Pembinaan Karakter Anak Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Literasi Kewargaan di Era Digital

Authors

  • Tsabitah Rafifah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dinie Anggraeni Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rizky Saeful Hayat Universitas Islam Nusantara

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1806

Keywords:

literacy, citizenship, digital

Abstract

The development of increasingly advanced technology has both positive and negative impacts. As the next generation of the nation, awareness is needed in increasing civic literacy in the digital era. This is in line with the purpose of this study, which is to foster the character of elementary school children through civic literacy learning with its approaches to learning. By strengthening the spirit of citizenship, we want to produce a generation of qualified and qualified young people and able to actively contribute to the development of the nation and state in this digital era. Therefore, in civic literacy, it is very important to comprehensively prepare citizens to face these challenges with a firm and deep understanding. Through comprehensive civic literacy learning helps improve citizenship in society. This is an important key in building a harmonious and good society.

References

Alfurqan, A., Trinova, Z., Tamrin, M., & Khairat, A. (2020). Membangun Sebuah Pengajaran Filosofi Personal: Konsep dari Pengembangan dan Pendidikan Dasar. Tarbiyah Al-Awlad: Jurnal Kependidikan Islam Tingkat Dasar, 10(2).

Ardana, N. A. D. I., & Purwoko, B. (2018). Studi kepustakaan penerapan konseling naratif dalam lingkup pendidikan (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Ayupradani, N. T., Sofiyana, L. N., Huda, M., Nasucha, Y., & Siswanto, H. (2021). Peningkatan Literasi Digital Anggota Karang Taruna Tunas Harapan sebagai Pembentuk Pendidikan Karakter Bangsa. Buletin KKN Pendidikan, 3(2), 169-173.

Azizah, A. (2017). Studi kepustakaan mengenai landasan teori dan praktik konseling naratif (Doctoral dissertation, State University of Surabaya).

Collins, D. (2011). Paulo Freire: Kehidupan, Karya & Pemikirannya. Terjemahan Heyneardhi.

Dewi, D. A., Hamid, S. I., Dewi, M. S., Galand, P. B. J., & Yolandha, W. (2021). Membina Karakter Bangsa Indonesia untuk Anak Sekolah Dasar melalui Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Basicedu, 5(6), 5241-5248.

Fatahillah, F., & Amorie, J. (2022). Penggunaan Buku Ajar Dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Kewarganegaraan Siswa SD Kelas Rendah. Journal Of Elementary School Education (Jouese), 2(2), 111-120.

Fatahillah, F., Budiarti, Y., & Ashidiqqie, I. (2022). Penggunaan Konsep Steam Education Era 4.0. dalam Internalisasi Literasi Kewarganegaraan Pedoman Hidup Islami Warga Muhammadiyah. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(02), 331-344.

Fudge, D., & Skipworth, S. A. (2017). Kids in the capitol: Improving civic literacy through experiential learning. Learning: Research and Practice, 3(2), 163-167.

Hasan, M., Nurtrida, N., Arisah, N., & Nuraisyiah, N. (2022). Implementasi Budaya Literasi Melalui Optimalisasi Perpustakaan Di Sekolah Dasar. Jurnal Eduscience, 9(1), 121-133.

Marlina, T., & Halidatunnisa, N. (2022). Implementasi literasi sosial budaya di sekolah dan madrasah. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 426-436.

Morgan, L. A. (2016). Developing Civic Literacy and Efficacy: Insights Gleaned through the Implementation of Project Citizen. ie: inquiry in education, 8(1), 3.

Muniroh, S. M., Khasanah, N., & Irsyad, M. (2020). Pengembangan Literasi Budaya dan Kewargaan Anak Usia Dini Di Sanggar Allegro Desa Podo Kec. Kedungwuni Kab. Pekalongan. Jurnal Lentera Anak, 1(01).

Nudiati, D., & Sudiapermana, E. (2020). Literasi sebagai kecakapan hidup abad 21 pada mahasiswa. Indonesian Journal of Learning Education and Counseling, 3(1), 34-40.

Pratiwi, A., & Asyarotin, E. N. K. (2019). Implementasi literasi budaya dan kewargaan sebagai solusi disinformasi pada generasi millennial di Indonesia. Jurnal Kajian Informasi & Perpustakaan, 7(1), 65-80.

Putri, F. D. C., & Nurhasanah, N. (2023). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan sebagai Upaya dalam Mengembangkan Berkebhinekaan Global di Sekolah Dasar. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2167-2173.

Queiruga-Dios, M. Á., López-Iñesta, E., Diez-Ojeda, M., Sáiz-Manzanares, M. C., & Vázquez Dorrío, J. B. (2020). Citizen science for scientific literacy and the attainment of sustainable development goals in formal education. Sustainability, 12(10), 4283.

Raharjo, R., Armawi, A., & Soerjo, D. (2017). Penguatan Civic Literacy Dalam Pembentukan Warga Negara Yang Baik (Good Citizen) Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Warga Negara Muda (Studi Tentang Peran Pemuda HMP PPKn Demokratia pada Dusun Binaan Mutiara Ilmu di Jebres, Surakarta, Jawa Tengah). Jurnal Ketahanan Nasional, 23(2), 175-198.

Raharjo, R., Armawi, A., & Soerjo, D. (2017). Penguatan Civic Literacy Dalam Pembentukan Warga Negara Yang Baik (Good Citizen) Dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Warga Negara Muda (Studi Tentang Peran Pemuda HMP PPKn Demokratia pada DusunBinaan Mutiara Ilmu di Jebres, Surakarta, Jawa Tengah). Jurnal Ketahanan Nasional, 23(2), 175-198.

Rahmawati, N., Prasetiyo, W. H., Wicaksono, R. B., Muthali'in, A., Huda, M., & Atang, A. (2022). Pemanfaatan Sudut Baca dalam Meningkatkan Literasi Kewarganegaraan Siswa di Era Digital. Buletin KKN Pendidikan, 4(1), 99-107.

Santoso, G., Karim, A. A., & Maftuh, B. (2023). Kajian Wawasan Nusantara melalui Local Wisdom NRI yang Mendunia dan Terampil dalam Lagu Nasional dan Daerah Abad 21. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(1), 197-209. Wulandari, Z. R., Azzahra, N.,

Tunardi, T. (2018). Memaknai peran perpustakaan dan pustakawan dalam menumbuhkembangkan budaya literasi. Media Pustakawan, 25(3), 65-end.

Wulandari, P., & Santoso, G. (2023). Memperkuat Jiwa Kewarganegaraan di Era Digital dengan Pendidikan Kewarganegaraan yang Komprehensif. Jurnal Pendidikan Transformatif, 2(2), 415-424.

Yusuf, R., & Putra, I. (2019, October). Pelaksanaan Literasi Kewarganegaraan Di Sekolah Menengah Atas Kota Banda Aceh. In Prosiding Seminar Nasional “Reaktualisasi Konsep Kewarganegaraan Indonesia” (Vol. 1, Pp. 143-150). Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan.

Yusuf, R., Sanusi, S., Razali, R., Maimun, M., Putra, I., & Fajri, I. (2020). Tinjauan literasi budaya dan kewargaan siswa SMA se-Kota Banda Aceh. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 91-99.

Downloads

Published

2024-01-02

How to Cite

Tsabitah Rafifah, Dinie Anggraeni Dewi, & Rizky Saeful Hayat. (2024). Pembinaan Karakter Anak Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Literasi Kewargaan di Era Digital. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 133–141. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1806