Faktor-Faktor Pada Mahasiswa Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha

Authors

  • Ananda Zahrani Putri Universitas Negeri Jakarta
  • Christian Wiradendi Wolor Universitas Negeri Jakarta
  • Marsofiyati Marsofiyati Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.58192/profit.v3i1.1626

Keywords:

Creativity, Entrepreneurship Interest, Use of Sosmed, Self Efficacy

Abstract

This study aims to determine the effect of creativity, self efficacy, and the use of social media partially and simultaneously. The population used in this study was students studying in Jakarta. Sampling with purposive sampling of 100 respondents. This research uses a quantitative research approach. Data collection techniques are done by distributing Microsoft Form help questionnaires on a likert scale from one to five. The data analysis technique used is using SmartPLS (Partial Least Square) software version 4.0.9.6. The results of the research concluded that: (1) creativity has a positive and significant influence on entrepreneurship interests; (2) self efficacy has a positively but not significantly influenced entrepreneurship interest; (3) the use of social media has a significant and positive influence upon entrepreneurship interest; and (4) creativity, self efficacy, and social media use jointly or simultaneously affect entreprenorial interests including moderate.

References

Andhieni, P., Salsabila, N., Wibowo, A., & Rachmadania, F. (2023). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan Dan Media Sosial Terhadap Intensi Berwirausaha Mahasiswa Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi, 2(4), 67–89. https://doi.org/https://doi.org/10.572349/mufakat.v2i4.819.

Aputra, A., Sukmawati, & Aziz, N. (2022). Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan, Lingkungan Pergaulan, dan Media Sosial, Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa UKM Kewirausahaan Universitas Muslim Indonesia. Jurnal Universitas Muslim Indonesia, 9(1), 1–125. https://doi.org/https://doi.org/10.52103/jtk.v9i1.875

Christina Menuk Sri Handayani, Tony Susilo Wibowo, & Tri Ari Prabowo. (2020). Media Sosial dan Pendidikan Kewirausahaan Pengaruhnya Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Manajemen. Jurnal Majalah Ekonomi, 25(2), 110–121. https://doi.org/10.36456/majeko.vol25.no2.a2941

Databooks, K. co. i. (2023). Ada 673 Ribu Pengangguran Lulusan Universitas pada Agustus 2022. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/01/10/ada-673-ribu-pengangguran-lulusan-universitas-pada-agustus-2022

Delma, Y. (2020). Pengaruh Konten Pemasaran Shoppe Terhadap Pembelian Pelanggan. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan IImu Sosial, 1(2), 506–515. https://doi.org/10.38035/JMPIS

Felya, F., & Budiono, H. (2020). Pengaruh Theory Of Planned Behavior Terhadap Minat Kewirausahaan Mahasiswa Universitas Tarumanagara. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 2(1), 131. https://doi.org/10.24912/jmk.v2i1.7453

Harisandi, P., Rabiatul Hariroh, F. M., & Zed, E. Z. (2023). Media Sosial, Pendidikan Kewirausahaan Berdampak terhadap Minat Berusaha Dimensi oleh Inovasi Mahasiswa di Cikarang. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 11(3), 784–802. https://doi.org/10.47668/pkwu.v11i3.852

Hasanah, F., Amin, M., & Anwar, S. A. (2021). Pengaruh kreativitas, sikap mandiri, motivasi dan pengetahuan kewirausahaan terhadap minat mahasiswa akuntansi untuk berwirausaha (studi empiris pada mahasiswa Akuntansi FEB UNISMA, UMM dan UIN). E-JRA: Jurnal Ilmiah Riset Akuntansi, 10(03), 69–82. http://www.riset.unisma.ac.id/index.php/jra/article/view/12550

Jumadi, R., & Mustofa, N. H. (2022). Pengaruh Media Sosial, Pendidikan Kewirausahaan, Ekspektasi Pendapatan Dan Religiusitas Terhadap Minat Bisnis. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 3(2), 115. https://doi.org/10.31000/almaal.v3i2.5270

Keinditia, R., & Kustini, K. (2022). Analisis Kemampuan Penggunaan Media Sosial dan Pembelajaran Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis UPN “Veteran” Jawa Timur. MSEJ : Management Studies and Entrepreneurship Journal, 3(6), 3526–3533.

Marden, R., & Hidayah, N. (2022). Pengaruh Kreativitas dan Efikasi Diri terhadap Niat Kewirausahaan Mahasiswa FEB Universitas Tarumanagara. Jurnal Manajerial Dan Kewirausahaan, 4(1), 181. https://doi.org/10.24912/jmk.v4i1.17190

Prasetio, T. (2020). Analisis Pengaruh Penggunaan Media Sosial, Motivasi Instrinsik, dan Pengetahuan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Sekretari & Administrasi (Serasi), 18(1), 35–46.

Putra, A. P., & Sakti, N. C. (2023). Pengaruh Pendidikan Kewirausahaan, Adversity Intelligence, dan Kreativitas Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis UNESA. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 15(1), 122–137.

Sari, N., Basalamah, R., & Millanintyas, R. (2021). Pengaruh Pemanfaatan Media Sosial dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang. Jurnal Riset Manajemen, 10(9), 105–116. www.fe.unisma.ac.id

Sintya, N. M. (2019). Pengaruh Motivasi, Efikasi Diri, Ekspektasi Pendapatan, Lingkungan Keluarga, Dan Pendidikan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Jurusan Akuntansi Di Universitas Mahasaraswati Denpasar. Jurnal Sains,Akuntansi Dan Manajemen, 1(1), 1–44. http://journals.segce.com/index.php/JSAM/article/view/31/32

Sulastri, A. N., & Pangestu, E. R. (2022). Pengaruh Efikasi Diri dan Motivasi Berwirausaha Terhadap Minat Wirausaha mahasiswa. Brainy, 3(2), 43–50.

Syamsudin, A., Hakim, L., & Atmasari, A. (2019). Pengaruh Efikasi Diri Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Teknologi Sumbawa. Jurnal Psimawa, 2(1), 58–62. http://jurnal.uts.ac.id/index.php/PSIMAWA/article/view/439

Tasidjawa, S., Amin, M., & Affifudin. (2021). Pengaruh Kreativitas Dan Motivasi Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Islam Malang. Jurnal E-JRA, 10(13), 1–11.

Wardani, N. T., & Dewi, R. M. (2021). Pengaruh Motivasi, Kreativitas, Inovasi dan Modal Usaha terhadap Minat Berwirausaha. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 9(1), 93. https://doi.org/10.26905/jmdk.v9i1.5806

Yentisna, & Alfin Alvian. (2021). Inovasi Pada Mahasiswa Universitas Dharma Andalas Padang. Lppm Umsb, XV(01), 132–146.

Yuritanto, & Armansyah. (2021). Pengaruh Efikasi Diri dan Pengetahuan Kewirausahaan Terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa STIE Pembangunan Tanjungpinang. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(12), 2669–2676.

Downloads

Published

2023-12-09

How to Cite

Ananda Zahrani Putri, Christian Wiradendi Wolor, & Marsofiyati Marsofiyati. (2023). Faktor-Faktor Pada Mahasiswa Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(1), 22–36. https://doi.org/10.58192/profit.v3i1.1626