Keterampilan Guru Dalam Merancang LKS Di SDN 060909 Medan Denai

Authors

  • Safran Safran Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Aulia Rahmadani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tiara Paramita Br Purba Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1773

Keywords:

Skills, Teachers, Worksheets

Abstract

This article aims to find out about teacher skills in designing a student worksheet (LKS) at SDN 060909 Medan Denai. The method used by researchers is a qualitative research method using interview and observation data collection techniques for one research subject, namely the class 1 teacher at SDN 060909 Medan Denai. Using interview and observation data collection techniques. The research results show that the teacher's skills in designing a student worksheet are good. It can be seen from the teacher's ability to utilize technology such as using the Canva application to design a worksheet and also using the LKS web on Google as well as the design results which are quite interesting accompanied by animated images that are appropriate for the age of elementary school students. The LKS designed by research subjects is very simple, therefore there are several important components that are not included in the LKS designed, such as the competencies to be achieved and supporting information.

References

Hidajat, F. A. (2022). Desain Lembar Kerja Siswa ( LKS ) Berbasis Creative Learning untuk Peningkatan Self-Regulation Skills Guru-Guru Sekolah. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 187–197.

Luh, N., Ayu, P., Pratiwi, D., & Indrayani, L. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik ( LKPD ) Berbasis Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Ekonomi di SMA N 1 Singaraja. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 11(1), 143–150.

Mudrikah, S. (2021). Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Teori dan Implementasi (p. 171). Jawa Tengah: Pradina Pustaka.

Muslimah, S. L., Rosalina, E., & Febriandi, R. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Tematik Berbasis Outdoor Learning pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1926–1939. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/1069

N. M. Sinta Suwastini, A. A. Gede Agung, I. W. S. (2022). Supervisi Klinis Peningkatan Keterampilan Guru Dalam Penyusunan Lks Di Sd Negeri Pesisir 2 Kabupaten Probolinggo. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 1(2), 319–337.

Ngalemisa, B., Tarigan, B., Agung, A., Agung, G., & Parmiti, D. P. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa ( LKS ) Bermuatan Karakter Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Journal of Education Technology, 3(3), 179–185.

Novelia, R., Rahimah, D., & Syukur, M. F. (2017). Penerapan Model Mastery Learning Berbantuan LKPD Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik Di Kelas Viii.3 SMP Negeri 4 Kota Bengkulu. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 20–25. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.1.20-25

Putri, R. A., Mandasari, N., & Sofiarini, A. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Saintifik Pada Mata Pelajaran Matematika SD. Journal of Elemantary School (JOES), 6(1), 138–142.

Rosidana, L., Ayu, D., Sari, P., & Sudibyo, E. (2016). Profil Keterampilan Guru-Guru Dalam Penyusunan Lembar Kerja Siswa SMP. Jurnal ABDI, 1(2), 146–149.

Rukminingsing, Gunawan Adnan, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakata: Erhaka Utama.

Sari, Y. I., & DwiKurniawati. (2019). Keterampilan Merancang Lembar Kerja Siswa ( Lks ) Berbasis Learning Cycle 5e. Abdimas Berdaya: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 26–35.

Sri Nurmawati, S. Q. A. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Pada Mata Pelajaran Matematika Materi Pecahan Kelas Iv Sekolah Dasar. Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme, 4(1), 354–365.

Suwastini, N. M. S., Agung, A. A. G., & Sujana, I. W. (2022). LKPD sebagai Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Pendekatan Saintifik dalam Muatan IPA Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(2), 311–320.

Trisnawati, P., & Prasetyo, D. E. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa ( Lks ) Berbasis Model Contextual Teaching And Learning Pada Materi Pesawat Sederhana Di Kelas V Sd Negeri 04 Koto Salak. MENARA Ilmu, XIV(01), 99–112.

Wirawan, D. O., Ermiana, I., & Fauzi, A. (2023). E-LKPD Berbasis HOTS Materi Pecahan Berbantu Liveworksheets Berorientasi Pada Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V. Jurnal Educatio, 9(4), 2011–2021. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i4.5998

Wiyono, E., P.M Labulan, & Muhammad Siddik. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Siswa ( Lks ) Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V ( Lima ) Sd Muhammadiyah Sangatta Utara. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 5(2), 91–98. https://doi.org/10.24903/pm.v5i2.645

Zikrullah, M., Wildan, & Andayani, Y. (2016). Pengembangan Lembar Kegiatan Siswa (Lks) Model Learning Cycle 5E. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 2(2), 12–22. https://doi.org/10.29303/jppipa.v2i2.40

Downloads

Published

2023-12-27

How to Cite

Safran Safran, Aulia Rahmadani, & Tiara Paramita Br Purba. (2023). Keterampilan Guru Dalam Merancang LKS Di SDN 060909 Medan Denai. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 3(1), 30–36. https://doi.org/10.58192/insdun.v3i1.1773