Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Kursus Dan Pelatihan Studi Pada LKP Sunakis Institute Di Bekasi

Authors

  • Sunarni Sunarni STIE Dharma Negara

DOI:

https://doi.org/10.58192/wawasan.v1i4.1260

Keywords:

Globalization, Human Resource Development, Courses And Training, SWOT Analysis, Development Strategies

Abstract

In the era of globalization and intense business competition, human resource development has become the key to achieving sustainable business success and growth. Courses and training play a crucial role in enhancing the abilities of individuals and groups, aiding in the adaptation to business changes. This article analyzes the Sunakis Institute, a training center in Bekasi, through SWOT analysis to determine strategies for course and training development. The research employs a qualitative approach, with data gathered from literature, observations, interviews, and questionnaires. The results of the SWOT analysis reveal the strengths, weaknesses, opportunities, and threats of the Sunakis Institute. Strengths encompass a comprehensive curriculum and quality instructors, while weaknesses involve limited program variations and resources. Opportunities include high industry demand and industrial growth in Bekasi, while threats consist of intense competition and regulatory changes in education. The implications point toward the need for the Sunakis Institute to develop innovative programs, diversify its offerings, engage in industry collaborations, integrate technology, monitor regulations, and implement effective marketing. In formulating development strategies, the Sunakis Institute should leverage its strengths and opportunities, while prudently addressing weaknesses and threats.

References

Adisel, A., & Prananosa, A. G. (2020). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Sistem Manajemen Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid 19. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 3(1), 1–10.

Arif, M. (2022). ANALISIS STRATEGI PENINGKATAN DAYA SAING PADA USAHA BIMBINGAN BELAJAR (BIMBEL) DI KOTA MAKASSAR (STUDI KASUS: AMSTERDAM INSTITUTE)= ANALYSIS OF COMPETITIVE ADVANTAGE STRATEGY ON LEARNING COURSE IN MAKASSAR CITY (STUDY CASE: AMSTERDAM INSTITUTE). Universitas Hasanuddin.

Asral, S. S. A. (2023). PERAN LEMBAGA SUNAKIS INSTITUTE DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN DAN JEJARING MAHASISWA PELAMAR KERJA DAN KARYAWAN DI KABUPATEN BEKASI. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat, Vol. 4 No. 2 (2023): In Progress Volume 4 Nomor 2 Tahun 2023, 1744–1748. http://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/cdj/article/view/13695/10416

Fauziyah, N. (2020). Dampak Covid-19 terhadap efektivitas pembelajaran daring pendidikan Islam. Al-Mau’izhoh, 2(2), 363217.

Hapsari, M. I. (2016). Pengkajian Program Kursus dan Pelatihan Terkait dengan Jenis Keterampilan, Sertifikasi dan Penempatan Lulusan. Journal of Nonformal Education, 2(1).

Jawahir, A. (n.d.). BADRIAH: Guru Berprestasi, Mengembangkan Profesi, Memanajemeni Diri. GUEPEDIA.

Jogiyanto Hartono, M. (2018). Metoda pengumpulan dan teknik analisis data. Penerbit Andi.

Lase, D. (2019). Pendidikan di era revolusi industri 4.0. SUNDERMANN: Jurnal Ilmiah Teologi, Pendidikan, Sains, Humaniora Dan Kebudayaan, 12(2), 28–43.

Lestari, E. R. (2019). Manajemen Inovasi: Upaya Meraih Keunggulan Kompetitif. Universitas Brawijaya Press.

Maesaroh, S., Lubis, R. R., Husna, L. N., Widyaningsih, R., & Susilawati, R. (2022). Efektivitas Implementasi Manajemen Business Intelligence pada Industri 4.0. ADI Bisnis Digital Interdisiplin Jurnal, 3(2), 1–8.

Miswanto, M., & Halim, A. (2023). Inovasi Dalam Kurikulum Pendidikan Islam untuk Meningkatkan Karakter dan Etika Siswa. Journal on Education, 5(4), 17279–17287.

Nugroho, Y. A. B. (2020). Manajemen Sumber Daya Manusia: Mengelola SDM Secara Profesional. Penerbit Universitas Katolik Indonesia Atma Jaya.

Pratama, M. A. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Perempuan Muslimah Pelaku UMKM Kain Songket Di Batubara dengan Metode Triple Helix. Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan.

Prayudi, D., & Yulistria, R. (2020). Penggunaan matriks SWOT dan metode QSPM pada strategi pemasaran jasa wedding organizer: Studi kasus pada UMKM Gosimplywedding Sukabumi. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 9(2), 224–240.

Rahayu, S. T. (n.d.). Pendidikan Maritim: Kunci Pengembangan SDM Unggul di Era Industri 4.0-Jejak Pustaka. Jejak Pustaka.

Sahir, S. H., Simarmata, N. I. P., Hasibuan, A., Ferinia, R., Soesilowati, S., Pratiwi, I. I., Siagian, P., & Bukidz, D. P. (2023). Model-Model Pelatihan Dan Pengembangan SDM. Yayasan Kita Menulis.

Said, S. (2023). PERAN TEKNOLOGI DIGITAL SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN DI ERA ABAD 21. Jurnal PenKoMi: Kajian Pendidikan Dan Ekonomi, 6(2), 194–202.

Siraj, S. P. (2022). Profesi pendidikan: tinjauan teoritik manajemen pengembangan profesionalisme guru. PT KIMHSAFI ALUNG CIPTA.

Sulasmi, E., Sibuea, M. B., Eriska, P., & AirLangga, E. (2020). COVID 19 & KAMPUS MERDEKA Di Era New Normal. Kumpulan Buku Dosen.

Sunarsi, D., Pd, S., & Mm, C. (2019). Seminar Sumber Daya Manusia. Tangerang Selatan: Unpam Press.

Zebua, R. S. Y., Hendriyani, C., Sukmadewi, R., Thaha, A. R., Tahir, R., Purbasari, R., Novel, N. J. A., Dewintari, P., Paramita, C. C. P., & Hierdawati, T. (2023). BISNIS DIGITAL: Strategi Administrasi Bisnis Digital Untuk Menghadapi Masa Depan. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Downloads

Published

2023-08-23

How to Cite

Sunarni Sunarni. (2023). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Kursus Dan Pelatihan Studi Pada LKP Sunakis Institute Di Bekasi. Wawasan : Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi Dan Kewirausahaan, 1(4), 223–236. https://doi.org/10.58192/wawasan.v1i4.1260