Peran Konseling Kelompok Terhadap Konformitas Teman Sebaya Pada Remaja

Authors

  • Wahyu Auliazalsini Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Makhriffah Robbiah Addawiyah Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Siti Habibah Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Adibah Nur Damiyati Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Aura Islamyazizah Universitas Bhayangkara Jakarta Raya

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1889

Keywords:

Group Counseling, Peer Conformity

Abstract

A scientific paper that reviews the literature on the role of group counseling on young people's peer conformity attempts to develop a novel intervariable influence study hypothesis that will be used to future psychology counseling studies. This literature review was written using a library research approach, using internet resources from academic websites like Mendeley, Google Scholar, and others consulted. The article literature review has found a number of group counseling techniques for reducing the conformity of peer therapy ata young age, among them are custom-emotive behavior therapy, self instruction techniques, assertive training techniques, homeroom techniques, and self management techniques.

References

Afiatin, T., & Martaniah, S. M. (1998). Peningkatan Kepercayaan Diri Remaja Melalui Konseling Kelompok. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 3(6). Https://Doi.Org/10.20885/Psikologika.Vol3.Iss6.Art6

Aida. (2020). Efektivitas Teknik Assertive Training Untuk Mengurangi Konformitas Pada Siswa Kelas VIII Di SMPN 9 Banjarmasin. Jurnal Pelayanan Bimbingan Dan Konseling, 3(1), 155–161.

Amin, D. P. A. T. I. P. (2017). Penerapan Teknik Latihan Asertif Dengan Bermain Peran Untuk Mengurangi Perilaku Konformitas Pada Siswa Kelas Viii G Di Smp Negeri 1 Panarukan-Situbondo. Jurnal BK UNESA, 15(1), 23–31.

Ashofa, N. H. (2016). Konseling Kelompok Dalam Menangani Kasus Bullying Pada Siswa Di Mts Muhammadiyah Karangkajen Yogyakarta. Revista CENIC. Ciencias Biológicas, 152(3), 28.

Fadli, M. R. (2021). Memahami Desain Metode Penelitian Kualitatif. 1271, 33–54. Https://Doi.Org/10.21831/Hum.V21i1.

Fahrezi Denis Saputra. (2020). Pengaruh Konformitas Teman Sebaya, Efikasi Diri, Dan Religiusitas Terhadap Kecurangan Akademik Dengan Persepsi Gender Sebagai Variabel Pemoderasi. July, 1–23.

Fitri, E. N., & Marjohan. (2016). Manfaat Layanan Konseling Kelompok Dalam Menyelesaikan Masalah Pribadi Siswa. Jurnal Educatio, Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2), 19–24.

Fransisca Adeline, R., & Yus, A. (2019). Pengaruh Penggunaan Teknik Assertive Training Untuk Mereduksi Konformitas Teman Sebaya Di SMP Swasta Puteri Sion Medan. Jurnal Tematik, 9(2), 121–127.

Hidayati, N. W. (2016). Hubungan Harga Diri Dan Konformitas Teman Sebaya Dengan Kenakalan Remaja. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia (JPPI), 1(2), 2477–3921.

Indriasari, E. (2016). Meningkatkan Rasa Empati Siswa Melalui Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas Xi Ips 3 Sma 2 Kudus Tahun Ajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 190–195. Https://Doi.Org/10.24176/Jkg.V2i2.718

Mantovani, L., & Setiawati, D. (2018). Penerapan Teknik Self Instrution Untuk Menurunkan Tingkat Komformitas Pada Teman Sebaya Di SMP Bilingual Terpadu Al Amanah Junwangi, Krian. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 10–27.

Mardison, S. (2016). Konformitas Teman Sebaya Sebagai Pembentuk Perilaku Individu. Jurnal Al-Taujih, 2(1), 78–90.

Marjanti, S. (2015). Upaya Meningkatkan Rasa Percaya Diri Melalui Konseling Kelompok Bagi Siswa Xii Ips 6 Sma 2 Bae Kudus Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Konseling Gusjigang, 1(2). Https://Doi.Org/10.24176/Jkg.V1i2.412

Maulidia, H., Magfirah, A., & Istati, M. (2023). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Assertive Training Untuk Mengurangi Konformitas Negatif Pada Siswa. 1.

Muiz, G. A., & Miharja, S. (2017). Peran Layanan Konseling Kelompok Terhadap Perilaku Agresif Pelajar. Irsyad: Jurnal Bimbingan, Penyuluhan, Konseling, Dan Psikoterapi Islam, 5(2), 203–220.

Nurmalasari, Y., & Erdiantoro, R. (2020). Perencanaan Dan Keputusan Karier: Konsep Krusial Dalam Layanan BK Karier. Quanta, 4(1), 44–51. Https://Doi.Org/10.22460/Q.V1i1p1-10.497

Nursadeli, P. N., Fatimah, S., & Suherman, M. M. (2021). Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Self Management Terhadap Perilaku Konformitas Siswa Kelas Xi Ma Al-Mukhtariyah Mande. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 4(6), 465. Https://Doi.Org/10.22460/Fokus.V4i6.8289

Salamah, U. (2013). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Homeroom Terhadap Sikap Konformitas Pada Siswa Kelas X Sma Rk Deli Murni Deli Tua.

Sanyata, S. (2010). Teknik Dan Strategi Konseling Kelompok. Jurnal Paradigma, V(09), 105–120.

Sari, F. A. P., Wihartati, W., & Rochmawati, N. (2023). Pengaruh Kontrol Sosial Dan Konformitas Teman Sebaya Terhadap Perilaku Seksual Pranikah Pada Remaja Di Kecamatan Pati. Journal Of Islamic And Contemporary Psychology (JICOP), 3(1s), 158–171. Https://Doi.Org/10.25299/Jicop.V3i1s.12355

Sartika, M., & Yandri, H. (2019). Pengaruh Layanan Bimbingan Kelompok Terhadap Konformitas Teman Sebaya. Indonesian Journal Of Counseling And Development, 1(1), 9–17. Https://Doi.Org/10.32939/Ijcd.V1i1.351

Septiani, R. (2023). Implementasi Layanan Konseling Kelompok Untuk Menurunkan Perilaku Konformitas Negatif Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Sukarame Bandar Lampung.

Utami, Indri Dian, T. I. P. (2016). Penerapan Konseling Kelompok Rasional Emotif Perilaku Untuk Mereduksi Perilaku Konformitas Negatif Siswa Kelas Viii Smp Negeri 8 Kota Mojokerto Indri Dian Utami. Jurnal BK UNESA, 1–9.

Downloads

Published

2024-01-14

How to Cite

Wahyu Auliazalsini, Makhriffah Robbiah Addawiyah, Siti Habibah, Adibah Nur Damiyati, & Aura Islamyazizah. (2024). Peran Konseling Kelompok Terhadap Konformitas Teman Sebaya Pada Remaja. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 214–225. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1889