Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Anekdot Tulisan Arab Melayu Mahasiswa Kelas 2023 A Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Riau

Authors

  • Rahmi Muliani Universitas Riau
  • Risma Tusa’diah Universitas Riau
  • Sasi Karana Universitas Riau
  • Hasnah Faizah AR Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.58192/sidu.v2i4.1556

Keywords:

anecdote text, Malay Arabic writing, reading comprehension ability

Abstract

This research is motivated by the fact that Riau Malay has Malay Arabic writing, so research activities are needed to determine the ability to read Malay Arabic writing, especially among students. The aim of this research is to provide readers with an understanding of the importance of having the ability to read Malay Arabic for students of the Indonesian Language and Literature Education Study Program and having the ability to read Malay Arabic writing as a form of maintaining existing culture. The type of research carried out is quantitative research, with data collection techniques, namely observation and questionnaires. The results of this research are the ability to read and understand anecdotal texts written in Malay Arabic for class 2023 A students of the Indonesian language and literature education study program at Riau University in the medium category with an average of 79.89.

References

Alpian, V. S., & Ika Yatri. (2023). Analisis Kemampuan Membaca Permulaan dan Kesulitan yang dihadapi Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Jurnal Lensa Pendas, 4(4), 5573–5581. https://doi.org/10.33222/jlp.v8i2.2818

Dewi, S. M., Prawiyogi, A. G., Anwar, A. S., & Wahyuni, C. S. (2021). Efektivitas Strategi Direct Reading Thingking Activities terhadap Peningkatan Kemampuan Membaca Pemahaman Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 453–455. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i1.786

Faizah, H., Fitri, E. A., Manalu, H. M., & Azzahra, A. (2023). Kemampuan Menulis Arab Melayu Siswa Kelas IV SD Negeri 001 Buluh Cina. PUSTAKA: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(1).

Faizah, H., Putri, I. H., & Nurhaliza. (2022). Kemampuan Membaca Arab Melayu Anggota LSMI Al-Mizan FH UNRI 2022. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 2715–2634.

Fauziah, I., Rahmah, N., Yahfis, E. F., & Faizah, H. (2022). Kemampuan Membaca Pemahaman Wacana Arab Melayu Mahasiswa Program Studi Pendidikan Agama Islam Sekolah Tinggi Agama Islam Sulthan Syarif Hasyim Siak Sri Indrapura. Al-Ibrah: Journal STITAL, 7(2), 27–41.

Friantary, H. (2019). Budaya Membaca Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Hidup Masyarakat. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(1), 66. https://doi.org/10.29300/disastra.v1i1.1485

Halawa, N., Ramadhan, S., & Gani, E. (2020). Kontribusi Minat Baca Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Edukasi Khatulistiwa : Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 27–34. https://doi.org/10.26418/ekha.v2i2.32786

Harianto, E. (2020a). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2.

Harianto, E. (2020b). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2.

Hidayah, N., & Hermansyah, F. (2016). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas V Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 Bandar Lampung Tahun 2016/2017. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 3(2), 1–21.

Lubis, S. S. W. (2020). MEMBANGUN BUDAYA LITERASI MEMBACA DENGAN PEMANFAATAN MEDIA JURNAL BACA HARIAN. PIONIR Jurnal Pendidikan, 9(1). http://print.kompas.com/baca/opini/jajak-pendapat/2015/10/27/Membaca-Jadi-Jendela-Dunia

Mustadi, A., Purnanto, A. W., Sayekti, O. M., Andini, N. A., Dwidarti, F., Ariestina, H., Elitasari, H. T., Darusuprapti, F., Asip, M., & Ibda, H. (2022). Bahasa dan Sastra Indonesia SD Berorientasi Kurikulum Merdeka (1st ed.). UNY Press.

Pangesa, I., Imayana, Fatzuarni, M., & AR, H. F. (2023). Kemampuan Membaca Arab Melayu Mahasiswa Angkatan 2021 Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris FKIP Universtas Riau. Pustaka: Jurnal Bahasa Dan Pendidikan, 3(1), 37–43.

Patiung, D. (2016). Membaca Sebagai Sumber Pengembangan Intelektual. Al Daulah : Jurnal Hukum Pidana Dan Ketatanegaraan, 5(2), 352–376. https://doi.org/10.24252/ad.v5i2.4854

Razak, A. (2020). Membaca Pemahaman Teori dan Aplikasi Pengajaran. Ababil Press.

Ruslan, R., & Wibayanti, S. H. (2019). PENTINGNYA MENINGKATKAN MINAT BACA SISWA. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang. www.perpusnas.go.id

Tantri, A. A. S. (2016). Hubungan antara Kebiasaan Membaca dan Penguasaan Kosakata dengan Kemampuan Membaca Pemahaman. Acarya Pustaka, 2(1), 1–29.

Yanto, B., Hayadi, B. H., & Sina, U. I. (2020). INDENTIFIKASI POLA AKSARA ARAB MELAYU DENGAN JARINGAN SYARAF TIRUAN CONVOLUTIONAL NEURAL. 3(3), 106–114.

Downloads

Published

2023-11-21

How to Cite

Rahmi Muliani, Risma Tusa’diah, Sasi Karana, & Hasnah Faizah AR. (2023). Kemampuan Membaca Pemahaman Teks Anekdot Tulisan Arab Melayu Mahasiswa Kelas 2023 A Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Universitas Riau. Sinar Dunia: Jurnal Riset Sosial Humaniora Dan Ilmu Pendidikan, 2(4), 179–189. https://doi.org/10.58192/sidu.v2i4.1556