ANALISIS IMPLEMENTASI METODE DEMONSTRASI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMA NEGERI 1 TAMBUN UTARA

Authors

  • Puput Novita Sari Universitas Islam “45” Bekasi
  • Yayat Suharyat Universitas Islam “45” Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.58192/sejahtera.v1i4.479

Keywords:

analysis, demonstration method, Islamic religious education

Abstract

This study aims to explain the implementation of the demonstration method in learning Islamic religious education at SMA Negeri North Tambun. This research uses a descriptive qualitative approach. Methods of data collection using non-participant observation methods, semi-structured interviews and documentation. The subjects of this study were the principal, Islamic education teachers and class XII IPA students. The data validity was done by using data triangulation technique and source triangulation technique. Data analysis includes data collection (data collection), data reduction (data reduction), data display (data presentation) and conclusion drawing / verification. The result of this research is that in teaching Islamic Education the teacher uses the demonstration method by applying three stages, namely preparation, implementation and evaluation of learning. Preparation for learning the teacher prepares learning tools, formulates goals to be achieved, prepares the necessary tools or media and estimates the time that will be used in learning. The supporting factors are the presence of professional teachers, media, adequate facilities and infrastructure, making it easier for students to understand what is being learned..

References

Ahyat, N. (2017). Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. EDUSIANA: Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam, 4(1), 24–31. https://doi.org/10.30957/edusiana.v4i1.5

Akmal, A. (2018). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI DALAM MENIGKATKAN KEMAMPUAN BERWUDHU PADA KELOMPOK B3 TK ISLAM YLPI MARPOYAN. Generasi Emas, 1(1), 62. https://doi.org/10.25299/ge.2018.vol1(1).2257

Amalia, E., & Ibrahim, I. (2017). Efektivitas Pembelajaran Fiqih dengan Mengunakan Metode Demonstrasi di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Desa Penggage-Muba. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 3(1), 98–107. https://doi.org/10.19109/jip.v3i1.1380

Arifuddin, A., & Arrosyid, S. R. (2017). Pengaruh Metode Demonstrasi dengan Alat Peraga Jembatan Garis Bilangan Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bilangan Bulat. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(2), 165. https://doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v4i2.1834

Arzani, M. (2019). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN SHALAT WAJIB DI KELAS III MI MARAQITTA’LIMAT ANYAR TAHUN PELAJARAN 2017/2018. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 5(1), 146. https://doi.org/10.58258/jime.v5i1.663

Asma, A. (2021). Penerapan Metode Demonstrasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Pada Siswa Kelas X Di SMK Negeri 2 Paguyaman. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(3), 1135. https://doi.org/10.37905/aksara.7.3.1135-1142.2021

Faizin, F. (2018). PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MATERI WUDHU MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS II SD NEGERI 01 KEBONDALEM KECAMATAN PEMALANG KABUPATEN PEMALANG TAHUN PELAJARAN. JANACITTA, 1(1). https://doi.org/10.35473/jnctt.v1i1.16

Ma’rifataini, L. D. (2018). IMPLEMENTASI METODE PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DI SEKOLAH MENENGAH ATAS NEGERI (SMA) 11 BANDUNG. EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan, 16(1). https://doi.org/10.32729/edukasi.v16i1.464

Muttaqin, A. I. (2021). Analisis Implementasi Metode Demonstrasi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Kelas X Di SMA Negeri Darussholah Singojuruh. Fikroh: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam, 14(1), 65–78. https://doi.org/10.37812/fikroh.v14i1.132

Risnawati, R. (2022). UPAYA MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PENDIDIKAN AGAMA ISLAM MELALUI MODEL PEMBELAJARAN DEMONSTRASI DI KELAS VI SDN 07 SIMPURUIK KECAMATAN SUNGAI TARAB. ELEMENTARY: Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 107–117. https://doi.org/10.51878/elementary.v2i2.1195

Sahara, S., Hardi, V. A., & Fauziddin, M. (2020). UPAYA MENINGKATKAN HAFALAN BACAAN DAN GERAKAN SHALAT DENGAN MEDIA AUDIO VISUAL (VIDEO) PADA ANAK USIA DINI DI DESA GERBANG SARI, KECAMATAN TAPUNG HILIR KABUPATEN KAMPAR. Journal on Teacher Education, 2(1), 137–145. https://doi.org/10.31004/jote.v2i1.1139

SDN 060910 Medan Denai, & Nasution, N. H. (2019). PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PAI DENGAN DITERAPKANNYA METODE DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS III SD NEGERI 060910 MEDAN DENAI. ELEMENTARY SCHOOL JOURNAL PGSD FIP UNIMED, 9(1), 49–58. https://doi.org/10.24114/esjpgsd.v9i1.14308

Tambak, S. (2017). Metode Cooperative Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Al-Hikmah: Jurnal Agama dan Ilmu Pengetahuan, 14(1), 1–17. https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(1).1526

Tanjung, G. A., Rif’at, M., & Mutazam, M. (2018). PENERAPAN METODE DEMONSTRASI UNTUK MENINGKATKAN KEMAMPUAN SISWA DALAM MELAKUKAN GERAKAN SHALAT PADA MATA PELAJARAN PAI DI KELAS IV SD NEGERI 04 MADONG KERANJIK. JURNAL PENDIDIKAN DASAR, 6(2), 85–92. https://doi.org/10.46368/jpd.v6i2.145

Wijiati, W. (2018). PENINGKATAN PRESTASI BELAJAR PAI MATERI WUDHU MELALUI METODE DEMONSTRASI PADA SISWA KELAS II SEKOLAH DASAR. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10(2), 152. https://doi.org/10.26418/jvip.v10i2.26019

Downloads

Published

2022-11-28

How to Cite

Puput Novita Sari, & Yayat Suharyat. (2022). ANALISIS IMPLEMENTASI METODE DEMONSTRASI DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMA NEGERI 1 TAMBUN UTARA . Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 1(4), 54–64. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v1i4.479