THE STUDENTS' PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT (PLE) ENGAGEMENT IN THE SCIENTIFIC WRITING COURSE

Authors

  • A’thi Fauzani Wisudawati Politeknik Negeri Madiun
  • Muhammad Isa Politeknik Negeri Madiun

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v1i4.435

Keywords:

Personal Learning Environment (PLE), Artikel Ilmiah, Keterlibatan Siswa.

Abstract

Para mahasiswa dituntut untuk menyusun sebuah artikel ilmiah yang mereka refleksikan dalam sebuah publikasi. Keterampilan menulis dimunculkan melalui teori, dan fakta, serta mengkolaborasikan aspek-aspek tersebut mejadi sebuah gagasan ilmiah yang baik. Tantangan untuk meyusun artikel ilmiah membawa peluang bagi konsepsi pembelajaran secara mandiri (PLE). Penelitian ini membahas bagaimana keterlibatan mahasiswa dengan lingkungan belajarnya ketika mereka menyusun artikel ilmiah. Terdapat sembilan belas mahasiswa pascasarjana jurusan Pendidikan Bahasa Inggris di Indonesia sebagai peserta penelitian. Metode penelitian yang digunakan berupa observasi, kuesioner, dan wawancara mendalam untuk mengumpulkan data. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peserta didik memiliki keterlibatan yang kuat dalam penggunaan teknologi atau perangkat digital untuk mendukung pembelajaran penulisan artikel ilmiah. Namun, kebutuhan untuk memanfaatkan perangkat atau sumber offline juga menunjukkan angka yang signifikan. Implikasi dari penelitian ini ditujukan kepada dosen mata kuliah penulisan akademik sebagai refleksi pengajaran 2.0 dan peserta didik sebagai referensi dan pembelajaran di masa depan.

References

Adell, J. & Castañeda, L. (2010). Los Entornos Personales de Aprendizaje (PLEs): una nueva manera de entender el aprendizaje. In Roig Vila, R. & Fiorucci, M. (Eds.) Claves para la investigación en innovación y calidad educativas. La integración de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y la Interculturalidad en las aulas. Strumenti di ricerca per l’innovazione e la qualità in ámbito educativo. La Tecnologie dell’informazione e della Comunicazione e l’interculturalità nella scuola. Alcoy: Marfil – Roma TRE Universita degli Studi.

Asztalos, R. (2015). The Pedagogical Purposes of the Use of Virtual Learning Environments and Web 2.0 Tools in Tertiary Language Teaching in a Blended Learning Environment. Doctoral Dissertation

Bessenyei, I. (2010). A digitális bennszülöttek új tudása és az iskola [Digital natives’ new knowledge and the school]. Oktatás-Informatika, 2010(1-2), 24-30.

Buabeng-Andoh, C. (2012). Factors influencing teachers’ adoption and integration of information and communication technology into teaching: A review of the literature. International Journal of Education and Development using Information and Communication Technology (IJEDICT), 8(1), 136-155.

Brown, J. S. (2000). Growing up digital: How the Web changes work, education, and the ways people learn. Change, 2000(March/April), 10-20.

Chandler, J. (2003) "The efficacy of various kinds of error feedback for improvement in the accuracy and fluency of L2 student writing", Journal of Second Language Writing, 12 (3), 267-296.

Chen, J.F. (1997) "Computer Generated Error Feedback and Writing Process: A Link", [online],

Ferris, D.R. et al. (1997) "Teacher Commentary on Student Writing: Descriptions and Implications", Journal of Second Language Writing, Vol 6, No.2, pp155-182.

Frand, J. (2000). The information-age mindset: Changes in students and implications for higher education. EDUCAUSE Review, 35(September-October), 14-24.

Gaston, J. (2006). Reaching and teaching the digital natives. Library Hi Tech News, 23(3), 12-13.

Golonka, E. M., Bowles, A. R., Frank, V. M., Richardson, D. L., & Freynik, S. (2014). Technologies for foreign language learning: A review of technology types and their effectiveness. Computer Assisted Language Learning, 27(1), 70-105.

Hoopingarner, D. (2009). Best practices in technology and language teaching. Language and Linguistics Compass, 3(1), 222-235.

Hyland, K. & Salager-Meyer, F. (2008). Science writing. In Cronin, B. (ed) Annual Review of Information Science and Technology. Vol 42: 297-338

Kaya, H. (2015). Blending technology with constructivism: Implications for an ELT classroom. Teaching English with Technology, 15(1), 3-13.

Myles, J. (2002) "Second Language Writing and Research: The Writing Process and Error Analysis in Student Texts

Panagiotidis. (2012). Personal Learning Environments for language learning. Social Technologies. 2012, 2(2): 420–440.

Peat, J., Elliot, E., Baur, L., & Keena, V. (2002). Scientific writing easy when you know how. BMJ Books

Peretz A (2005) “Teaching Scientific/Academic Writing in the Digital Age” The Electronic Journal of e-Learning 3 (1), 43-54

Regan, M. & Pietrobon, R. (2010). A Conceptual Framework for Scientific Writing in Nursing. Journal of Nursing Education, 4 (8), 437-443

Reinders, H. (2014). Personal Learning Environments for Supporting Out-of-Class Language Learning. English Teaching Forum No 4

Saz, A., Engel, A., & Coll, C. (2016). Introducing a personal learning environment in higher education. An analysis of connectivity. Digital Education Review - Number 29.

Szűts, Z. (2014). Közösségi média és web 2.0 alapú tanulási formák integrálása a felnőttképzésbe [The integration of social media and web 2.0 based learning forms into adult education], EDU Szakképzés-, és környezetpedagógia elektronikus szakfolyóirata, 4(1), 37-45

Downloads

Published

2022-11-02

How to Cite

A’thi Fauzani Wisudawati, & Muhammad Isa. (2022). THE STUDENTS’ PERSONAL LEARNING ENVIRONMENT (PLE) ENGAGEMENT IN THE SCIENTIFIC WRITING COURSE. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 38–48. https://doi.org/10.58192/insdun.v1i4.435