Perubahan Sosial Ekonomi dan Penggunaan Lahan di Desa Bandar Klippa: Dampak dari Stasiun Kereta Api

Authors

  • Arma Fauziah Universitas Negeri Medan
  • Angelo Arevalo Simanullang Universitas Negeri Medan
  • Clarissa Oktoferin Sinaga Universitas Negeri Medan
  • Muhammad Najuml Fahmi Universitas Negeri Medan
  • M. Hayqal Adibya Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v3i3.2259

Keywords:

Sosio-Economic, Land Use, Train Station

Abstract

Land use changes can impact society, the government, and the environment in either a beneficial or harmful way. The physical and non-physical components of Bandar Klippa Village underwent a variety of modifications as a result of changes in land usage. This is because a train station is being built in North Sumatra's Percut Sei Tuan District's Bandar Klippa Village. The purpose of this study is to examine how the construction of the Banda Klippa train station has affected land use. In this study, a resident of Bandar Klippa Village was interviewed and field observations were made. The study's findings indicate that Bandar Klippa Village's land use is changing, which has an effect on the neighborhood and its inhabitants in particular.

References

_____. (2009). Penggunaan dan Tata Guna Lahan. Bahan Kuliah: Bagian I. Yogyakarta: Fakultas Geografi UGM.

Diani. (2023). Analisis Pengaruh Pembangunan Infrastruktur darat Pada Kereta Api Terhadap Ekonomi Masyarakat (Studi Kasus Kecamatan Besitang Kabupaten Langkat). Ilmiah Mahasiswa Ekonomi dan Bisnis, 489-497.

Haikal Elbaitsa, T., Yunianto, T., & Kurniawan, D. A. (2022). Pembangunan Transportasi Kereta Api Dan Pengaruhnya Terhadap Ekologi Kota Surakarta (1864-1942). Candi, 95-111.

Meyer, M. D., & Miller, E. J. (1984). Urban Transportation Planning: A Decision-Oriented Approach. McGraw-Hill Book Company.

Panjaitan, M. (2022). Analisis Partisipasi Masyarakat Dalam Pelaksanaan Pembangunan Desa Untuk Mengoptimalkan Kesejahteraan Masyarakat di Desa Bandar Klippa, Kecamatan Percut Sei Tuan, Kabupaten Deli Serdang. Ilmu Sosial dan Politik, 44-56.

Railink.co.id. (n.d.). Peresmian Uji Coba Layanan KAI Bandara di Stasiun Bandar Khalipah. Retrieved from https://www.railink.co.id

Ritohardoyo, S. (2009). Pemanfaatan lahan hutan rakyat dan kehidupan sosial ekonomi penduduk: Kasus di daerah Kabupaten Gunung Kidul. Disertasi, Sekolah Pascasarjana UGM, Yogyakarta.

Utami, W., Kuna, A., & Marini, M. (2023). Dampak Pembangunan Bandara Internasional Yogyakarta Terhadap Perubahan Penggunaan Lahan. Jurnal Pembangunan Wilayah Dan Kota, 19(1), 105–117. https://doi.org/10.14710/pwk.v19i1.37429

Wahyunto, dkk. (2001). Studi Perubahan Lahan di Sub DAS Citarik, Jawa Barat dan DAS Kaligarang Jawa Tengah. In Prosiding Seminar Nasional Multifungsi Lahan Sawah (pp. 39-40). Bogor.

Published

2024-06-21

How to Cite

Arma Fauziah, Angelo Arevalo Simanullang, Clarissa Oktoferin Sinaga, Muhammad Najuml Fahmi, & M. Hayqal Adibya. (2024). Perubahan Sosial Ekonomi dan Penggunaan Lahan di Desa Bandar Klippa: Dampak dari Stasiun Kereta Api. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(3), 143–148. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i3.2259