Peran Pendidikan Islam dalam Mempertahankan Integrasi Sosial: Pandangan Emile Durkheim dalam Sosiologi Pendidikan

Authors

  • Nur Indri Yani Harahap Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Silfia Hanani Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Muhamad Iqbal Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Andy Riski Pratama Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1599

Keywords:

Islamic Education, Social Integration, Emile Durkheim's Views in the Sociology of Education

Abstract

This research examines the role of Islamic education in maintaining social integration through the lens of Emile Durkheim's sociology of education. Emile Durkheim, a major figure in sociology, has developed a theory about the importance of educational institutions in maintaining social solidarity and preventing disintegration in society. The research method used is literature study, by collecting and analyzing various relevant library sources. The results of this research underline that Islamic education has great potential in maintaining social integration in Muslim societies. Islamic educational institutions can act as the main agents in forming moral values, strengthening social solidarity, and building a strong social identity. This research provides an in-depth understanding of how the principles of Emile Durkheim's sociology of education can be applied to the context of Islamic education, and the results can provide guidance for the development of educational policies that support sustainable social integration in Muslim societies.

References

A’yun, Q. (2019). Manajemen Pendidikan Dan Pengembangan Pendidikan Islam Kontemporer. Vicratina: Jurnal Ilmiah Keagamaan, 2(2), 133–140.

Adnan, G. (2020). Sosiologi Agama: Memahami Teori dan Pendekatan. Ar-raniry Press.

Ali, M. (2020). Pendidikan Islam dan Perubahan Sosial. Pustaka Wacana.

Arif, A. M. (2020). Perspektif Teori Sosial Emile Durkheim Dalam Sosiologi Pendidikan. Moderasi: Jurnal Studi Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(2), 1–14.

Arifin, Z. (2020). Metodologi penelitian pendidikan. Jurnal Al-Hikmah, 1(1).

Baharun, H. (2016). Pemikiran Pendidikan Perspektif Filsuf Muslim Kajian Kritis terhadap Pemikiran Muhammad Abduh dan Muhammad Iqbal. AT-TURAS: Jurnal Studi Keislaman, 3(1).

Burlian, P. (2022). Patologi sosial. Bumi Aksara.

Fauzi, A. (2015). Membangun Epistemologi Pendidikan Islam Melalui Kepemimpinan Spiritual: Suatu Telaah Diskursif. Empirisma: Jurnal Pemikiran Dan Kebudayaan Islam, 24(2).

Krisdinanto, N. (2014). Pierre Bourdieu, Sang Juru Damai. KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 189–206.

Lubis, H. M. R. (2017). Sosiologi Agama: Memahami Perkembangan Agama dalam Interaksi Islam. Kencana.

Maunah, B. (2016). Pendidikan dalam perspektif struktural fungsional. Cendekia: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 10(2), 159–178.

Nugroho, A. C. (2021). Teori Utama Sosiologi Komunikasi (Fungsionalisme Struktural, Teori Konflik, Interaksi Simbolik). Majalah Semi Ilmiah Populer Komunikasi Massa, 2(2).

NUROZZI, A. D. (2018). Pengembangan Budaya Toleransi Melalui Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (Studi Multikasus di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Bendo dan Sekolah Menengah Pertama Negeri 2 Bendo Magetan). Universitas Muhammadiyah Ponorogo.

Ramadhan, W. (n.d.). Analisis Integrasi Nilai-Nilai Keislaman dalam Pembelajaran Ilmu Pendidikan Alam dan Sosial (IPAS) Pada Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. El-Ibtidaiy: Journal of Primary Education, 6(1).

Sari, M., & Asmendri, A. (2020). Penelitian kepustakaan (library research) dalam penelitian pendidikan IPA. Natural Science, 6(1), 41–53.

Serlika Aprita, S. H. (2021). Sosiologi Hukum. Prenada Media.

Silfia, H. (2013). Sosiologi Pendidikan Keindonesiaan. Ar-Ruzz Media.

Warsah, I. (2020). Pendidikan Islam dalam keluarga: Studi psikologis dan sosiologis masyarakat multi agama desa Suro Bali. Tunas Gemilang Press.

Downloads

Published

2023-12-01

How to Cite

Nur Indri Yani Harahap, Silfia Hanani, Muhamad Iqbal, & Andy Riski Pratama. (2023). Peran Pendidikan Islam dalam Mempertahankan Integrasi Sosial: Pandangan Emile Durkheim dalam Sosiologi Pendidikan. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 01–11. https://doi.org/10.58192/sidu.v3i1.1599