Pengembangan Media Pembelajaran dengan Metode Lagu pada Materi Sifat Huruf Hijaiyah di TPA Walisongo Singopuran Kartasura

Authors

  • Anisah Dwi Lathifah Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Serly Tiara Amani Zulfa Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Awalia Khalifatur Riska Universitas Muhammadiyah Surakarta
  • Asma Laili Hanifah Universitas Muhammadiyah Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v3i1.1707

Keywords:

Nature, Hijaiyah, Letters, Media, Song

Abstract

This research is based on the observations and experiences of researchers that many teachers still do not use media in learning activities, especially in the material on the nature of hijaiyah letters. This condition causes students to not understand and not master the material about the nature of the hijaiyah letters. This research aims to develop learning media in the form of songs on the material of the nature of hijaiyah letters. Furthermore, the purpose of this study was to determine the validity, practicality, and effectiveness of the song learning method on the material of the nature of hijaiyah letters at the TPA Walisongo Singopuran Kartasura Mosque. This research applies a qualitative approach, the main techniques in collecting data include documentation, observation, interviews and tests. It is hoped that the results of this study can contribute to the development of more innovative and interesting learning methods, especially in learning the nature of hijaiyah letters. (1) Development The song method is an effective approach in improving the learning outcomes of hijaiyah letter traits in students at TPA Masjid Walisongo Kartasura Mosque. (2). There are 80% of students who feel helped and easier to easier to understand the material with the use of the song method. (3) Song method can be an interesting alternative for interesting alternative for teachers to build learning the nature of hijaiyah letters that are more ineractive, fun, and effective. ineractive, fun, and effective.

References

Aisyah, S., Yuliani, H., & Nastiti, L. R. (2024). Pendampingan pengenalan penulisan huruf hijaiyah melalui media kartu di TPA Nurul Ihsan Kalampangan. Pandawa: Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 2(3), 01–10. https://doi.org/10.61132/pandawa.v2i3.774

Akib, A. S., Kultsum, W. U., Dzikru, N. A., & Cakrawala, R. A. (2022). Pembelajaran Tajwid untuk memperbaiki bacaan Al-Qur’an bagi anak-anak di Desa Ujungpero Kecamatan Sabbangparu, 2.

An, A. N., & Nurrohim, A. (2023). Pelatihan metode Tajdied untuk peningkatan membaca Al-Qur’an siswa SD Muhammadiyah Program Khusus Kottabarat. Jurnal PEMA Tarbiyah, 50(1), 50–68.

Artanto, D. F., & Surabaya, U. N. (2023). Pengaruh penerapan gaya belajar auditori. 12(1), 180–195.

Hafid, R. A., Nurrohim, A., Kurniawan, A., Abdullah, M. Y., Al, M. F., Putra, D. S., & Hakim, Q. A. (2023). Introduction of Halqi letters in Tajweed science through song media at TPQ Nilasari Gonilan Sukoharjo. International Summit on Science, Technology, and Humanity, 9, 2163–2172.

Hidayat, W. N., Nurrohim, A., & Suharjianto. (2024). E-learning based teaching revolution of the Quran interpretation at Universitas Muhammadiyah Surakarta. Atlantis Press SARL. https://doi.org/10.2991/978-2-38476-102-9_17

Hilman, R. A. (2023). Meningkatkan daya ingat hafalan siswa melalui metode bernyanyi pada pembelajaran tematik di SDN 3 Sukaratu.

Komalasari, M. D. (2005). Metode multisensori. 97–110.

Magdalena, I., Shodikoh, F., Pebrianti, A. R., Jannah, A. W., Susilawati, I., & Tangerang, U. M. (2021). Pentingnya media pembelajaran untuk meningkatkan minat belajar siswa SDN Meruya Selatan 06 Pagi. EDISI: Jurnal Edukasi dan Sains, 3(2), 312–325.

Marwiyah, & Wahyuni, S. (2023). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan pengetahuan dan keterampilan anak usia dini di TK Lam Alif Bicabbi Kecamatan Dungkek Sumenep. Audini: Journal of Early Childhood Education, 1(1), 42–51.

Nabillah, I., Safitri, W., & Satria, A. (2024). Pemanfaatan media lagu untuk meningkatkan konsentrasi belajar siswa kelas I Sekolah Dasar Negeri Sukajadi Haurgeulis Institut Agama Islam Al-Zaytun Indonesia. Khotimah, et al. (2021) menjelaskan bahwa. 4.

Nasaruddin, N., Ilham, I., Nurdiniawati, N., & Alimudin, A. (2024). Pendampingan dan peran TPQ untuk meningkatkan baca Al-Qur’an di Dusun Soro Bali Desa Karampi. Taroa: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 29–41. https://doi.org/10.52266/taroa.v3i1.2522

Nimah, S., Firdaus, & Hamzah, A. (2021). Korelasi hasil belajar ilmu Tajwid dengan tingkat kemampuan membaca Al-Qur’an mahasiswa Prodi IAT IAI Muhammadiyah Sinjai. Jurnal Al-Mubarak: Jurnal Kajian Al-Qur’an dan Tafsir, 6(1), 1–20. https://doi.org/10.47435/al-mubarak.v6i1.491

Ningsih, J., Nur, K., Fadilah, N., & Hidayah, R. (2025). Analisis keterampilan mengadakan variasi dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran pada anak usia dini.

Novianti, F., Khusna, N. A., & Qurainisa, R. D. (2022). Inovasi media pembelajaran berbasis lagu upaya meningkatkan daya ingat anak pada pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Proseding Didaktis: Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 336–344.

Nurrohim, A. (2019). Al-Tarjih fi Al-Tafsir: Antara makna Al-Qur’an dan tindakan manusia. Hermeneutik, 12(1), 93.

Nurrohim, A., Jimly, I., Shiddiqi, A., Azizi, M., Agus, M., Lovely, T., Mas’ud, I., & Akhyar, S. (2023). Pelatihan metode Tajdied untuk peningkatan membaca Al-Qur’an siswa SD Muhammadiyah Program Khusus Kottabarat. Jurnal PEMA Tarbiyah, 50(1), 50–68.

Pattimura, U., Ambon, K., & Maluku, P. (2024). Problematika keterbatasan fasilitas pembelajaran di SMP Negeri 36 Buru. 3(2), 1234–1243.

Rachmayani, A. N. (2019). Tarjih hadis: Studi kasus terhadap pesantrenvirtual.com. Riwayah: Jurnal Studi Hadis, 5.

Reksamunandar, R. P., Kahar, A. A. D. Al, Ardianto, & Wangi, M. (2020). Metode pembelajaran dalam meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran Bahasa Indonesia di kelas VI MI Plus Assalam Manado. Jurnal Pengabdian Tarbiyah, Religius, Inovatif, Edukatif dan Humanis, 2(1), 40–45.

Rizal, A. S. (2023). Inovasi pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa di era digital. 14(1).

Sani, S. (2024). Dampak negatif metode pengajaran monoton terhadap motivasi belajar siswa. 2(2), 86–93.

Shahbal, A. A., & Nurrohim, A. (2023). Introducing the letters of Qalqalah in Tajweed using card sort in Qur’an learning. International Summit on Science, Technology, and Humanity, 9, 684–688.

Ummah, R., & Rahman, M. E. (2024). Pendekatan multisensori dalam model pembelajaran untuk siswa berkebutuhan khusus. 03(01).

Wiratha, O. A. (2024). Penggunaan media lagu dalam pembelajaran. 2(2), 2304–2316.

Downloads

Published

2025-01-09

How to Cite

Anisah Dwi Lathifah, Serly Tiara Amani Zulfa, Awalia Khalifatur Riska, & Asma Laili Hanifah. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran dengan Metode Lagu pada Materi Sifat Huruf Hijaiyah di TPA Walisongo Singopuran Kartasura. Student Research Journal, 3(1), 128–138. https://doi.org/10.55606/srj-yappi.v3i1.1707

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.