Edukasi Literasi Keuangan Untuk Anak-anak Panti Asuhan Muda Kartika

Authors

  • Tina Novianti Sitanggang Universitas Prima Indonesia
  • Ronald Hasudungan Rajagukguk Universitas Prima Indonesia
  • Jhon Lismart Benget. P Universitas Prima Indonesia
  • Riadi Riadi Universitas Prima Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.58192/karunia.v2i4.1521

Keywords:

Financial Literacy, Orphanage

Abstract

Kartika Muda Orphanage, is one of the children's orphanages in Medan City, North Sumatra, located at Jalan Sunan Kalijaga/ Ampera Manunggal Pasar 6. Kartika Muda Orphanage has 25 children with an age range of 6 - 15 years. The aim of this service is to improve the financial literacy skills of the children of the Kartika Youth Orphanage through an introduction to money and its functions, an introduction to financial institutions and the concept of saving. In this service, the PKM Team found that the children of the Kartika Youth Orphanage did not know how to manage their finances well and did not have awareness of the importance of saving.

References

Amalia, A. R., Fatmawat, L., Rahmah, N., Nilasari, R., & Amelia, T. (2021). Gerakan Literasi Keuangan Melalui Media Menabung Sejak Dini. DEDIKASI, 1(1), 34–43.

Ansari, K. (2020). Eksistensi Literasi dalam Kalangan Generasi Milenium. Journal of Malay Language, Education and Literature, 11(2), 18–25.

Ariyani, D. (2018). Pendidikan Literasi Keuangan pada Anak Usia Dini di TK Khalifah Purwokerto. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 13(2), 175–190. https://doi.org/10.24090/yinyang.v13i2.2100

Idris, M. H. (2016). Karakteristik Anak Usia Dini. Permata: Edisi Khusus Hasil Riset Pendidikan Guru Anak Usia Dini, 1(1), 37–43. https://journal. uhamka.ac.id/index.php/permata/article/download/4436/1397.

Khaironi, M. (2017). Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Golden Age Universitas Hamzanwadi, 01(2), 82–89.

Krisdayanthi, A. (2019). Penerapan Financial Parenting (Gemar Menabung) Pada Anak Usia Dini. Pratama Widya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 1–7. https://doi.org/10.25078/pw.v4i1.1063

Masdudi. (2019). Karakteristik Perkembangan Pendidikan Anak Usia Dini. AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 1(2), 1–26. https://doi.org/10.24235/ awlady.v1i2.739

Otoritas Jasa Keuangan. (2020). Menumbuhkan Kecakapan Literasi Keuangan pada Anak Usia Dini.

Rakhmawati, I., Avonita, O. L., Tsalimna, U. M., Nisa, L., & Putri, B. (2021). Urgensi Literasi Keuangan Usia Dini. Abdi Psikonomi, 2(3), 143–150. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22081-5_2

Sari, N. P., Setiawan, M. A., & Novitawati, N. (2022). Penanaman Pendidikan Sosial dan Finansial bagi Anak Usia Dini melalui Metode Proyek. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2785–2793. https://doi. org/10.31004/edukatif.v4i2.2533

Subroto Rapih. (2016). Pendidikan Literasi Keuangan Pada Anak: Mengapa dan Bagaimana? Scholaria, 6(2), 14–28.

Sumiyati. (2017). Mengenalkan Pengelolaan Keuangan Pada Anak Sejak Usia Dini. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman V, 1(1), 29–47.

Downloads

Published

2023-11-10

How to Cite

Tina Novianti Sitanggang, Ronald Hasudungan Rajagukguk, Jhon Lismart Benget. P, & Riadi Riadi. (2023). Edukasi Literasi Keuangan Untuk Anak-anak Panti Asuhan Muda Kartika. Karunia: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(4), 42–45. https://doi.org/10.58192/karunia.v2i4.1521