Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian Melalui Penerapan Supervisi Akademik di SD Inpres XXXVII Kota Uneng

Authors

  • Konsolina Konsolina SD Inpres XXXVII Kota Uneng

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v1i4.171

Keywords:

Academic Supervision, Pedagogic Competence.

Abstract

The purpose of this principal's action research was to improve the pedagogical competence of teachers at SD Inpres XXXVII Uneng City in preparing assessment administration through academic supervision. The type of research used in this research is school action research. The activities in this study consisted of action planning, action implementation, observation, and reflection stages. Data collection techniques used class observation techniques. The observation instrument used was the teacher's ability assessment tool (APKG) in the form of a learning administration assessment instrument. The data analysis used is a comparative descriptive analysis technique. Quantitative data obtained is described in the form of words or explanations. Furthermore, data comparisons are carried out to ensure whether there is an increase in the ability of teachers in the assessment of learning administration. The results of the study show that academic supervision can improve the ability of teachers to prepare assessment administration in learning at SD Inpres XXXVII Uneng City 26.2%.

References

Arikunto, Suharsimi. 2006. Dasar – Dasar Supervisi. Jakarta: Rineka Cipta

Banun Sri Haksasi. 2013.Pelaksanaan Supervisi Akademik Pada SMA Negeri 3 Semarang.Majalah Ilmiah Pawiyatan, (xx):4

Dalawi, Amrazi Zakso, Usman Radiana. 2012. Pelaksanaan Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalisme Guru SMP Negeri 1 Bengkayang. S2 AP, FKIP Universitas Tanjungpura, Pontianak

Danim Sudarwan dan Khairil. 2011. Profesi Kependidikan. Bandung: Alfabeta.

Daryanto dan Tasrial. 2011. Konsep Pembelajaran Kreatif. Yogyakarta: Gavamedia

Sahertian, P.A .2010. Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. 2010. Administrasi Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Dirjen peningkatan mutu pendidikan dan tenaga kependidikan.2012. Pedoman pelaksanaan kinerja guru (PK Guru). Buku 2. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Parwati Santi Desak Putu, Dantes Nyoman dan Natajaya Nyoman. 2013. Implementasi Supervisi Akademik dalam Rangka Peningkatan Kemampuan Menyusun RPP pada Guru Matematika Sekolah Dasar Anggota KKG Gugus IV Kecamatan Sukasada.e-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan GaneshaJurusan Pendidikan Dasar (3)

Pujiono. 2014. Laporan Pelaksanaan Supervisi Akademik. SD Kristen Satya Wacana.

Sudjana Nana dkk. 2011. Buku Kerja Pengawas Sekolah. Pusat Pengembangan Tenaga Kependidikan, BadanPSDMdanPMP. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan

Suhertian,(2000).Konsep Dasar dan Teknik Supervisi Pendidikan.Jakarta: Rineka Cipta

Suhertian 2009. Undang-Undang Nomor 39 tahun 2009 Tentang pemenuhan Beban Kerja Guru dan Pengawas Satuan Pendidikan. Jakarta

Suhertian 2005. Undang-Undang RI No. 14 Th. 2005 Tentang Guru dan Dosen. Jakarta: Depdiknas.

Suhertian 2007. Peraturan Menteri Pendidikan Nasional No. 16 Tahun 2007 tentang Standar Kompetensi Guru. Jakarta:Depdiknas.

Downloads

Published

2022-11-28

How to Cite

Konsolina Konsolina. (2022). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Administrasi Penilaian Melalui Penerapan Supervisi Akademik di SD Inpres XXXVII Kota Uneng. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 1(4), 01–10. https://doi.org/10.58192/insdun.v1i4.171