital User Experience, Personal Branding, Trust, Generation Z, Entrepreneurial Interest

Abstract

This research aims to analyze the influence of digital user experience, personal branding, and trust on Generation Z's interest in e-commerce entrepreneurship. This quantitative study distributed questionnaires to Generation Z respondents who are active in e-commerce in the metropolitan area of Solo. Multiple linear regression analysis was used with a sample size of 100 respondents. The research findings are expected to contribute theoretically and practically to understanding the factors influencing entrepreneurial interest in the digital era, especially among Generation Z. The research concludes that: (1) digital user experience has a positive influence on Generation Z's interest in e-commerce entrepreneurship; (2) personal branding has a positive influence on entrepreneurial interest in e-commerce among Generation Z; (3) digital user experience, personal branding, and trust have a simultaneous influence on entrepreneurial interest in e-commerce among Generation Z.

References

Ahdiat, A. (2023, May 3). E-commerce dengan pengunjung terbanyak kuartal I 2023. Databoks. Katadata. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/05/03/5-e-commerce-dengan-pengunjung-terbanyak-kuartal-i-2023

Dasopang, N. (2024). E-commerce bisnis dan internet. Jurnal Ilmiah Ekonomi, Manajemen dan Syariah, 3(1), 8-14.

Faza, F. T., & Indriani, A. (2021). Adopsi penggunaan platform crowdfunding untuk donasi amal pada kalangan Muslim milenial. Journal of Economics and Business Aseanomics, 6(1), 60-70.

Hasanah, U., Rusydi, M., Maulana, C. Z., Maftukhatushalikhah, M., & Azwari, P. C. (2021). Penggunaan digital payment syariah pada masyarakat di kota Palembang: Pendekatan teori Technology Acceptance Model (TAM) pada layanan syariah LinkAja. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial dan Sains, 10(1), 93-107.

Ievansyah, I., & Sadono, T. P. (2018). Personal branding dalam komunikasi selebritis (studi kasus personal branding alumni Abang None Jakarta di media sosial Instagram). Bricolage: Jurnal Magister Ilmu Komunikasi, 4(02), 149-162.

Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1-9.

Munir, M. M. (2023). Islamic finance for Gen Z: Karakter dan kesejahteraan finansial untuk Gen Z: Penerapan Islamic finance sebagai solusi. CV. Green Publisher Indonesia.

Prasetiyo, S. M., & Ariesta, F. A. (2023). Mengenal user interface dan user experience dalam dunia desain dan teknologi. OKTAL: Jurnal Ilmu Komputer dan Sains, 2(10), 2671-2679.

Prasetyo, B. D., & Febriani, N. S. (2020). Strategi branding: Teori dan perspektif komunikasi dalam bisnis. Universitas Brawijaya Press.

Salman, A. B. (2023). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan konsumen pada RSUD Lamaddukelleng Sengkang. Precise Journal of Economic, 2(1), 37-43.

Sintesa, N., & Astuti, E. D. (2022). Peran word of mouth (WOM) dan personal branding dalam buying decision pada konsumen e-commerce. Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Kewirausahaan, 2(1), 72-78.

Suhairi, S., Irmawani, D., Aisah, M. N., Purba, S., & Nasution, A. M. (2023). Peran manajemen pemasaran global dalam meningkatkan kepuasan konsumen. Jurnal of Management and Social Sciences, 1(1), 42-51.

Tirtayasa, S., Lubis, A. P., & Khair, H. (2021). Keputusan pembelian: Sebagai variabel mediasi hubungan kualitas produk dan kepercayaan terhadap kepuasan konsumen. Jurnal Inspirasi Bisnis Dan Manajemen, 5(1), 67-86.

Ulfa, R. (2021). Variabel penelitian dalam penelitian pendidikan. Jurnal Pendidikan Keislaman.

Widayanto, M. T., Nafis, R. W., Trifanto, A. A., & Kamilah, K. (2023). Peranan literasi wirausaha, literasi digital dan pengalaman keluarga dalam [judul artikel tidak lengkap]. Jurnal.

Published

2024-08-16