PELAKSANAAN METODE KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) PADA PEMBELAJARAN PAI SISWA KELAS X DALAM MENINGKATKAN KUALITAS HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMAN 1 TAMBUN UTARA

Authors

  • Azzam Kautsar Universitas Islam “45” Bekasi
  • Yayat Suharyat Universitas Islam “45” Bekasi

DOI:

https://doi.org/10.58192/sejahtera.v1i4.476

Keywords:

Demonstration Method, PAI Learning, Corpse Caretaker, Learning Interest.

Abstract

The purpose of this study is to overcome the problem of learning that is not optimal in class XI students of SMA 1 Tambun Utara, and the lack of attractiveness in PAI lessons because the method used is too monotonous so that it makes students feel bored quickly, there are problems in the use of learning media that make student learning outcomes not good. In the case of SMA 1 Tambun Utara, the delivery of material by the teacher in the learning media uses the lecture method, where the teacher is more active in speaking and students tend to be silent to listen, thus making students unable to master the material well. To overcome it all, researchers suggest using new media such as demonstrations, as a way to increase students' interest in learning. The Demonstration Method is a medium that has elements of demonstration. This study is intended to answer the problem "Whether the use of demonstration methods in PAI subjects can improve student learning outcomes at SMA 1 Tambun Utara", these problems are discussed through classroom action research carried out through the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Research data obtained through classroom observation and documentation of the results of actions carried out data from effective teachers, with this research it will be known that there will be an increase or decrease in student learning outcomes after the implementation of the demonstration method in PAI subjects at SMA 1 Tambun Utara.

References

Baihaqi, A. (2021). Model pembelajaran kooperatif tipe stad student teams achievement divisions pada mata pelajaran pai untuk mengembangkan keterampilan sosial siswa di SD Islam Al-Akbar Bangsal Mojokerto.

Habibbulloh, M., & Arifin, A. (2019). Efektivitas model pembelajaran kooperatif stad menggunakan alat peraga alquran untuk meningkatkan penguasaan tajwid. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 16(2), 189–202.

Hadist, Y. F. (2018). IMPLEMENTASI STRATEGI COOPERATIVE LEARNING” STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD)” UNTUK MENINGKATKAN MUTU PEMBELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMP NEGERI 3 SALATIGA TAHUN PELAJARAN 2016/2017.

Hasanuddin, F., & Arief, Z. A. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Divisions) untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik Kelas V SD Sekolah Alam Bangka Belitung. Jurnal Teknologi Pendidikan, 7(1).

Imtikhanah, I. (2022). Model Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions pada Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Konsentrasi dan Hasil Belajar Siswa SMK. Journal of Education Action Research, 6(2), 259–268.

Kasmawati, K. (2018). Implementasi Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) Pada Proses Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra’, 11(1).

Khanifudin, K. (2019). Peningkatan Minat Belajar Kompetensi Kelistrikan Mesin Dengan Menerapkan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Divisions.

LESTARI, I. D. (2017). PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAMS ACHIEVEMENT DIVISIONS TERHADAP HASIL BELAJAR SKI PESERTA DIDIK KELAS IV MI MIFTAHUL ULUM PLOSOREJO KADEMANGAN BLITAR.

Lovisia, E. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Studentteams achievement division (STAD) pada pembelajaran fisika siswa kelas X SMA Negeri 7 Lubuklinggau. Silampari Jurnal Pendidikan Ilmu Fisika, 1(1), 1–12.

Nasrudin, M. W. (2021). Efektivitas model pembelajaran kooperatif tipe Student Teams Achievment Devision (STAD) berbasis media pembelajaran komik dalam meningkatkan kemampuan berpikir kritis pada mata pelajaran SKI di kelas V MI Miftahul Islamiyah Maindu Montong Tuban.

Prasetyawati, V. (2021). Metode Cooperative Learning dalam Meningkatkan Kualitas Hasil Belajar Siswa pada Masa Pandemi Covid-19. Epistema, 2(2), 90–99.

Siagian, A. A. (2021). Perbedaan Hasil Belajar Yang Diajarkan Dengan Metode Pembelajaran Kooperatif Tipe Number Heads Together (Nht) Dan Student Team Achiment Division (Stad) Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vii Mts Madinatussalam.

Sugiyadnya, I. K. J., Wiarta, I. W., & Putra, I. K. A. (2019). Pengaruh model pembelajaran kooperatif learning tipe NHT terhadap pengetahuan matematika. International Journal of Elementary Education, 3(4), 413–422.

Wiranda, A. (2020). ANALISIS MEDIA PEMBELAJARAN ULAR TANGGA DENGAN MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR.

Yulia, A., Juwandani, E., & Mauliddya, D. (2020). Model pembelajaran kooperatif learning. 3.

Downloads

Published

2022-11-20

How to Cite

Azzam Kautsar, & Yayat Suharyat. (2022). PELAKSANAAN METODE KOOPERATIF TIPE STUDENT TEAM ACHIEVEMENT DIVISION (STAD) PADA PEMBELAJARAN PAI SISWA KELAS X DALAM MENINGKATKAN KUALITAS HASIL BELAJAR MATA PELAJARAN PENDIDIKAN AGAMA ISLAM DI SMAN 1 TAMBUN UTARA. Sejahtera: Jurnal Inspirasi Mengabdi Untuk Negeri, 1(4), 41–53. https://doi.org/10.58192/sejahtera.v1i4.476