Studi Kebutuhan E-learning untuk Kegiatan Pembelajaran di SMP se-Kecamatan Jebus

Authors

  • Syamsilahuddin Norman SMP Negeri 2 Jebus

DOI:

https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i5.642

Keywords:

learning media, e-learning, online learning

Abstract

Online learning that is currently being implemented is forcing the world of education to implement internet-based learning media, one of which is e-learning. The purpose of this study was to obtain an overview of the need for e-learning for learning activities in junior high schools throughout Jebus District. The method used in this research is descriptive research with the subject of the research are junior high school teachers in Jebus District, totaling 38 respondents. Data collection was carried out using a questionnaire distributed through the Google Form platform. The results of the study indicate that there is a need for the development of e-learning that pays attention to several aspects in it, namely being integrated with video learning media, text, images, and other interactive media. It is recommended to conduct follow-up research related to the development of e-learning tools

References

Kemdikbud RI. (2020). Booklet Pembelajaran Daring. Jakarta: : Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kemdikbud RI.

Aidah. (2019). Pemanfaatan E-learning sebagai Media Pembelajaran di STIA Al Gazali Barru . Meraja Journal.

Alpian, Y., & dkk. (2019). Pentingnya Pendidikan Bagi Manusia. Jurna Buana Pengabdian.

Anshori, S. (2018). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 88-89.

Audie, N. (2019). Peran Media Pembelajaran Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP Vol. 2, No.1, 2019, hal. 586-595 , 592-594.

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, Volume 8, , 76.

Chaeruman, U. A. (2018). PEDATI (Pelajarai-Dalami-Terapkan-Evaluasi) Pembelajaran Daring di Perguruan Tinggi . Jakarta: Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta.

Devianti, R., & Sari, S. L. (2020). Urgensi Analisis Kebutuhan Peserta didik Terhadap Proses Pembelajaran. Jurnal Al-Aulia.

Elyas, A. H. (2018). Pengunaan Model PembelajaranE-learning dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Warta Edisi : 56.

Encarnacion, R. F., Galang, A. A., & Hallar, B. J. (2019). The Impact and Effectiveness of E-Learning on Teaching and Learning . International Journal of Computing Sciences Research, 384.

Gafar, A. (2008). Penggunaan Internet Sebagai Media Baru dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi Vol.8 No. 2, 39.

Hamdan. (2018). Industri 4.0 : Pengaruh Revolusi Industri pada Kewirausahaan Demi Kemandirian Ekonomi. Jurnal Nusantara, 6.

Harmanto, B. (2015). Merancang Pembelajaran Menyenangkan bagi Generasi Digital. Ponorogo: Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Hendriyani, Y., Delianti, V. I., & Mursyida, L. (2018). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Tutorial. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 2-5.

Indarti, Prayitno, W., & Tarmoko, A. H. (2016). Pemanfaatan Internet untuk Pembelajaran. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan .

Jayusman, I., & Shavah, O. A. (2020). Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Artefak Vol.7 , 15.

Kurniasari, A., & dkk. (2020). Analisis Efektivitas Pelaksanaan Belajar Dari Rumah (BDR) selama Pandemi Covid-19. Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian.

Maisari, A., Fahreza, F., & Kristianti, D. (2019). Analisis Penggunaan Smartphone pada Guru dalam Proses Kegiatan Belajar Mengajar di SD Negeri Gunung Keling. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar.

Pakpahan, R., & Fitriani, Y. (2020). Analisa Pemanfaatan Teknologi Informasi dalam Pembelajaran Jarak Jauh di Tengah Pandemi Virus Corona Covid-19. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research Vol.4 No.2 , 30.

Pernandi, J. F., Aminah , s., & Pudyastuti, Z. E. (2017). Pengembangan Aplikasi Web E-Learning Untuk Pendidikan Anti Korupsi Menggunakan Moodle. JURNAL INOVTEK POLBENG - SERI INFORMATIKA.

Reilly, P. (2012). Understanding and Teaching Generation Y. English Teaching Forum Number 1.

Simanihuruk, L., & dkk. (2019). E-learning Implementasi Strategi dan Inovasi. Jambi: Yayasan Kita Menulis.

Wernely. (2018). Upaya Peningkatan Kemampuan Guru dalam Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) di TK Aisyiyah Kota Dumai. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau Vol.2 No. 3, 416.

Downloads

Published

2023-09-29

How to Cite

Syamsilahuddin Norman. (2023). Studi Kebutuhan E-learning untuk Kegiatan Pembelajaran di SMP se-Kecamatan Jebus. Student Research Journal, 1(5), 217–226. https://doi.org/10.55606/srjyappi.v1i5.642

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.