The Application Offthe Think-Pair-Share Learninggmodel To The Study Of Algebraic Fractions In Mathematics

Authors

  • Ruslan Mantiaha Universitas Negeri Manado, Indonesia
  • Jorry F. Monoarfa Universitas Negeri Manado, Indonesia
  • Murni Sulistyaningsih Universitas Negeri Manado, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.1023

Keywords:

Cooperativee Model, ThinkhPair Share, Learning Mathematics, Fractions

Abstract

The objective offthis study is to assess the impact of the Think-Pair-Share (TPS) cooperativeelearning modelron the mathematical development of students. This method of investigation is quasi-experimental. This study included students from both seventh grades at SMP Negeri 4 Tabukan Utara. The data was obtained from a test designed to assess understanding of Algebraic Fractions. Class analysis results for the Think Pair ShareeCooperative learninggmodel class and the direct learning model class indicate that the average learninggoutcomes of studentsstaught utilizing the ThinkkPairrShare Cooperativeelearning modelaare greater than those of studentsstaught utilizing the direct learning model.

References

Amri, S. (2018). Pengaruh kepercayaan diri (self confidence) berbasis ekstrakurikuler pramuka terhadap prestasi belajar matematika siswa SMA Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156-170.

Cahyani, K. D. (2021). Motivasi Belajar Siswa Kelas V dalam Pembelajaran Model Windows Shopping di SD Negeri Nirmala. Mindset: Jurnal Pemikiran Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 23-29.

Hizbullah, N., & Mardiah, Z. (2015). Masalah Pengajaran Bahasa Arab di Madrasah Aliyah di Jakarta. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 2(3), 189-198.

Janah, S. R., Suyitno, H., & Rosyida, I. (2019, February). Pentingnya literasi matematika dan berpikir kritis matematis dalam menghadapi abad ke-21. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (Vol. 2, pp. 905-910).

Jayawardana, H. B. A. (2017). Paradigma pembelajaran biologi di era digital. Jurnal Bioedukatika, 5(1), 12-17.

Lestari, D. A. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Matematis dan Kepercayaan Diri (Self-Confidence) Siswa SMA(Doctoral dissertation, FKIP Unpas).

Mawarsih, S. E., & Hamidi, N. (2013). Pengaruh perhatian orang tua dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa sma negeri jumapolo. Jupe-Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(3).

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2020). Faktor penyebab rendahnya hasil belajar siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1c).

Nasution, R. S. (2021). UPAYA GURU DALAM MENINGKATKAN MINAT BELAJAR SISWA DENGAN MENGGUNAKAN METODE DISKUSI DARING PADA MASA PENDEMI DI SMP NEGERI IX KOTA TEBING TINGGI (Doctoral dissertation, Fakultas Agama Islam, Universitas Islam Sumatera Utara).

Prianto, A., & Putri, T. H. (2017). Pengaruh Ketersediaan Fasilitas Belajar, Dukungan Orang Tua Yang Dirasakan Terhadap Motivasi Dan Prestasi Belajar Siswa SMA PGRI Ngimbang Lamongan. JPEKBM (Jurnal Pendidikan Ekonomi, Kewirausahaan, Bisnis dan Manajemen), 1(2).

Sabila, S., NM, K. N., Ayunda, S. S., & Khasanah, N. (2021, December). Pengaplikasian PENGAPLIKASIAN GAME EDUKASI (ULAR TANGGA) UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI TERHADAP MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK: PENGAPLIKASIAN GAME EDUKASI (ULAR TANGGA) UNTUK MENINGKATKAN KONSENTRASI TERHADAP MINAT BELAJAR PESERTA DIDIK. In SEMAI: Seminar Nasional PGMI(Vol. 1, No. 1, pp. 499-518).

Salsabila, A., & Puspitasari, P. (2020). Faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi belajar siswa Sekolah Dasar. Pandawa, 2(2), 278-288.

Sari, L. M. (2018). Evaluasi dalam pendidikan Islam. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 9(2), 211-231.

Suwardi, I., & Farnisa, R. (2018). Hubungan peran guru dalam proses pembelajaran terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Gentala Pendidikan Dasar, 3(2), 181-202.

Wati, A. R. Z., & Trihantoyo, S. (2020). Strategi pengelolaan kelas unggulan dalam meningkatkan prestasi belajar siswa. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 5(1), 46-57.

Wassahua, S. (2016). Analisis gaya belajar siswa terhadap hasil belajar matematika pada materi himpunan siswa kelas VII SMP Negeri Karang Jaya Kecamatan Namlea Kabupaten Buru. Matematika dan Pembelajaran, 4(1), 84-104.

Windarto, H. K. (2020). Kajian Keterampilan Menulis Menggunakan Media Jurnal Bergambar Di Sekolah Dasar. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2).

Downloads

Published

2023-06-15

How to Cite

Ruslan Mantiaha, Jorry F. Monoarfa, & Murni Sulistyaningsih. (2023). The Application Offthe Think-Pair-Share Learninggmodel To The Study Of Algebraic Fractions In Mathematics. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 161–168. https://doi.org/10.58192/insdun.v2i3.1023