Eksistensi Mahasiswa PPL Dan Praktikum Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 5 Panyabungan

Authors

  • Novebri Novebri Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal
  • Nur Jannah Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal
  • Ruly Regar Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal
  • Elwina Sari Sekolah Tinggi Agama Islam Negeri Mandailing Natal

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i2.2139

Keywords:

Existence, Motivation to learn, PPL Students

Abstract

This research aims to get answers to discussions regarding the existence of STAIN Madina PPL students, regarding students' learning motivation and the role of PPL students in increasing learning motivation. This research is qualitative field research. The research subjects were students at SMP Negeri 5 Panyabungan using observation, interview and documentation instruments. Most of them feel unprepared and lack confidence when carrying out teaching practices. However, they do not face difficulties in mastering the teaching material. PPL STAIN Madina students have a positive influence on students' learning motivation. seen from the responses of students who were happy with the presence of PPL students. Efforts to play an optimal role in increasing students' learning motivation are carried out by creating good communication with students, implementing appropriate learning strategies and establishing good cooperation with tutors and supervisors.

References

Abdurrahman, H.(1994) Pengelolaan Pengajaran. Cet. IV : Ujung Pandang : PT. Bintang Selatan .

Ali, Muhammad (1992) Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Cet. 8; Bandung: Sinar Baru Algesindo.

AM, Sardiman (1991) Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Pers.

Arifin, H.M (1997) Hubungan Timbal Balik Pendidikan di Lingkungan sekolah dan keluarga.

Jakarta PT Bulan Bintang.

Deparmatemen Pendidikan dan Kebudayaan RI. (1085). Kamus Besar Bahasa Indonesia.

Jakarta: Balai Pustaka

Hamalik, Oemar. (2009). Psikologi Belajar dan Mengajar. Jakarta: Sinar Baru Aleksindo Peraturan Pemerintah No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Lembaga Pendidikan.

Jakarta: Sinar Grafika,.

Rustam, Tabrani (1989) Pendekatan Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung : Remaja Karya,.

Sabrani, Ahmad (2007) Strategi Belajar Mengajar Micro Teaching. Ciputat. Ciputat Press Group.

Slameto (1997) Belajar dan Faktor-Faktor yang mempengaruhinya. Jakarta : PT. Bina Aksara. Soemanto (1990). Psikologi Pendidikan. Cet. III ; Jakarta : Rineka Cipta.

Sudjana, Nana (1996) Cara Belajar Siswa Aktif Dalam Proses Belajar Mengajar. Cet. III; Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Suwarna. Dkk (2011) Panduan Pengajaran Mikro. Yogyakarta: UNY Press.

Undang-Undang No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Sinar Grafika.

Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika.

Usman, M. Uzer (2001) Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Published

2024-06-03

How to Cite

Novebri Novebri, Nur Jannah, Ruly Regar, & Elwina Sari. (2024). Eksistensi Mahasiswa PPL Dan Praktikum Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMP Negeri 5 Panyabungan. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(2), 70–79. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i2.2139