Pendekatan Sistem Pembelajaran Di UPT SMP Negeri 27 Medan

Authors

  • Dina Oktavia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Irma Tussa’diah Hasibuan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khoirun Nisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Maulidayani Maulidayani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i1.1537

Keywords:

System and Learning

Abstract

This article discusses the learning systems approach. One approach that can be used to determine. The quality of the educational process is a systems approach. Through systems approach, can be seen various aspects that influence the success of a process. Learning is referred to as a system because it contains components which are interrelated and influence each other. Teachers, students, materials, Methods, media, facilities and infrastructure are components contained in learning. Availability and the effectiveness of each of these components is then determined will determine the success of learning. And the type of research method used is qualitative research where the data we take is based on observation, interviews and documentation.

References

Abubakar, Rifa’i. (2021). Pengantar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: SUKA-Press UIN Sunan Kalijaga.

A., Doni Koesoema. 2020. Pendidikan Karakter Strategi Mendidik Anak di Zaman Global. Jakarta: Grasindo

Anita Lie. 2002. Cooperative Learning. Jakarta : Gramedia Widiasarana Indonesia.

Annisa, Fadillah & Marlina. 2019. Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe Index card match terhadap aktivitas dan hasil belajar matematika peserta Didik . Jurnal Basicedu. 3(4) :1047-1054)

Hamalik, Oemar, Kurikulum dan Pembelajaran, (Cet. XI; Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2011)

Husaini Usman dan Purnomo Setiady, Metodologi Penelitian Sosial, (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2006), hlm.54.

Mahardika, A. I., Wiranda, N., & Pramita, M. (2021). Pembuatan Media Pembelajaran Menarik Menggunakan Canva Untuk Optimalisasi Pembelajaran Daring. Jurnal Pendidikan Dan Pengabdian Masyarakat, 4(3).

Marwiji, M. H. (2018). Sistem Pembelajaran dan Pendekatan Sistem. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 1–9.

Munawwir, A. (2019). Pendekatan Sistem Pembelajaran Bahasa Arab. Shaut Al Arabiyyah, 7(2), 193. https://doi.org/10.24252/saa.v7i2.11451

Musfiqoh, & Nurdyansyah. (2017). Pendekatan Pembelajaran (Issue 010). https://www.researchgate.net/profile/Muhammad-Basir-2/publication/326671091_Pendekatan_pembelajaran/links/5b5c7da3458515c4b2500846/Pendekatan-pembelajaran.pdf

Nurulaeni, F. & Rahma, A. (2022). Analisis Problematika Pelaksanaan Merdeka Belajar Matematika. Jurnal Pacu Pendidikan Dasar.

Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2), 230.

Sanjaya, Wina. 2011. Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Sherly, Dharma, E., & Sihombing, B. H. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. Merdeka Belajar: Kajian Literatur, 184–187.

Warsono dan Hariyanto. 2012. Pembelajaran Aktif Teori dan Asesmen.Bandung : PT. Remaja Rosdakarya

Yusuf, M., & Arfiansyah, W. (2021). Konsep “Merdeka Belajar” Dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. Al-Murabbi: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 120–133.

Downloads

Published

2023-11-15

How to Cite

Dina Oktavia, Irma Tussa’diah Hasibuan, Khoirun Nisa, & Maulidayani Maulidayani. (2023). Pendekatan Sistem Pembelajaran Di UPT SMP Negeri 27 Medan. Wawasan : Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 2(1), 255–263. https://doi.org/10.58192/wawasan.v2i1.1537