Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI MA Sunan Kalijogo Mojo Kediri

Authors

  • Faisal Maulana Putra UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung
  • Jani Jani UIN Sayyid Ali Rahmatullah Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v3i3.2262

Keywords:

Learning Motivation, Influence, Teams Games Tournament

Abstract

This research was motivated by a lack of student participation and boredom with the monotonous learning system so that students did not understand abstract and complex economic concepts. From these problems it can be seen that the cause is a lack of motivation to learn. So it is necessary to develop a learning model, one of which is the TGT (Teams Games Tournament) cooperative learning model using TTS. The aims of this research are (1) to determine the effect of the TGT learning model on students' learning motivation in economics subjects in Class XI MA Sunan Kalijogo Mojo Kediri; (2) To find out how much influence the TGT learning model has on the motivation to learn economics for class XI MA Sunan Kalijogo Mojo Kediri. The research approach used is quantitative, associative type. Data collection uses questionnaires and documentation. Data analysis and hypothesis testing using simple linear regression using SPSS. The research results show that (1) Based on the hypothesis test, the results obtained are sig. 0.000 < 0.05, it can be said that there is a positive and significant influence between the influence of the TGT learning model on students' economic learning motivation; (2) Based on the hypothesis test, a value (R) of 0.652 was obtained, which indicates a strong relationship between the two variables. Meanwhile, the R Square values ​​of 42.5% and 57.5% are influenced by other factors that have not been studied.

References

Arfalah, K. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Ekonomi Berbasis Ekonomi Syariah Untuk Siswa Madrasah Aliyah Negeri Kelas X. Tesis tidak diterbitkan. Lampung: FKIP Universitas Lampung.

Arikunto, S. (1989). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Bina Aksara.

Ariyanti, R. (2020). Pengaruh Pembelajaran Kooperatif Berbantuan Media Permainan Ular Tangga terhadap Motivasi Belajar Siswa Akuntansi SMKN 6 Pangkep. Disertasi tidak diterbitkan. Makassar: FE Universitas Negeri Makassar.

Asmani, J., & M. (2016). Tips Efektif Cooperative Learning. Yogyakarta: Diva Press.

Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2023). KBBI. Jakarta: Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia.

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar dan Pembelajaran: 4 Pilar Peningkatan Kompetensi Pedagogis. Yogyakarta: Kaaffah Learning Center.

Fatwayani, A. (2013). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Crossword Puzzle Pada Mata Pelajaran Geografi Kompetensi Dasar Persebaran Biosfer Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas XI IPS MA Mathalibul Hudamlonggo Kabupaten Jepara. Skripsi tidak diterbitkan. Semarang: FIS Universitas Negeri Semarang.

Gunawan, I. (2013). Metode Penelitian Kualitatif Teori dan Praktik. Jakarta: Bumi Aksara.

Hanafiah, N., & Suhana, C. (2009). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: Refika Aditama.

Haq, A. (2018). Motivasi belajar dalam meraih prestasi. Jurnal Vicratina, 3(1), 193-214.

Hasan, I. (2003). Pokok-Pokok Materi Statistik 2. Jakarta: Bumi Aksara.

Hasan, M., Milawati, M., Darodjat, D., Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwari, A. M., ... & Indra, I. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.

Idris, J., & Idris S. (2005). Analisis Kritis Mutu Pendidikan. Yogyakarta: Suluh Press.

Kaharuddin, A., & Hajeniati, N. (2020). Pembelajaran Inovatif & Variatif. Gowa: Pusaka Almaida.

Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran: Perspektif Guru Dan Siswa. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Kristiyawan, E., D. (2015). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Learning Cycle 5e Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran IPS/Ekonomi Siswa Kelas VII SMP Kristen Getasan Semester Ganjil Tahun Ajaran 2015-2016. Skripsi tidak diterbitkan. Salatiga: FKIP Universitas Kristen Satya Wacana.

Lajnah Pentashihan Mushaf Al-Qur'an. (2022). Qur’an Kemenag. Jakarta Timur: Kementerian Agama RI.

Manizar, E. (2015). Peran guru sebagai motivator dalam belajar. Tadrib, 1(2), 204-222.

Masruroh, A. (2014). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (TGT) terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata pelajaran Akuntansi Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Batu. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FEB Universitas Negeri Malang.

Mudjiono, & Dimyati. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Mursilah, M. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Crossword Puzzle Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPS Kelas XII Smk Nurul Huda Sukaraja. UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Ekonomi, 1(1), 37-47.

Nasution. (2003). Metode Research (Penelitian Ilmiah). Jakarta: Bumi Aksara.

Nurdyansyah, & Fahyuni, E., F. (2016). Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamia Learning Center.

Nurjanah, A., & Fitriani, Y. t.t. Buku Panduan Guru Ekonomi untuk SMA Kelas XI. Jakarta Selatan: Pusat Perbukuan Kemdikbudristek.

Nurul Widayati. (2018). Analisis Masalah Pengelolaan Kelas Dan Upaya Guru Dalam Mengatasi Masalah Pada Pelaksanaan Pembelajaran Ekonomi di SMAN 1 Pagak. Skripsi tidak diterbitkan. Malang: FEB Universitas Negeri Malang.

Papilaya, J. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan. Sumatra Barat: CV. Azka Pustaka.

Pratiwi, H. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Dengan Bantuan Monopoli Berbasis Kuis Interaktif Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas VIII Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Di SMPN 2 Kapuas Murung Tahun Pelajaran 2021/2022. Skripsi tidak diterbitkan. Banjarmasin: FTK UIN Antasari.

Putri, R., A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (TGT) Berbantuan Media Teka-Teki Silang (TTS) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Perubahan Lingkungan Kelas X IPA di SMA Negeri Umbulsari Jember Tahun Pelajaran 2021/2022. Skripsi tidak diterbitkan. Jember: FTIK UIN Kiai Haji Achmad Siddiq.

Rasidah. (2020). Pengaruh Model Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Berbantuan Media Video Animasi Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Materi Sistem Koordinasi Kelas Xi Man Kota Palangka Raya. Skripsi tidak diterbitkan. Palangkaraya: FTIK IAIN Palangkaraya.

Safitri, S. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Game Tournament (TGT) Berbantuan Media Teka-Teki Silang (TTS) Terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Koloid Kelas XI IPA SMA Negeri 9 Pontianak. Skripsi tidak diterbitkan. Pontianak: FKIP Universitas Muhammadiyah Pontianak.

Published

2024-06-21

How to Cite

Faisal Maulana Putra, & Jani Jani. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (TGT) Terhadap Motivasi Belajar Siswa Mata Pelajaran Ekonomi Kelas XI MA Sunan Kalijogo Mojo Kediri. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(3), 162–171. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i3.2262