Struktur dan Diksi Teks Anekdot Siswa Kelas X SMKN 1 Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu Riau

Authors

  • Cindy Nurmalenia Universitas Negeri Padang
  • Ermawati Arief Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v2i2.748

Keywords:

anecdotes, diction, structure

Abstract

The purpose of this study was to describe the structure and use of diction in anecdotal texts for class X students of SMKN 1 Kelayang. This type of research is a qualitative research with descriptive method. The data of this study are the structure and diction accuracy of anecdotes. The data source used in this study was anecdotal texts by class X students of SMKN 1 Kelayang for the 2022/2023 academic year. The data collection technique in this study is the fishing technique. Analyzing the research data, namely by means of data reduction, data presentation, and data verification. The results of this study are as follows. First, in writing anecdotal texts, class X students of SMKN 1 Kelayang used the five anecdotal text structures, namely abstract, orientation, crisis, reaction, and coda. Most students are able to write anecdotal texts with a complete structure. However, there are still some structures that students write incorrectly. Second, it was found that the accuracy of diction was more dominant based on writing errors, formation and accuracy of meaning in the writing of class X students of SMKN 1 Kelayang.

References

Agus, A. (2015). Peningkatan Kompetensi Menulis Teks Anekdot dengan Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Peserta Didik Kelas X 11 SMA Negeri 1 Bontoratene Kabupaten Kepulauan Selayar. Jurnal Pepanuzdu, Volume 9. Nomor 1

Ahmad. (2017). Keefektifan Model Mind Mapping terhadap Kemampuan Menulis Teks Anekdot Peserta Didik Kelas X SMK Negeri 2 Pinrang. Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, Volume 7 Nomor 2.

Darmayanti, S. W. (2016). "Modul Elektronik Bahasa Indonesia: Menyampaikan Ide Melalui Anekdot". Modul. Sumbawa Besar.

Finoza, L. (2013). Komposisi Bahasa Indonesia. Jakarta: Perpustakaan Nasional Katalog dalam Terbitan (KDT).

Mayora. (2017). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Audiovisual terhadap Keterampilan Menulis Teks Anekdot Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Lembah Gumanti Kabupaten Solok. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 6, 192–200.

Mondolalo, D. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Lalolae dalam Menulis Teks Anekdot dengan Menggunakan Model Nested Berbasis Berpikir Kritis. Jurnal Literasi, 3, 98–103.

Ngafi, M. (2018). Kemampuan Menulis Teks Anekdot Siswa Kelas X1 MA Miftahul Ulum Toabo Kecamatan Papalang Kabupaten Mamuju. UMM.

Pratiwi, N, W. E, S. (2018). "Kemampuan Siswa Kelas VIII B SMP Negeri Torue dalam Menulis Teks Herita". Jurnal Bahasa dan Sastra. Volume 3. Nomor 4. Halaman 1-11. Diunduh 04 April 2022.

Priyatni, Endah Tri. (2014). Desain Pembelajaran Bahasa Indonesia dalam Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Putrayasa. (2010). Tata Kalimat Bahasa Indonesia. Bandung: Refika Aditma.

Rahmadani, K. (2018). “Hubungan Keterampilan Membaca Pemahaman dengan Keterampilan Menulis Teks Eksposisi Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Pulau Punjung Kabupaten Dhamasraya”. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(3).

Rahmawati, Y. 1. (2016). "Ananlisis Teks dan Konteks pada Kolom Opini Latihan Bersama Al Komodo 2014 Kompas". Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran. Volume 5. Halaman 49-57. Diunduh 12 April 2022.

Rianto, T. (2019). CCM Cara Cepat Menguasai Bahasa Indonesia SMA/MA Kelas X, XI, XII. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Satata, S. (2017). "Anekdot Bahasa Indonesia Paket C Setara SMA/MA Modul 5. Modul. Jakarta.

Zuhri, A. (2014). Struktur Teks dan Unsur Konteks Anekdot Gus Dur sebagai Alternatif Pemiilihan Bahan Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMA. Jurnal Tuturan, 3, 548–566.

Downloads

Published

2023-04-29

How to Cite

Cindy Nurmalenia, & Ermawati Arief. (2023). Struktur dan Diksi Teks Anekdot Siswa Kelas X SMKN 1 Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu Riau. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(2), 34–44. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i2.748