Analisis Kedisiplinan Mahasiswa Bimbingan Konseling Pendidikan Islam Semester 6

Authors

  • Sri Puspita Della Aryadi UIN Sumatera Utara
  • Arlina Arlina UIN Sumatera Utara
  • Muhammad Nur Huda UIN Sumatera Utara
  • Dessy Tri Afifah UIN Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i3.2337

Keywords:

Discipline, Students, Islamic Education Guidance and Counseling

Abstract

This research aims to determine the discipline of students in the Islamic Education Guidance and Counseling Study Program Semester 6. This type of research is qualitative descriptive research with a phenomenological research method. The research objects were students of the 6th Semester Islamic Education Guidance and Counseling Study Program which were determined using purposive sampling. Data collection instruments use interview guidelines and are supported by observation and documentation activities. The research results show that indiscipline has a negative impact on the perpetrators, such as not understanding the material presented at the beginning, not being allowed to enter class, and resulting in poor final assessment results by the lecturer.

References

Ayatullah, A. (2020). Pendidikan kedisiplinan siswa Madrasah Aliyah. PANDAWA, 2(2), 218-239.

Burhanuddin, A. A. (2021). Strategi penanaman nilai-nilai anti korupsi pada mahasiswa. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2(2), 54-72.

Deni, M. (2018). Kedisiplinan dan motivasi terhadap kinerja pegawai pelayanan publik. Jurnal Manajemen dan Bisnis Sriwijaya, 16(1), 31-43.

Kasmawarni, K. (2018). Peningkatan kedisiplinan anak melalui penerapan teori neurosains di Taman Kanak-Kanak Al Hidayah Aia Tabik. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 5(2).

Kazmi, R. (2016). Pengaruh kedisiplinan siswa dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar Bahasa Indonesia (Survei pada Sekolah Menengah Kejuruan Swasta di Jakarta Timur). SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(1).

Kusmana, K. (2019). Pengaruh semangat kerja dan kedisiplinan terhadap kinerja pegawai pada Dinas Perpustakaan Kabupaten Indragiri Hulu. Eko Dan Bisnis: Riau Economic And Business Review, 10(3), 350-359.

Mz, I. (2018). Peran konsep diri terhadap kedisiplinan siswa. NALAR: Jurnal Peradaban dan Pemikiran Islam, 2(1), 1-11.

Purwanti, E., Yantoro, Y., & Pamela, I. S. (2020). Kedisiplinan siswa di sekolah dasar. Adi Widya: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(2), 112-117.

Rusni, R., & Agustan, A. (2018). Pengaruh kedisiplinan belajar terhadap hasil belajar matematika siswa di sekolah dasar. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 1(1), 1-9.

Septirahmah, A. P., & Hilmawan, M. R. (2021). Faktor-faktor internal yang mempengaruhi kedisiplinan: Pembawaan, kesadaran, minat dan motivasi, serta pola pikir. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 618-622.

Sugiarti, E. (2018). Pengaruh kedisiplinan terhadap kinerja pegawai pada Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika Wilayah II Ciputat. KREATIF: Jurnal Ilmiah Prodi Manajemen Universitas Pamulang, 6(3), 49-58.

Sugiarto, A. P., Suyati, T., & Yulianti, P. D. (2019). Faktor kedisiplinan belajar pada siswa kelas X SMK Larenda Brebes. Mimbar Ilmu, 24(2), 232-238.

Published

2024-07-06

How to Cite

Sri Puspita Della Aryadi, Arlina Arlina, Muhammad Nur Huda, & Dessy Tri Afifah. (2024). Analisis Kedisiplinan Mahasiswa Bimbingan Konseling Pendidikan Islam Semester 6. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(3), 01–06. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i3.2337